Podobnie, mnisi, jest osiem cudownych i wspaniałych cech tej Dhammy i
Dyscypliny, widząc które, mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i
Dyscyplinie. Jakie osiem?
1) Tak jak wielki ocean, mnisi,
stopniowo opada, pochyla się i inklinuje i nie ma gwałtownego urwiska,
tak również w tej Dhammie i Dyscyplinie jest stopniowy trening,
stopniowy kurs, stopniowy postęp i nie ma nagłej penetracji finałowej
wiedzy. Ponieważ w tej Dhammie i Dyscyplinie jest stopniowy trening,
stopniowy kurs, stopniowy postęp i nie ma nagłej penetracji finałowej
wiedzy, to jest pierwsza cudowna i wspaniała cecha Dhammy i Dyscypliny,
widząc którą mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i Dyscyplinie.
2)
Tak jak wielki ocean jest stabilny i nie przekracza granic przypływu,
tak również moi uczniowie nawet za cenę życia nie przekraczają reguł
treningu ułożonych przeze mnie dla moich uczniów. To jest druga cudowna i
wspaniała cecha Dhammy i Dyscypliny, widząc którą mnisi rozmiłowują się
w tej Dhammie i Dyscyplinie.
3) Tak jak wielki ocean nie
toleruje martwego ciała; bo kiedy martwe ciało znajduje się w wielkim
oceanie, wkrótce doprowadzane jest na wybrzeże i wyrzucane na suchy ląd,
tak również jakakolwiek osoba jest niemoralna, niegodziwa, o nieczystym
i podejrzanym zachowaniu, sekretna w swych czynach, nie będąca mnichem,
ale udająca takiego, niepraktykująca świętego życia ale ogłaszająca, że
to robi, wewnętrznie zepsuta, pożądliwa, zdeprawowana, Zgromadzenie nie
stowarzysza się z nią, ale gdy spotykają się razem, wkrótce ją wyrzuca.
Nawet jeżeli siedziałby pośrodku Zgromadzenia mnichów, to jest on
daleko od Zgromadzenia i Zgromadzenie jest daleko od niego. To jest
trzecia cudowna i wspaniała cecha Dhammy i Dyscypliny, widząc którą
mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i Dyscyplinie.
4) Tak jak
jakiekolwiek są tu rzeki – Ganges, Yamuna, Aciravati, Sarabhu, i Mahi –
dochodząc do wielkiego oceanu, gubią swe dawne nazwy i tożsamości i są
nazywane po prostu 'wielkim oceanem', tak też ci z czterech kast –
szlachetni, bramini, kupcy i pracownicy, po odejściu z domu w bezdomność
w Dhammie i Dyscyplinie ogłaszanych przez Tathagatę, porzucają swe
dawne nazwiska i tożsamości i są po prostu nazywani pustelnikami,
podążającymi za synem Sakyów. To jest czwarta cudowna i wspaniała cecha
Dhammy i Dyscypliny, widząc którą mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i
Dyscyplinie.
5) Tak jak, chociaż rzeki świata wpływają do
wielkiego oceanu i pada nań deszcz z nieba, ani pomniejszenie ani
przepełnienie nie jest widoczne w wielkim oceanie, tak też chociaż wielu
mnichów osiąga finałowe wygaszenie, element wygaszenia bez
pozostałości, ani pomniejszenie ani przepełnienie elementu wygaszenia
nie jest widoczne. To jest piata cudowna i wspaniała cecha Dhammy i
Dyscypliny, widząc którą mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i
Dyscyplinie.
6) Tak jak wielki ocean ma jeden smak, smak soli,
tak też ta Dhamma i Dyscyplina ma jeden smak, smak wolności. To jest
szósta cudowna i wspaniała cecha Dhammy i Dyscypliny, widząc którą mnisi
rozmiłowują się w tej Dhammie i Dyscyplinie.
7) Tak jak wielki
ocean zawiera wiele cennych skarbów, takich jak perły, kryształy, beryl,
muszle, marmur, korale, srebro, złoto, rubiny, opale, tak też ta Dhamma
i Dyscyplina zawiera wiele skarbów, takich jak: cztery podstawy
uważności, cztery właściwe wysiłki, cztery podstawy sukcesu, pięć
zdolności, pięć mocy, siedem czynników przebudzenia i ośmioraką
szlachetną ścieżkę. To jest siódma cudowna i wspaniała cecha Dhammy i
Dyscypliny, widząc którą mnisi rozmiłowują się w tej Dhammie i
Dyscyplinie.
8) Tak jak wielki ocean jest miejscem pobytu
potężnych stworzeń, takich jak: timi, timingala, timirapapingala,
asurowie, nagowie i gandhabbasowie. Istnieją w wielkim oceanie
stworzenia o rozmiarze stu yojanów, dwustu, trzystu, czterystu,
pięciuset yojanów, tak też ta Dhamma i Dyscyplina jest miejscem pobytu
potężnych stworzeń, takich jak: wchodzący w strumień i ten kto na drodze
do zrealizowania owocu wchodzącego w strumień, raz-powracający i ten
kto na drodze do zrealizowania owocu raz-powracającego, nie-powracający i
ten kto na drodze do zrealizowania owocu nie-powracającego, arahat i
ten kto na drodze do zrealizowania owocu arahata. To jest ósma cudowna i
wspaniała cecha Dhammy i Dyscypliny, widząc którą mnisi rozmiłowują się
w tej Dhammie i Dyscyplinie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.