Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Campa na brzegu Lotosowego Stawu Gaggara. Tam czcigodny Maha Moggallana odezwał się do mnichów tak: „Przyjaciele mnisi!”. „Przyjacielu”, odpowiedzieli ci mnisi. Czcigodny Maha Moggallana rzekł to:
„Tu, przyjaciele, mnich deklaruje
finałową wiedzę w ten sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte
życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy
więcej powrotu do tego stanu istnienia'. Tathagata, czy jego uczeń
który jest osiadającym jhany – obeznanym w osiągnięciach,
obeznany w umysłach innych, obeznany we drogach umysłu innych –
pyta go, wypytuje i poddaje krzyżowym pytaniom. Kiedy jest on tak
pytany, wypytywany i podany krzyżowym pytaniom przez Tathagatę czy
jego ucznia, dochodzi do impasu i jest sfrustrowany. Spotyka się z
klęską, spotyka się z katastrofą, spotyka się z klęską i
katastrofą.
Tathagata, czy jego uczeń który jest
osiadającym jhany – obeznany w osiągnięciach, obeznany w
umysłach innych, obeznany we drogach umysłu innych obejmuje swym
umysłem jego umysł i rozważa: 'Dlaczego ten czcigodny deklaruje
finałową wiedzę w ten sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte
życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy
więcej powrotu do tego stanu istnienia'?' Po objęciu swym umysłem
jego umysłu, rozumie:
'Ten czcigodny przecenia siebie,
wyobraża sobie, że jego ocena jest słuszna, myśli że osiągnął
to czego nie osiągnął, spełnił się w tym w czym nie jest
spełniony, posiadł to czego nie posiada i przez przecenianie siebie
deklaruje finałowa wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane,
święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało
wykonane, nigdy więcej powrotu do tego stanu istnienia'.
Tathagata, czy jego uczeń który jest
osiadającym jhany – obeznany w osiągnięciach, obeznany w
umysłach innych, obeznany we drogach umysłu innych obejmuje swym
umysłem jego umysł i rozważa: 'Dlaczego ten czcigodny przecenia
siebie, wyobraża sobie, że jego ocena jest słuszna, myśli że
osiągnął to czego nie osiągnął, spełnił się w tym w czym nie
jest spełniony, posiadł to czego nie posiada i przez przecenianie
siebie deklaruje finałowa wiedzę w taki sposób: 'Narodziny
wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać
zostało wykonane, nigdy więcej powrotu do tego stanu istnienia'?'
Tathagata, czy jego uczeń który jest
osiadającym jhany – obeznany w osiągnięciach, obeznany w
umysłach innych, obeznany we drogach umysłu innych obejmuje swym
umysłem jego umysł i rozumie: 'Ten czcigodny nauczył się wiele,
pamięta to czego się nauczył i kumuluje to czego się nauczył. Te
nauczanie które jest dobre na początku, dobre pośrodku, dobre na
końcu, o właściwym znaczeniu i frazie, proklamujące doskonale
pełne i czyste święte życie – takich nauk jak te nauczył się
wiele, zachował w umyśle, wyrecytował werbalnie, przebadał
mentalnie, i spenetrował dobrze przez pogląd. Dlatego też ten
czcigodny przecenia siebie, wyobraża sobie, że jego ocena jest
słuszna, myśli że osiągnął to czego nie osiągnął, spełnił
się w tym w czym nie jest spełniony, posiadł to czego nie posiada
i przez przecenianie siebie deklaruje finałowa wiedzę w taki
sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba
było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej powrotu do tego stanu
istnienia'.
Tathagata, czy jego uczeń który jest
osiadającym jhany – obeznany w osiągnięciach, obeznany w
umysłach innych, obeznany we drogach umysłu innych obejmuje swym
umysłem jego umysł, rozumie:
'Ten czcigodny jest pełen pożądliwości
i jego umysł często ulega obsesji pożądliwości. Ale w Dhammie i
Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, obsesja pożądliwości
jest przypadkiem upadania.
Ten czcigodny jest pełen złej woli i
jego umysł często ulega obsesji złej woli. Ale w Dhammie i
Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, obsesja złej woli jest
przypadkiem upadania.
Ten czcigodny jest skłonny do
ospałości i stanów letargicznych i jego umysł często ulega
obsesji ospałości i stanów letargicznych. Ale w Dhammie i
Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, obsesja ospałości i
stanów letargicznych jest przypadkiem upadania.
Ten czcigodny jest niespokojny i jego
umysł często ulega obsesji niepokoju. Ale w Dhammie i Dyscyplinie
ogłaszanych przez Tathagatę, obsesja niepokoju jest przypadkiem
upadania.
Ten czcigodny jest skłonny do
wątpliwości i jego umysł często ulega obsesji wątpliwości. Ale
w Dhammie i Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, obsesja
wątpliwości jest przypadkiem upadania.
Ten czcigodny rozmiłowuje się w
pracy, oddaje się rozmiłowaniu pracą. Ale w Dhammie i Dyscyplinie
ogłaszanych przez Tathagatę, rozmiłowanie w pracy jest przypadkiem
upadania.
Ten czcigodny rozmiłowuje się w
rozmowie, oddaje się rozmiłowaniu rozmową. Ale w Dhammie i
Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, rozmiłowanie w rozmowie
jest przypadkiem upadania.
Ten czcigodny rozmiłowuje się w
spaniu, oddaje się rozmiłowaniu snem. Ale w Dhammie i Dyscyplinie
ogłaszanych przez Tathagatę, rozmiłowanie w spaniu jest
przypadkiem upadania.
Ten czcigodny rozmiłowuje się w
towarzystwie, oddaje się rozmiłowaniu towarzystwem. Ale w Dhammie i
Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, rozmiłowanie w
towarzystwie jest przypadkiem upadania.
Gdy jest więcej do wykonania, ten
czcigodny zatrzymał się po drodze przy pewnym niższym osiągnięciu
dystynkcji. Ale w Dhammie i Dyscyplinie ogłaszanych przez
Tathagatę, zatrzymanie się po drodze jest przypadkiem upadania'.
Naprawdę, przyjaciele, jest niemożliwe
dla mnicha który nie porzucił tych dziesięciu rzeczy by osiągnął
wzrost, postęp, i dojrzałość w tej Dhammie i Dyscyplinie. Ale
jest możliwe dla mnicha który porzucił te dziesięć rzeczy by
osiągnął wzrost, postęp, i dojrzałość w tej Dhammie i
Dyscyplinie”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.