sobota, 26 stycznia 2013

Doszłe do bycia


SN 12: 31

Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w parku Anathapindiki. Tam Zrealizowany odezwał się do czcigodnego Sariputty tak: „Sariputto w 'Pytaniach Ajity' w Parayana jest powiedziane:        
    
Ci którzy zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.

Jak znaczenie tego przedstawione pokrótce może być zrozumiane szczegółowo?” Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Sariputta milczał. Drugi raz i trzeci raz Zrealizowany odezwał się do czcigodnego Sariputty tak: „Sariputto w 'Pytaniach Ajity' w Parayana jest powiedziane:

Ci którzy zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie.

Jak znaczenie tego przedstawione pokrótce może być zrozumiane szczegółowo?” Za drugim razem i za trzecim razem czcigodny Sariputta milczał. „Sariputto, czy widzisz: 'To doszło do bycia?' Sariputto, czy widzisz: 'To doszło do bycia?'”

„Czcigodny panie widzi tak jak to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia' Zobaczywszy tak jak to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec tego co doszło do bycia, dla tego zaniku i wstrzymania. Widzi takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi wraz z tym jako pokarmem'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi wraz z tym jako pokarmem', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec powstałego przez pokarm, dla tego zaniku i wstrzymania. Widzi takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania', praktykuje w celu zbrzydzenia wobec tego co jest podmiotem wstrzymania, dla jego zaniku i wstrzymania. To w ten sposób jest w treningu.

A jak, czcigodny panie, zrozumiał Dhammę? Czcigodny panie, widzi jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'To doszło do bycia', przez zbrzydzenie wobec tego co doszło do bycia, przez tego zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie. Widzi takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi wraz z tym jako pokarmem'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Powstanie tego zachodzi wraz z tym jako pokarmem', przez zbrzydzenie wobec powstałego przez pokarm, przez tego zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie. Widzi takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania'. Zobaczywszy to takim jakim to rzeczywiście jest z odpowiednią wiedzą: 'Ze wstrzymaniem tego pokarmu, to co doszło do bycia jest podmiotem wstrzymania', przez zbrzydzenie wobec tego co jest podmiotem wstrzymania, przez tego zanik i wstrzymanie, jest wyzwolony przez nie-utrzymywanie. To w taki sposób zrozumiał Dhammę.  Czcigodny panie, kiedy jest powiedziane w ' 'Pytaniach Ajity' w Parayana:

Ci którzy zrozumieli Dhammę,
I rozliczni tutaj w treningu:
Spytaj o ich sposób zachowania,
Będąc rozważny, powiedz mi, drogi panie. -

to w ten sposób rozumiem szczegółowe znaczenie tego co zostało przedstawione pokrótce”. „Dobrze, dobrze Sariputto ... (Dalej Budda powtarza całą wypowiedź czcigodnego Sariputty) to w taki sposób znaczenie tego co zostało powiedziane pokrótce, powinno być zrozumiane szczegółowo”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.