wtorek, 2 lipca 2013

AN X, 60




Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w Parku Anathapindiki. Przy tej okazji czcigodny Girimananda był schorowany, obolały, ciężko chory. Wtedy czcigodny Ananda podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku, i powiedział do niego:

„Czcigodny panie, czcigodny Girimananda jest schorowany, obolały, ciężko chory. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany odwiedził go, kierowany współczuciem”.

„Jeżeli Anando, odwiedzisz mnicha Girimanandę i przemówisz do niego na temat dziesięciu percepcji, to jest możliwe, że słysząc o nich od ciebie, jego dolegliwość natychmiast zniknie. Jakich dziesięciu?

Percepcji nietrwałości, percepcji nie-ja, percepcji brzydoty, percepcji niebezpieczeństwa, percepcji porzucania, percepcji beznamiętności, percepcji wstrzymania, percepcji braku rozmiłowania w całym świecie, percepcji nietrwałości wszystkich determinacji, i uważności oddychania.

A czym, Anando, jest percepcja nietrwałości? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki, mnich rozważa tak: 'Materialna forma jest nietrwała, uczucie jest nietrwałe, percepcja jest nietrwała, determinacje są nietrwałe, świadomość jest nietrwała'. W taki sposób trwa kontemplując nietrwałość w tych pięciu agregatach utrzymywania. To jest nazywane percepcją nietrwałości.

A czym, Anando, jest percepcja nie-ja? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki, mnich rozważa tak: 'Oko jest nie-ja, materialne formy są nie-ja; ucho jest nie-ja, wdzięki są nie-ja; nos jest nie-ja, zapachy są nie-ja; język jest nie-ja, smaki są nie-ja; ciało jest nie-ja, dotyki są nie-ja; umysł jest nie-ja, idee są nie-ja'. W taki sposób trwa kontemplując nie-ja w tych sześciu wewnętrznych i zewnętrznych bazach zmysłowych. To jest nazywane percepcją nie-ja.

A czym jest percepcja brzydoty? Tu, mnich przegląda to samo ciało od podeszew stóp do włosów na czubku głowy jako pełne wielu rodzajów nieczystości, tak oto: 'W tym ciele są włosy głowy, włosy ciała, paznokcie, zęby, skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce, wątroba, przepona, śledziona, płuca, jelita duże i małe, krtań, smarki. łajno, żółć, flegma, ropa, krew, pot, tłuszcz, łzy, ślina, olej we złączach i mocz'. Tak jak gdyby był tam worek otwarty z obu stron, pełny wielu rodzajów ziaren takich jak górski ryż, czerwony ryż, fasola, groch, kasza, i biały ryż, i człowiek o dobrym wzroku otworzyłby go i przeglądał go tak: 'To jest górski ryż, to jest czerwony ryż, to fasola, to groch, to kasza, to biały ryż', tak też mnich przegląda to samo ciało od podeszew stóp do włosów na czubku głowy jako pełne wielu rodzajów nieczystości, tak oto: 'W tym ciele są włosy głowy, włosy ciała, paznokcie, zęby, skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce, wątroba, przepona, śledziona, płuca, jelita duże i małe, krtań, smarki. łajno, żółć, flegma, ropa, krew, pot, tłuszcz, łzy, ślina, olej we złączach i mocz'. W taki sposób trwa kontemplując brzydotę w ciele. To jest nazywane percepcją brzydoty.

A czym, Anando, jest percepcja niebezpieczeństwa? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki, mnich rozważa tak: 'Te ciało jest źródłem wielkiego bólu i niebezpieczeństwa; gdyż wszelkiego rodzaju dolegliwości powstają w tym ciele, mianowicie, choroby oczu, choroby wewnętrznego ucha, choroby nosa, choroby zewnętrznego ucha, choroby ust, choroby zębów, kaszel, astma, katar, szkarlatyna, gorączka, bóle żołądka, omdlenia, dyzenteria, grypa, cholera, trąd, czyraki, egzema, ospa, świerzb, gruźlica, epilepsja, liszaje, swędzenie, martwica, hemoroidy, cukrzyca, krwotok, rak, przetoka, choroby powstałe z bile, flegmy, wiatru, czy ich kombinacji; choroby spowodowane przez zmianę klimatu, choroby spowodowane wypadkiem, choroby jako rezultat działania; i zimno, gorąco, głód, pragnienie, defekacja, i oddawanie moczu'. W taki sposób trwa kontemplując niebezpieczeństwo w tym ciele. To jest nazywane percepcją niebezpieczeństwa.

A czym, Anando, jest percepcja porzucania? Tu, mnich nie toleruje powstałej zmysłowej myśli; porzuca ją, usuwa ją, niszczy ją, unicestwia ją. Nie toleruje powstałej myśli złej woli; porzuca ją, usuwa ją, niszczy ją, unicestwia ją. Nie toleruje powstałej myśli krzywdzenia; porzuca ją, usuwa ją, niszczy ją, unicestwia ją. Nie toleruje powstałych złych niekorzystnych stanów; porzuca je, usuwa je, niszczy je, unicestwia je. To jest nazywane percepcją porzucania.

A czym, Anando, jest percepcja beznamiętności? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki, mnich rozważa tak: 'To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja ze wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wygaszenie'. To jest nazywane percepcją beznamiętności.

A czym, Anando, jest percepcja wstrzymania? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki, mnich rozważa tak: 'To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja ze wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wygaszenie'. To jest nazywane percepcją wstrzymania.

A czym, Anando, jest percepcja braku rozmiłowania w całym świecie? Tu, mnich unika jakiegokolwiek zaangażowania czy utrzymywania, mentalnych stanowisk, przywiązań, i dogłębnych tendencji w odniesieniu do świata, porzuca je bez ich utrzymywania. To jest nazywane percepcją braku rozmiłowania w całym świecie.

A czym, Anando, jest percepcja nietrwałości we wszystkich determinacjach? Tu mnich jest zbrzydzony, upokorzony, i zdegustowany wszystkimi determinacjami. To jest nazywane percepcją nietrwałości we wszystkich determinacjach.

A czym, Anando, jest uważność oddychania? Tu mnich udaje się do lasu czy korzenia drzewa czy pustej chaty, siada ze skrzyżowanymi nogami i wyprostowanym ciałem ustanawiając uważność (na oddychaniu) przed sobą, zawsze uważny wdycha, uważny wydycha.

Wdychając długo rozumie on: 'Wdycham długo'. Wdychając krótko rozumie on: 'Wdycham krótko'. Wydychając długo rozumie on: 'Wydycham długo'. Wydychając krótko rozumie on: 'Wydycham krótko'. Trenuje tak: 'Będę wdychał doświadczając całego ciała'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając całego ciała'; trenuje tak: 'Będę wdychał uspokajając cielesne determinacje'; trenuje tak: 'Będę wydychał uspokajając cielesne determinacje'.

Trenuje tak: 'Będę wdychał doświadczając błogość'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając błogość'. Trenuje tak: 'Będę wdychał doświadczając przyjemność'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając przyjemność'. Trenuje tak: 'Będę wdychał doświadczając mentalną determinację'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając mentalną determinację'. Trenuje tak: 'Będę wdychał uspokajając mentalną determinację'; trenuje tak: 'Będę wydychał uspokajając mentalną determinację'.

Trenuje tak: 'Będę wdychał doświadczając umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając umysł'. Trenuje tak: 'Będę wdychał zadowalając umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał zadowalając umysł'. Trenuje tak: 'Będę wdychał koncentrując umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał koncentrując umysł'. Trenuje tak: 'Będę wdychał wyzwalając umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał wyzwalając umysł'.

Trenuje tak: 'Będę wdychał kontemplując nietrwałość'; trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując nietrwałość'. Trenuje tak: 'Będę wdychał kontemplując zanik'; trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując zanik'. Trenuje tak: 'Będę wdychał kontemplując wstrzymanie'; trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując wstrzymanie'. Trenuje tak: 'Będę wdychał kontemplując rezygnację'; trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując rezygnację'. To jest nazywane uważnością oddychania.

Jeżeli Anando, odwiedzisz mnicha Girimanandę i przemówisz do niego na temat dziesięciu percepcji, to jest możliwe, że słysząc o nich od ciebie, jego dolegliwość natychmiast zniknie”.

Wtedy, gdy czcigodny Anand a nauczył się tych dziesięciu percepcji od Zrealizowanego, udał się do czcigodnego Girimanandy i przemówił o nich do niego. Kiedy czcigodny Girimananda usłyszał o tych dziesięciu percepcjach, jego dolegliwość natychmiast zniknęła. Czcigodny Girimananda wyzdrowiał z tej choroby i oto jak został wyleczony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.