Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Savatthi w Campa, na brzegu Lotosowego Stawu Gaggara.
Wtedy gospodarz Vajjiyamahita wyszedł z Campa w środku dnia, ażeby
zobaczyć Zrealizowanego. Wtedy wydało mu się: „Nie jest to
odpowiedni czas na zobaczenie Zrealizowanego, który jest na
odosobnieniu, ani na to by zobaczyć szacownych mnichów, którzy
również są na odosobnieniu. Pójdę do parku wędrowców z innych
sekt”. Wtedy gospodarz Vajjiyamahita poszedł do parku wędrowców
z innych sekt.
Przy tej okazji wędrowcy z innych sekt
zebrali się i czynili wielki rumor, głośno i hałaśliwie
dyskutując na różne nieistotne tematy. Wędrowcy zobaczyli
zbliżającego się gospodarza Vajjiyamahitę i uciszali jedni
drugich: "Panowie, bądźcie cicho, panowie nie czyńcie hałasu.
Nadchodzi gospodarz Vajjiyamahita, uczeń pustelnika Gotamy, jeden z
ubranych na biało uczniów pustelnika Gotamy, przebywających w
Campa. Ci czcigodni lubią ciszę, są dyscyplinowani w ciszy,
rekomendują ciszę. Być może, jeżeli znajdzie on nasze
zgromadzenie cichym to pomyśli o tym by się przyłączyć".
Wtedy wędrowcy zamilkli.
Wtedy gospodarz Vajjiyamahita podszedł
do tych wędrowców i wymienił z nimi pozdrowienia, a kiedy
kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z
boku. Wędrowcy odezwali się do niego:
„Czy to prawda, gospodarzu, jak się
powiada, że pustelnik Gotama krytykuje wszelki ascetyzm i że
bezwzględnie potępia i gani wszystkich którzy prowadzą surowe
ascetyczne życie?”
„Nie, czcigodni panowie, Zrealizowany
nie krytykuje wszelkiego ascetyzmu i nie potępia bezwzględnie i nie
gani wszystkich którzy prowadzą surowe ascetyczne życie.
Zrealizowany krytykuje to co zasługuje na krytykę i chwali to co
godne pochwały, Zrealizowany wypowiada się na bazie rozróżnienia,
i nie mówi o takich sprawach w sposób jednostronny”.
Kiedy to zostało powiedziane,
wędrowiec powiedział do gospodarza Vajjiyamahity: „Poczekaj
gospodarzu! Ten pustelnik Gotama którego tak chwalisz jest
abolicjonistą, który powstrzymuje się od czynienia definitywnych
deklaracji”.
„Również do tego punktu się
ustosunkuję, czcigodny panie. Zrealizowany uczynił ważną
deklarację: 'To korzystne' i 'to niekorzystne'. W taki sposób,
kiedy deklaruje on to co korzystne i to co niekorzystne, Zrealizowany
czyni definitywne deklaracje. Nie jest abolicjonistą, który
powstrzymuje się od czynienia definitywnych deklaracji”.
Kiedy to zostało powiedziane, ci
wędrowcy siedzieli w milczeniu, niepewni, przygarbieni, ze
spuszczonym wzrokiem, smutni, i oniemieli. Wtedy gospodarz
Vajjiyamahita, po zrozumieniu, że ci wędrowcy siedzą w milczeniu,
niepewni, przygarbieni, ze spuszczonym wzrokiem, smutni, i oniemieli,
wstał ze swego miejsca i udał się do Zrealizowanego. Złożył
hołd Zrealizowanemu, usiadł z boku i zdał sprawę Zrealizowanemu z
całej konwersacji jaką miał z wędrowcami.
„Dobrze, dobrze, gospodarzu! To w
taki sposób idee tych błądzących ludzi powinny od czasu do czasu
być w pełni obalane za pomocą rozumnej argumentacji.
Nie mówię, gospodarzu, o każdym
rodzaju ascetyzmu, że powinien być praktykowany; ani nie mówię o
każdym rodzaju ascetyzmu, że nie powinien być praktykowany. Nie
mówię o każdej obserwancji, że powinna być podjęta; ani nie
mówię o każdej obserwancji, że nie powinna być podjęta. Nie
mówię, że powinno się wysilać na wszelki sposób, ani nie mówię,
że nie powinno się wysilać na żaden sposób. Nie mówię, że
powinno się dokonać każdego rodzaju rezygnacji; ani nie mówię,
że nie powinno się dokonywać żadnego rodzaju rezygnacji. Nie
mówię, że powinno się osiągnąć każdy rodzaj wyzwolenia, ani
nie mówię, że nie powinno się osiągnąć żadnego rodzaju
wyzwolenia.
Jeżeli, gospodarzu, kiedy ktoś
praktykuje dany ascetyzm, i niekorzystne cechy powiększają się u
niego a korzystne cechy zmniejszają, wtedy powiadam, że nie
powinien on praktykować takiego ascetyzmu. Ale, jeżeli, kiedy ktoś
praktykuje dany ascetyzm, i niekorzystne cechy zmniejszają się u
niego a korzystne cechy powiększają, wtedy powiadam, że powinien
on praktykować taki ascetyzm.
Jeżeli, gospodarzu, kiedy ktoś
podejmuje się pewnej obserwancji, i niekorzystne cechy powiększają
się u niego a korzystne cechy zmniejszają, wtedy powiadam, że nie
powinien on podejmować takiej obserwancji. Ale, jeżeli kiedy ktoś
podejmuje się pewnej obserwancji, i niekorzystne cechy zmniejszają
się u niego a korzystne cechy powiększają, wtedy powiadam, że
powinien on podjąć się takiej obserwancji.
Jeżeli, gospodarzu, kiedy ktoś wysila
się w pewien sposób, i niekorzystne cechy powiększają się u
niego a korzystne cechy zmniejszają, wtedy powiadam, że nie
powinien on wysilać się w ten sposób. Ale, jeżeli kiedy ktoś
wysila się w pewien sposób, i niekorzystne cechy zmniejszają się
u niego a korzystne cechy powiększają, wtedy powiadam, że powinien
on wysilać się w taki sposób.
Jeżeli, gospodarzu, kiedy ktoś
rezygnuje z czegoś, i niekorzystne cechy powiększają się u niego
a korzystne cechy zmniejszają, wtedy powiadam, że nie powinien on
dokonywać takiej rezygnacji. Ale, jeżeli kiedy ktoś rezygnuje z
czegoś, i niekorzystne cechy zmniejszają się u niego a korzystne
cechy powiększają, wtedy powiadam, że powinien on dokonać takiej
rezygnacji.
Jeżeli, gospodarzu, kiedy ktoś osiąga
pewne wyzwolenie, i niekorzystne cechy powiększają się u niego a
korzystne cechy zmniejszają, wtedy powiadam, że nie powinien on
osiągać takiego wyzwolenia. Ale, jeżeli kiedy ktoś osiąga pewne
wyzwolenie, i niekorzystne cechy zmniejszają się u niego a
korzystne cechy powiększają, wtedy powiadam, że powinien on
osiągnąć te wyzwolenie”.
Wtedy po tym jak gospodarz
Vajjiyamahita został poinstruowany, zachęcony, zainspirowany i
zadowolony przez Zrealizowanego mową Dhammy, wstał ze swego
miejsca, złożył hołd Zrealizowanemu i okrążywszy go, trzymając
go po swej prawej stronie, odszedł.
Wtedy, niedługo po tym jak gospodarz
Vajjiyamahita odszedł, Zrealizowany odezwał się do mnichów:
„Mnisi, jeżeli jakiś mnich, nawet ten kto przez długi czas ma
niewiele pyłu w swoich oczach odnośnie tej Dhammy i Dyscypliny,
miałby w pełni obalić za pomocą rozumnej argumentacji [idee]
wędrowców innych sekt, to zrobiłby to dokładnie tak jak to zrobił
Vajjiyamahita”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.