W Savatthi. „Mnisi, kiedy co
istnieje, przez przywiązanie do czego, taki pogląd powstaje:
„Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi,
księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją
stabilnie jak filar?”"Czcigodny panie, nasze idee są
zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego,
zwracają się do Zrealizowanego. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany
wyjaśnił znaczenie tych słów. Po usłyszeniu wyjaśnień
Zrealizowanego mnisi zapamiętają”.
„Kiedy jest materia, mnisi, przez
przywiązanie do materii, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją,
rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce
nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'.
Kiedy jest uczucie, mnisi, przez przywiązanie do uczucia, taki
pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w
ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą
się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy jest percepcja, mnisi,
przez przywiązanie do percepcji, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie
wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i
słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak
filar'. Kiedy są determinacje, mnisi, przez przywiązanie do
determinacji, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie
płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają
i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy jest
świadomość, mnisi, przez przywiązanie do świadomości, taki
pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w
ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą
się, ale stoją stabilnie jak filar'.
Jak myślicie, mnisi, czy materia jest
trwała, czy nietrwała?” „Nietrwała, czcigodny panie”.
- "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" -
"Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co
bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to
uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie,
czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek materia, czy
to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy
subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy
nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym
zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy uczucie jest trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie" - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek uczucie, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, musi być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie , mnisi, czy percepcja jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek percepcja, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy determinacje są trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek determinacje, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, muszą być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy świadomość jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek świadomość, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy uczucie jest trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie" - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek uczucie, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, musi być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie , mnisi, czy percepcja jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek percepcja, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy determinacje są trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek determinacje, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, muszą być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jak myślicie, mnisi, czy świadomość jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek świadomość, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Ale bez utrzymywania tego
co nietrwałe, cierpieniem, i podmiotem zmiany, czy tym podobne
poglądy mogłyby powstawać?” „Nie, czcigodny panie”. „To co
widziane, słyszana, poznawane, osiągane, szukane, i kontrolowane
przez umysł: czy to trwałe, czy nietrwałe?” „Nietrwałe,
czcigodny panie”. "To co nietrwałe jest bolesne czy
przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez
utrzymywania tego co nietrwałe, cierpieniem, i podmiotem zmiany, czy
tym podobne poglądy mogłyby powstawać?” „Nie, czcigodny
panie”.
„Kiedy, mnisi,
szlachetny uczeń porzucił wątpliwości w tych sześciu
przypadkach, i kiedy dalej, porzucił wątpliwości o cierpieniu,
powstaniu cierpienia, wstrzymaniu cierpienia, drodze prowadzącej do
wstrzymania cierpienia, jest on nazywany szlachetnym uczniem który
jest wchodzącym w strumień, już dłużej nie skazanym na niższe
światy, o ustalonej destynacji, z przebudzeniem jako swoją
destynacją".
SN 24: 1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.