AN IX, 63 Pięć zapór
Mnisi, jest tych pięć zapór w
treningu. Jakie pięć? Niszczenie życia, zabieranie tego co nie
dane, błędne seksualne zachowanie, fałszywa mowa, spożywanie
likierów, wina i środków odurzających będących podstawą
nieuwagi. Takie jest te pięć zapór w treningu. Te cztery podstawy
uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zapór
treningu. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako
ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako
uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zapór treningu.,
AN IX, 64 Pięć przeszkód
Mnisi, jest te pięć przeszkód. Jakie
pięć? Przeszkoda zmysłowego pożądania, przeszkoda złej woli,
przeszkoda ospałości i stanów letargicznych, przeszkoda niepokoju
i wyrzutów sumienia, i przeszkoda wątpliwości. Takie jest te pięć
przeszkód. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu
porzucenia tych pięciu przeszkód. Jakie cztery? Tu, mnich trwa
kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata.
Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno
postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu przeszkód.
AN IX, 65 Pięć obiektów zmysłowej
przyjemności
Mnisi, jest te pięć obiektów
zmysłowej przyjemności. Jakie pięć? Materialne formy poznawane
przez oko, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową
przyjemnością, kuszące. Dźwięki poznawane przez ucho, co
chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością,
kuszące. Zapachy poznawane przez nos, co chciane, miłe, przyjemne,
połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące. Smaki poznawane
przez język, co chciane, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową
przyjemnością, kuszące. Dotyki poznawane przez ciało, co chciane,
miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, kuszące.
Takie jest te pięć obiektów zmysłowej przyjemności. Te cztery
podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych
pięciu obiektów zmysłowej przyjemności. Jakie cztery? Tu, mnich
trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata.
Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno
postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu obiektów zmysłowej
przyjemności.
AN IX, 66 Pięć agregatów
utrzymywania
Mnisi, jest te pięć agregatów
utrzymywania. Jakie pięć. Agregat materii jako podmiot
utrzymywania. Agregat uczucia jako podmiot utrzymywania. Agregat
percepcji jako podmiot utrzymywania. Agregat determinacji jako
podmiot utrzymywania. Agregat świadomości jako podmiot
utrzymywania. Takie jest te pięć agregatów utrzymywania. Te cztery
podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych
pięciu agregatów utrzymywania. Jakie cztery? Tu, mnich trwa
kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata.
Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno
postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu agregatów
utrzymywania.
AN IX, 67 Niższe pęta
Mnisi, jest te pięć niższych pęt.
Jakie pięć? Pogląd ucieleśniający, wątpliwość, błędne
chwytanie się reguł i rytuałów, zmysłowe pożądanie, i zła
wola. Takie jest te pięć niższych pęt. Te cztery podstawy
uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu
niższych pęt. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało
jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy
pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując
uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny,
usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Trwa
kontemplując umysł jako umysł, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata.
Trwa kontemplując idee jako idee, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata. Te
cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia
tych pięciu niższych pęt.
AN IX, 68 Destynacje
Mnisi, jest te pięć destynacji. Jakie
pięć? Piekło, świat zwierząt, sfera duchów, ludzkie istoty, i
bogowie. Takie jest te pięć destynacji. Te cztery podstawy
uważności są do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu
destynacji. Jakie cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako
ciało, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako
uczucia, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu destynacji.
AN IX, 69 Skąpstwo
Mnisi, jest te pięć rodzajów
skąpstwa. Jakie pięć? Skąpstwo odnośnie miejsc pobytu, skąpstwo
odnośnie rodzin, skąpstwo odnośnie zysków, skąpstwo odnośnie
pochwały, skąpstwo odnośnie Dhammy. Takie jest te pięć rodzajów
skąpstwa. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w celu
porzucenia tych pięciu rodzajów skąpstwa. Jakie cztery? Tu, mnich
trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno postrzegający,
uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w odniesieniu do świata.
Trwa kontemplując uczucia jako uczucia, gorliwy, jasno
postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako umysł,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako idee,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu rodzajów skąpstwa.
AN IX, 70 Wyższe pęta
Mnisi, jest te pięć wyższych pęt.
Jakie pięć? Pożądanie materialnych form, pożądanie
niematerialnego, wyobrażenie, niepokój, i ignorancja. Takie jet te
pięć wyższych pęt. Te cztery podstawy uważności są do
rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu wyższych pęt. Jakie
cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy,
jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu wyższych pęt.
AN IX, 71 Mentalne bezpłodności
Mnisi, jest te pięć mentalnych
bezpłodności. Jakie pięć? Tu, mnich jest zaniepokojonym co do
Nauczyciela, powątpiewa w niego, nie jest przekonany co do niego i
nie pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do
Nauczyciela, powątpiewa w niego, nie jest przekonany co do niego i
nie pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do
wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości.
I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to pierwszy rodzaj
mentalnej bezpłodności.
I znów, mnich jest zaniepokojonym co
do Dhammy, powątpiewa w nią, nie jest przekonany co do niej i nie
pokłada w niej zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do
Dhammy, powątpiewa w nią, nie jest przekonany co do niej i nie
pokłada w niej zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł
nie skłania się do wysiłku, poświęcenia,
zachowania i wytrwałości, to drugi rodzaj mentalnej
bezpłodności.
I znów, mnich jest zaniepokojonym co
do Zgromadzenia, powątpiewa w nie, nie jest przekonany co do niego i
nie pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do
Zgromadzenia, powątpiewa w nie, nie jest przekonany co do niego i
nie pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do
wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości.
I skoro jego umysł nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości, to trzeci rodzaj
mentalnej bezpłodności.
I znów, mnich jest zaniepokojonym co
do treningu, powątpiewa weń, nie jest przekonany co do niego i nie
pokłada w nim zaufania. Kiedy mnich jest zaniepokojonym co do
treningu, powątpiewa weń, nie jest przekonany co do niego i nie
pokłada w nim zaufania, jego umysł nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł
nie skłania się do wysiłku, poświęcenia,
zachowania i wytrwałości, to czwarty rodzaj mentalnej
bezpłodności.
I znów, mnich jest poirytowany swymi
kolegami mnichami, niezadowolony z nich, agresywny wobec nich, źle
wobec nich nastawiony. Kiedy mnich jest poirytowany swymi kolegami
mnichami, niezadowolony z nich, agresywny wobec nich, źle wobec nich
nastawiony jego umysł nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości. I skoro jego umysł
nie skłania się do wysiłku, poświęcenia,
zachowania i wytrwałości, to piąty rodzaj mentalnej
bezpłodności. Takie jest te pięć rodzajów mentalnej
bezpłodności. Te cztery podstawy uważności są do rozwinięcia w
celu porzucenia tych pięciu mentalnych bezpłodności. Jakie cztery?
Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy, jasno
postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu mentalnych
bezpłodności.
AN IX, 72 Zniewolenia serca
Mnisi, jest te pięć
zniewoleń serca. Jakie pięć? Tu mnich nie jest bez pożądania czy
entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki czy
pożądliwości zmysłowych przyjemności. Gdy tak jest jego serce
nie skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i
wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od pierwszych kajdan w
sercu.
I znów mnich nie jest bez
pożądania czy entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki
czy pożądliwości ciała. Gdy tak jest jego serce nie skłania się
do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest,
nie jest on wolny od drugich kajdan w sercu.
I znów mnich nie jest bez
pożądania czy entuzjazmu czy miłości czy pragnienia czy gorączki
czy pożądliwości materialnych form. Gdy tak jest jego serce nie
skłania się do wysiłku, poświęcenia, zachowania i wytrwałości.
Gdy tak jest, nie jest on wolny od trzecich kajdan w sercu.
I znów po zjedzeniu i
zapełnieniu żołądka mnich trwa ciesząc się tak długo jak ma na
to ochotę, przyjemnością drzemki, przyjemnością drzemania. Gdy
tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku, poświęcenia,
zachowania i wytrwałości. Gdy tak jest, nie jest on wolny od
czwartych kajdan w sercu.
I znów, mnich żyje święte
życie aspirując do (odrodzenia się) w jakimś rzędzie bogów w
ten sposób: „Przez tą cnotę, te obowiązki, te reguły czy to
święte życie, stanę się (wielkim) bogiem lub jakimś (mniejszym)
bogiem”. Gdy tak jest jego serce nie skłania się do wysiłku,
poświęcenia, zachowania i wytrwałości.
Te cztery podstawy uważności są do
rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zniewoleń serca. Jakie
cztery? Tu, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwy,
jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i smutek w
odniesieniu do świata. Trwa kontemplując uczucia jako uczucia,
gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie i
smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwy, jasno postrzegający, uważny, usunąwszy pożądanie
i smutek w odniesieniu do świata. Te cztery podstawy uważności są
do rozwinięcia w celu porzucenia tych pięciu zniewoleń serca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.