poniedziałek, 28 stycznia 2013

Pełne zrozumienie wszelkiego utrzymywania


SN 35: 60

Mnisi, nauczę was Dhammy dla pełnego zrozumienia wszelkiego utrzymywania. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem ...

A co, mnisi, jest tą Dhammą dla pełnego zrozumienia wszelkiego utrzymywania? W zależności od oka i widzialnych form, powstaje świadomość oka. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec oka i widzialnych form, wobec świadomości oka, wobec kontaktu oka, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

W zależności od ucha i dźwięków, powstaje świadomość ucha. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec ucha i dźwięków, wobec świadomości ucha, wobec kontaktu ucha, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

W zależności od nosa i zapachów, powstaje świadomość nosa. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec nosa i zapachów, wobec świadomości nosa, wobec kontaktu nosa, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

W zależności od języka i smaków, powstaje świadomość języka. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec języka i smaków, wobec świadomości języka, wobec kontaktu języka, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

W zależności od ciała i obiektów dotyku, powstaje świadomość ciała. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec ciała i obiektów dotyku, wobec świadomości ciała, wobec kontaktu ciała, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

W zależności od umysłu i obiektów mentalnych, powstaje świadomość umysłu. Spotkanie tych trzech to kontakt. Z kontaktem jako warunek, uczucie. Widząc tak, pouczony szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec umysłu i obiektów mentalnych, wobec świadomości umysłu, wobec kontaktu umysłu, wobec uczucia. Doświadczając wyobcowania, staje się beznamiętny. I przez beznamiętność jest wyzwolony. Z jego wyzwoleniem rozumie: „Utrzymywanie zostało w pełni zrozumiane przeze mnie”.

To, mnisi, jest Dhamma dla pełnego zrozumienia wszelkiego utrzymywania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.