poniedziałek, 28 stycznia 2013

Trzy rozróżnienia



SN 35: 108

„Mnisi, kiedy co istnieje, przez trzymanie się czego, pojawia się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” "Czcigodny panie, nasze idee są zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego, zwracają się do Zrealizowanego. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany wyjaśnił znaczenie tych słów. Po usłyszeniu wyjaśnień Zrealizowanego mnisi zapamiętają”.
„Kiedy jest oko, mnisi, przez trzymanie się oka, przez lgniecie do oka, pojawia się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'. Kiedy jest ucho ... nos ... język ... ciało ... umysł, mnisi, przez trzymanie się umysłu, przez lgniecie do umysłu, pojawia się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'.

Jak myślicie, mnisi, czy oko jest trwałe czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”. 

„Czy ucho jest trwałe czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”. 

„Czy nos jest trwały czy nietrwały?” „Nietrwały, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”. 

„Czy język jest trwały czy nietrwały?” „Nietrwały, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”. 

„Czy ciało jest trwałe czy nietrwałe?” „Nietrwałe, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”.

 „Czy umysł jest trwały czy nietrwały?” „Nietrwały, czcigodny panie”. „Co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?” „Bolesne, czcigodny panie”. „Ale bez trzymania się tego co nietrwałe, bolesne i podmiotem zmiany, czy pojawiłaby się myśl: 'Jestem lepszy' czy 'Jestem równy' czy 'Jestem gorszy'?” „Nie, czcigodny panie”.

„Mnisi, widząc tak, szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec oka ... ucha ... nosa ... języka ... ciała ... umysłu. Doświadczając wyobcowania staje się beznamiętnym. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Gdy wyzwolony, rozumie: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było, zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.