Strony

piątek, 22 marca 2013

Poglądy


W Savatthi. „Mnisi, kiedy co istnieje, przez przywiązanie do czego, taki pogląd powstaje: „Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar?”"Czcigodny panie, nasze idee są zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego, zwracają się do Zrealizowanego. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany wyjaśnił znaczenie tych słów. Po usłyszeniu wyjaśnień Zrealizowanego mnisi zapamiętają”.

„Kiedy jest materia, mnisi, przez przywiązanie do materii, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy jest uczucie, mnisi, przez przywiązanie do uczucia, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy jest percepcja, mnisi, przez przywiązanie do percepcji, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy są determinacje, mnisi, przez przywiązanie do determinacji, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'. Kiedy jest świadomość, mnisi, przez przywiązanie do świadomości, taki pogląd powstaje: 'Wiatry nie wieją, rzeki nie płyną, kobieta w ciąży nie rodzi, księżyc i słonce nie wstają i nie wznoszą się, ale stoją stabilnie jak filar'.

Jak myślicie, mnisi, czy materia jest trwała, czy nietrwała?” „Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek materia, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. 

Jak myślicie, mnisi, czy uczucie jest trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie" - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek uczucie, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, musi być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. 

Jak myślicie , mnisi, czy percepcja jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek percepcja, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'. 

Jak myślicie, mnisi, czy determinacje są trwałe czy nietrwałe?" - "Nietrwałe, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakiekolwiek determinacje, czy to przeszłe, przyszłe, czy obecnie powstałe, czy to toporne czy subtelne, czy w sobie czy zewnętrzne, czy to podrzędne czy nadrzędne, czy to daleko czy blisko, muszą być widziane z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.

 Jak myślicie, mnisi, czy świadomość jest trwała czy nietrwała?" - "Nietrwała, czcigodny panie”. - "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie” - "To co nietrwałe, co bolesne gdyż nieodseparowane od idei zmiany, czy godzi się to uważać tak: 'To moje, tym jestem, to jest moje ja?'” - "Nie, czcigodny panie”. "Tak też mnisi, jakakolwiek świadomość, czy to przeszła, przyszła, czy obecnie powstała, czy to toporna czy subtelna, czy w sobie czy zewnętrzna, czy to podrzędna czy nadrzędna, czy to daleko czy blisko, musi być widziana z właściwym zrozumieniem jakim to jest, tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.

Ale bez utrzymywania tego co nietrwałe, cierpieniem, i podmiotem zmiany, czy tym podobne poglądy mogłyby powstawać?” „Nie, czcigodny panie”. „To co widziane, słyszana, poznawane, osiągane, szukane, i kontrolowane przez umysł: czy to trwałe, czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. "To co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?" - "Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez utrzymywania tego co nietrwałe, cierpieniem, i podmiotem zmiany, czy tym podobne poglądy mogłyby powstawać?” „Nie, czcigodny panie”.

Kiedy, mnisi, szlachetny uczeń porzucił wątpliwości w tych sześciu przypadkach, i kiedy dalej, porzucił wątpliwości o cierpieniu, powstaniu cierpienia, wstrzymaniu cierpienia, drodze prowadzącej do wstrzymania cierpienia, jest on nazywany szlachetnym uczniem który jest wchodzącym w strumień, już dłużej nie skazanym na niższe światy, o ustalonej destynacji, z przebudzeniem jako swoją destynacją".

SN 24: 1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.