Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Rajagaha na górze Szczyt Sępa. Przy tej okazji liczni
bardzo dobrze znani wędrowcy rezydowali w parku wędrowców na
brzegi rzeki Sappini, to jest, Annabhara, Varadhara, Sakuludayi, i
inni bardzo dobrze znani wędrowcy. Wtedy, wieczorem, Zrealizowany
wyszedł z odosobnienia i udał się do parku wędrowców, na brzeg
rzeki Sappini. Przy tej okazji wędrowcy siedzieli razem, gdy
powstała taka konwersacja: „Takie są prawdy bramina, takie są
prawdy bramina”.
Wtedy Zrealizowany podszedł do tych
wędrowców, usiadł z boku na przygotowanym siedzeniu i spytał ich:
„Wędrowcy, w jaką dyskusję jesteście teraz zaangażowani? Jaka
była między wami konwersacja?”
„Tu, mistrzu Gotama, zebraliśmy się
i siedzieliśmy razem gdy powstała taka konwersacja: „Takie są
prawdy bramina, takie są prawdy bramina”.
„Wędrowcy, są te cztery prawdy
bramina, które ogłosiłem, po zrealizowaniu ich osobiście z
bezpośrednią wiedzą. Jakie cztery?
Tu, wędrowcy, bramin mówi tak:
'Wszystkie żywe istoty należy oszczędzić'. Mówiąc w ten sposób,
bramin mówi prawdę, nie kłamstwo. Z tego powodu, nie wyobraża on
siebie jako 'pustelnika' czy 'bramina'. Nie wyobraża sobie: 'Jestem
lepszy', czy 'Jestem równy', czy 'Jestem gorszy'. Raczej,
bezpośrednio poznawszy w tym prawdę, praktykuje po prostu kierowany
sympatią i współczuciem dla żywych istot.
I znów, wędrowcy, bramin mówi:
'Wszystkie zmysłowe przyjemności są nietrwałe, cierpieniem, i
podmiotem zmiany. Mówiąc w ten sposób, bramin mówi prawdę, nie
kłamstwo. Z tego powodu, nie wyobraża on siebie jako 'pustelnika'
czy 'bramina'. Nie wyobraża sobie: 'Jestem lepszy', czy 'Jestem
równy', czy 'Jestem gorszy'. Raczej, bezpośrednio poznawszy w tym
prawdę, praktykuje po prostu dla wyobcowania wobec zmysłowych
przyjemności, dla ich zaniku i wstrzymania.
I znów, wędrowcy, bramin mówi:
'Wszystkie stany istnienia nietrwałe, cierpieniem, i podmiotem
zmiany. Mówiąc w ten sposób, bramin mówi prawdę, nie kłamstwo.
Z tego powodu, nie wyobraża on siebie jako 'pustelnika' czy
'bramina'. Nie wyobraża sobie: 'Jestem lepszy', czy 'Jestem równy',
czy 'Jestem gorszy'. Raczej, bezpośrednio poznawszy w tym prawdę,
praktykuje po prostu dla wyobcowania wobec stanów istnienia, dla ich
zaniku i wstrzymania.
I znów, wędrowcy, bramin mówi: 'Nie
jestem nigdzie nie należąc do nikogo, ani nie ma niczego w żadnym
miejscu co jest moje'. Mówiąc w ten sposób, bramin mówi prawdę,
nie kłamstwo. Z tego powodu, nie wyobraża on siebie jako
'pustelnika' czy 'bramina'. Nie wyobraża sobie: 'Jestem lepszy', czy
'Jestem równy', czy 'Jestem gorszy'. Raczej, bezpośrednio poznawszy
w tym prawdę, praktykuje ścieżkę nicości.
Takie są te cztery prawdy bramina
które ogłosiłem, po zrealizowaniu ich osobiście z bezpośrednią
wiedzą”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.