2. vyāpāda – zła wola
3. thīna-middha – ospałość i stany letargiczne
4. uddhacca-kukkucca – niepokój i wyrzuty sumienia
5. vicikicchā – wątpliwości
Pierwsza jhana
18 "Przyjacielu, czym jest pierwsza jhana?" "Tu przyjacielu, całkiem odłączony od zmysłowych przyjemności, niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie z towarzyszącymi jej myśleniem i rozważaniem i z błogością i przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. To nazywa się pierwszą jhaną".
19 "Przyjacielu, ile czynników ma pierwsza jhana?" "Pierwsza jhana ma pięć czynników. Mnich który wkroczył w pierwszą jhanę odnajduje w sobie myślenie i rozważanie, błogość i przyjemność i zjednoczenie umysłu. W taki sposób pierwsza jhana ma pięć czynników".
20 "Przyjacielu, ile czynników zostało zaniechanych przy pierwszej jhanie a ile czynników jest obecnych?" "Przyjacielu, w pierwszej jhanie zostało zaniechanych pięć czynników, a pięć jest wciąż obecnych. U mnicha, który trwa w pierwszej jhanie zmysłowe pożądanie zostało zaniechane, zła wola została zaniechana, ospałość i stany letargiczne zostały zaniechane, niepokój i wyrzuty sumienia zostały zaniechane, wątpliwości zostały zaniechane. Obecne są myślenie i rozważanie, błogość i przyjemność i zjednoczenie umysłu. Oto jak pierwsza jhana obala pięć czynników i posiada pięć czynników". M 43
Pięć
przeszkód
a siedem czynników przebudzenia
pañca nīvaraṇāni - satta bojjhaṅgā
pañca nīvaraṇāni - satta bojjhaṅgā
SN 46:38
Mnisi, kiedy szlachetny
uczeń słucha Dhammy nadstawiając ucho, podchodząc do niej jak do
rzeczy o witalnym znaczeniu, skierowując na nią cały swój umysł,
przy tej okazji pięć przeszkód nie jest u niego obecnych; przy
tej
okazji siedem czynników przebudzenia dochodzi do wypełnienia
przez
utrzymanie przy istnieniu.
A jakie pięć
przeszkód
nie jest obecnych przy tej okazji? Przeszkoda zmysłowego pożądania
nie jest obecna przy tej okazji, przeszkoda złej woli nie jest
obecna przy tej okazji, przeszkoda ospałości i stanów
letargicznych nie jest obecna przy tej okazji, przeszkoda niepokoju i
wyrzutów sumienia nie jest obecna przy tej okazji, przeszkoda
wątpliwości nie jest obecna przy tej okazji. To jest te pięć
przeszkód, które przy tej okazji nie są obecne.
A jakie
jest
siedem czynników przebudzenia, które dochodzą do
wypełnienia
przez utrzymanie przy istnieniu przy tej okazji? Czynnik przebudzenia
uważności dochodzi do wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu
przy tej okazji. Czynnik przebudzenia badania Dhammy dochodzi do
wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu przy tej okazji. Czynnik
przebudzenia energii dochodzi do wypełnienia przez utrzymanie przy
istnieniu przy tej okazji. Czynnik przebudzenia radości dochodzi do
wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu przy tej okazji. Czynnik
przebudzenia spokoju dochodzi do wypełnienia przez utrzymanie przy
istnieniu przy tej okazji. Czynnik przebudzenia koncentracji dochodzi
do wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu przy tej okazji.
Czynnik przebudzenia równowagi dochodzi do wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu przy tej okazji.
Mnisi, kiedy szlachetny
uczeń słucha Dhammy nadstawiając ucho, podchodząc do niej jak do
rzeczy o witalnym znaczeniu, skierowując na nią cały swój umysł,
przy tej okazji pięć przeszkód nie jest u niego obecnych; przy
tej
okazji siedem czynników przebudzenia dochodzi do wypełnienia
przez
utrzymanie przy istnieniu.
*
SN 46:51
W Savatthi. Mnisi, pouczę
was o pokarmie i odstawieniu pokarmu w odniesieniu do pięciu
przeszkód i siedmiu czynników przebudzenia. Słuchajcie i
bacznie
uważajcie na to co powiem.
Pokarm dla
przeszkód
A co, mnisi, jest pokarmem
dla powstania niepowstałego zmysłowego pożądania i dla wzrostu i
ekspansji powstałego zmysłowego pożądania? Jest, mnisi, znak
piękna, częste niepoprawne skierowanie nań uwagi jest pokarmem dla
powstania niepowstałego zmysłowego pożądania i dla wzrostu i
ekspansji powstałego pożądania. A co, mnisi, jest pokarmem dla
powstania niepowstałej złej woli i dla wzrostu i ekspansji
powstałej złej woli? Jest, mnisi, znak odpychającego: częste
niepoprawne skierowanie nań uwagi jest pokarmem dla powstania
niepowstałej złej woli i dla wzrostu i ekspansji powstałej złej
woli. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałej
ospałości i stanów letargicznych i dla wzrostu i ekspansji
powstałej ospałości i stanów letargicznych? Są, mnisi,
niezadowolenie, letarg, leniwe przeciąganie się, senność po
posiłkach, gnuśność umysłu: częste niepoprawne skierowanie na
nie uwagi jest pokarmem dla powstania niepowstałej ospałości i
stanów letargicznych i dla wzrostu i ekspansji powstałej
ospałości
i stanów letargicznych. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania
niepowstałego niepokoju i wyrzutów sumienia i dla wzrostu i
ekspansji powstałego niepokoju i wyrzutów sumienia? Jest, mnisi,
nieustabilizowanie umysłu: częste niepoprawne skierowanie na nie
uwagi jest pokarmem dla powstania niepowstałego niepokoju i
wyrzutów
sumienia i dla wzrostu i ekspansji powstałego niepokoju i
wyrzutów
sumienia. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałych
wątpliwości i dla wzrostu i ekspansji powstałych wątpliwości?
Są, mnisi, rzeczy które są podstawą dla wątpliwości, częste
niepoprawne skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania
niepowstałych wątpliwości i dla wzrostu i ekspansji powstałych
wątpliwości.
Pokarm dla
czynników
przebudzenia
A co, mnisi, jest pokarmem
dla powstania niepowstałego czynnika przebudzenia uważności i dla
utrzymania przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
uważności? Tu, mnisi, są rzeczy które są podstawą dla czynnika
przebudzenia uważności, częste poprawne skierowanie na nie uwagi
jest pokarmem dla powstania niepowstałego czynnika oświecenia
uważności i dla wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu
powstałego czynnika przebudzenia uważności. A co, mnisi, jest
pokarmem dla powstania niepowstałego czynnika przebudzenia badania
Dhammy i dla utrzymania przy istnieniu powstałego czynnika
przebudzenia badania Dhammy? Tu, mnisi, są korzystne i niekorzystne
rzeczy, naganne i nienaganne rzeczy, nadrzędne i podrzędne rzeczy,
ciemne i jasne rzeczy z ich przeciwnościami: częste poprawne
skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia badania Dhammy i dla wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia badania
Dhammy. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia energii i dla utrzymania przy istnieniu
powstałego czynnika przebudzenia energii? Tu, mnisi, jest element
pobudzenia, element wysiłku i element starania się, częste
poprawne skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania
niepowstałego czynnika przebudzenia energii i dla wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia energii.
A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia radości i dla utrzymania przy istnieniu powstałego
czynnika przebudzenia radości? Tu, mnisi, są rzeczy które są
podstawą dla czynnika przebudzenia radości, częste poprawne
skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia radości i dla wypełnienia przez utrzymanie
przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia radości. A co,
mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia spokoju i dla utrzymania przy istnieniu powstałego
czynnika przebudzenia spokoju? Tu, mnisi, są spokój ciała,
spokój
umysłu: częste poprawne skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla
powstania niepowstałego czynnika przebudzenia spokoju i dla
wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika
przebudzenia spokoju. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania
niepowstałego czynnika przebudzenia koncentracji i dla utrzymania
przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia koncentracji? Tu,
mnisi, są znak pogody ducha i znak nierozproszenia: częste poprawne
skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia koncentracji i dla wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
koncentracji. A co, mnisi, jest pokarmem dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia równowagi i dla utrzymania przy istnieniu
powstałego czynnika przebudzenia równowagi? Tu, mnisi, są rzeczy
które są podstawą dla czynnika przebudzenia równowagi,
częste
poprawne skierowanie na nie uwagi jest pokarmem dla powstania
niepowstałego czynnika przebudzenia równowagi i dla wypełnienia
przez utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
równowagi.
Odstawienie pokarmu dla
przeszkód
A co, mnisi, jest
odstawieniem pokarmu zapobiegającym powstaniu niepowstałego
zmysłowego pożądania i wzrostowi i ekspansji powstałego
zmysłowego pożądania? Jest, mnisi, znak brzydoty: częste poprawne
skierowanie nań uwagi, jest odstawieniem pokarmu, które
zapobiega
powstaniu niepowstałego zmysłowego pożądania i rozwojowi i
ekspansji powstałego zmysłowego pożądania. A co, mnisi, jest
odstawieniem pokarmu zapobiegającym powstaniu niepowstałej złej
woli i wzrostowi i ekspansji powstałej złej woli? Jest, mnisi,
wyzwolenie umysłu przez przyjazność: częste poprawne skierowanie
nań uwagi, jest odstawieniem pokarmu, które zapobiega powstaniu
niepowstałej złej woli i rozwojowi i ekspansji powstałej złej
woli. A co, mnisi, jest odstawieniem pokarmu zapobiegającym
powstaniu ospałości i stanów letargicznych i wzrostowi i
ekspansji
powstałej ospałości i stanów letargicznych? Jest, mnisi, element
wysiłku, element starania się: częste poprawne skierowanie na nie
uwagi, jest odstawieniem pokarmu, które zapobiega powstaniu
niepowstałej ospałości i stanów letargicznych i rozwojowi i
ekspansji powstałej ospałości i stanów letargicznych. A co,
mnisi, jest odstawieniem pokarmu zapobiegającym powstaniu
niepowstałego niepokoju i wyrzutów sumienia i wzrostowi i
ekspansji
powstałego niepokoju i wyrzutów sumienia? Jest, mnisi,
spokój
umysłu: częste poprawne skierowanie nań uwagi, jest odstawieniem
pokarmu, które zapobiega powstaniu niepowstałego niepokoju i
wyrzutów sumienia i rozwojowi i ekspansji powstałego niepokoju i
wyrzutów sumienia. A co, mnisi, jest odstawieniem pokarmu
zapobiegającym powstaniu niepowstałych wątpliwości i wzrostowi i
ekspansji powstałych wątpliwości? Są tu, mnisi, korzystne i
niekorzystne rzeczy, naganne i nienaganne rzeczy, nadrzędne i
podrzędne rzeczy, ciemne i jasne rzeczy z ich przeciwnościami:
częste poprawne skierowanie nań uwagi, jest odstawieniem pokarmu,
które zapobiega powstaniu niepowstałych wątpliwości i rozwojowi
i
ekspansji powstałych wątpliwości.
Odstawienie pokarmu dla
czynników przebudzenia
A co jest, mnisi,
odstawieniem pokarmu zapobiegającym powstaniu niepowstałego
czynnika przebudzenia uważności i osiągnięciu wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
uważności? Są tu, mnisi, rzeczy które są podstawą dla czynnika
przebudzenia uważności, rzadkie skierowanie na nie uwagi jest
odstawieniem pokarmu zapobiegającym powstaniu niepowstałego
czynnika przebudzenia uważności i osiągnięciu wypełnienia przez
utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
uważności. A co, mnisi, jest odstawieniem pokarmu dla powstania
niepowstałego czynnika przebudzenia badania Dhammy i dla utrzymania
przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia badania Dhammy? Tu,
mnisi, są korzystne i niekorzystne rzeczy, naganne i nienaganne
rzeczy, nadrzędne i podrzędne rzeczy, ciemne i jasne rzeczy z ich
przeciwnościami: rzadkie skierowanie na nie uwagi jest odstawieniem
pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika przebudzenia badania
Dhammy i dla wypełnienia przez utrzymanie przy istnieniu powstałego
czynnika przebudzenia badania Dhammy. A co, mnisi, jest odstawieniem
pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika przebudzenia energii i
dla utrzymania przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
energii? Tu, mnisi, są element pobudzenia, element wysiłku i
element starania się, rzadkie skierowanie na nie uwagi jest
odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia energii i dla wypełnienia przez utrzymanie przy
istnieniu powstałego czynnika przebudzenia energii. A co, mnisi,
jest odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia radości i dla utrzymania przy istnieniu powstałego
czynnika przebudzenia radości? Tu, mnisi, są rzeczy które są
podstawą dla czynnika przebudzenia radości, rzadkie skierowanie na
nie uwagi jest odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia radości i dla wypełnienia przez utrzymanie
przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia radości. A co,
mnisi, jest odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia spokoju i dla utrzymania przy istnieniu
powstałego czynnika przebudzenia spokoju? Tu, mnisi, są spokój
ciała, spokój umysłu: rzadkie skierowanie na nie uwagi jest
odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia spokoju i dla wypełnienia przez utrzymanie przy
istnieniu powstałego czynnika przebudzenia spokoju. A co, mnisi,
jest odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia koncentracji i dla utrzymania przy istnieniu powstałego
czynnika przebudzenia koncentracji? Tu, mnisi, są znak pogody ducha
i znak nierozproszenia: rzadkie skierowanie na nie uwagi jest
odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego czynnika
przebudzenia koncentracji i dla wypełnienia przez utrzymanie przy
istnieniu powstałego czynnika przebudzenia koncentracji. A co,
mnisi, jest odstawieniem pokarmu dla powstania niepowstałego
czynnika przebudzenia równowagi i dla utrzymania przy istnieniu
powstałego czynnika przebudzenia równowagi? Tu, mnisi, są rzeczy
które są podstawą dla czynnika przebudzenia równowagi,
rzadkie
skierowanie na nie uwagi jest odstawieniem pokarmu dla powstania
niepowstałego czynnika przebudzenia równowagi i dla wypełnienia
przez utrzymanie przy istnieniu powstałego czynnika przebudzenia
równowagi.
Pewnego razu wędrowiec
Uttiya udał się do Zrealizowanego i po pozdrowieniu go,
usiadł z boku. Wtedy zapytał: "Jak to jest Mistrzu
Gotama, świat jest wieczny: czy tylko to jest prawdą a
wszystko inne błędne?" "Na to pytanie nie została
przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya"-"Zatem świat
nie jest wieczny: czy tylko to jest prawdą a wszystko inne
błędne?" "Na to pytanie również nie
została przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya"-"Świat
jest skończony: czy tylko to jest prawdą a wszystko inne
błędne?" "Na to pytanie również nie została
przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya"- "Zatem świat
jest nieskończony: czy tylko to jest prawdą a wszystko inne
błędne?" „Na to pytanie również nie
została przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya"-”Dusza
jest tym samym co ciało: czy tylko to jest prawdą a
wszystko inne błędne?" „Na to pytanie również
nie została przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya"
"Zatem dusza to jedno a ciało to drugie: czy tylko to jest
prawdą a wszystko inne błędne? "Na to pytanie
również nie została przeze mnie udzielona odpowiedź,
Uttiya"-"Po śmierci Tathagata jest: czy tylko to jest
prawdą a wszystko inne błędne?" „Na to
pytanie również nie została przeze mnie udzielona
odpowiedź, Uttiya"-"Po śmierci Tathagata nie
jest: czy tylko to jest prawdą a wszystko inne błędne?"
„Na to pytanie również nie została przeze mnie
udzielona odpowiedź, Uttiya"-"Po śmierci
Tathagata zarówno jest jak i nie jest: czy tylko to jest
prawdą a wszystko inne błędne?" „Na to
pytanie również nie została przeze mnie udzielona
odpowiedź, Uttiya"-"Po śmierci Tathagata
ani jest ani nie jest: czy tylko to jest prawdą a wszystko inne
błędne?" „Na to pytanie również nie
została przeze mnie udzielona odpowiedź, Uttiya".
"Ale czemu Mistrz Gotama uchyla się od odpowiedzi na te pytania, gdy mu je zadaję? Na jakie zatem pytania Mistrz Gotama odpowiada?" "Nauczam moich uczniów Dhammy wprost z bezpośredniej wiedzy, Uttiya. dla oczyszczenia istot, dla pokonania żalu i płaczu, dla zakończenia bólu i smutku, dla osiągnięcia prawdziwego celu, dla realizacji wygaszenia."
"Mistrzu Gotama, czy ta Dhamma zapewnia wyjście z cierpienia dla całego świata, dla połowy, czy dla jednej trzeciej?”
Kiedy to zostało powiedziane, Zrealizowany pozostał milczący. Wtedy czcigodny Ananda pomyślał: "Wędrowiec Uttiya nie może poczynić żadnego takiego zgubnego poglądu:'Kiedy mnich Gotama otrzymał pytanie, należne mi i nikomu innemu i milczy i nie odpowiada: czy to dla tego, że nie jest w stanie odpowiedzieć?' To byłoby długo na jego krzywdę i cierpienie". Tak więc odezwał się do niego:
"Przyjacielu Uttiya, dam ci przykład, gdyż pewni mądrzy ludzie tutaj dojdą do poznania znaczenia tego co zostało powiedziane za pomocą przykładu. Załóżmy, że król posiada miasto z mocnymi fosami, wałami i bastionami i z pojedynczą bramą i ma mądrego i sprytnego i bystrego stróża, zatrzymującego tych których nie zna i wpuszczającego tych których zna i ponieważ osobiście obszedł dookoła ścieżkę otaczającą miasto i nie dojrzał żadnych wyrw w rampach ani żadnej dziury wystarczająco dużej by przeszedł przez nią kot, może on dojść do wniosku, że żywe istoty powyżej pewnych rozmiarów muszą wchodzić i wychodzić przez bramę - tak również przyjacielu Uttija, Tathagata nie zakłada:
'Cały świat znajdzie wyjście przez to, lub połowa lub jedna trzecia', ale raczej, że:
'ktokolwiek znalazł, znajduje lub znajdzie wyjście z cierpienia, musiał to uczynić przez poniechanie pięciu przeszkód, skalań, które osłabiają zrozumienie, i przez wypełnienie siedmiu czynników oświecenia z umysłem dobrze ustanowionym na czterech podstawach uważności'.
Twoje pytanie, które postawiłeś Zrealizowanemu, było źle sformułowane, dlatego Zrealizowany na nie nie odpowiedział”. AN 10: 95
"Ale czemu Mistrz Gotama uchyla się od odpowiedzi na te pytania, gdy mu je zadaję? Na jakie zatem pytania Mistrz Gotama odpowiada?" "Nauczam moich uczniów Dhammy wprost z bezpośredniej wiedzy, Uttiya. dla oczyszczenia istot, dla pokonania żalu i płaczu, dla zakończenia bólu i smutku, dla osiągnięcia prawdziwego celu, dla realizacji wygaszenia."
"Mistrzu Gotama, czy ta Dhamma zapewnia wyjście z cierpienia dla całego świata, dla połowy, czy dla jednej trzeciej?”
Kiedy to zostało powiedziane, Zrealizowany pozostał milczący. Wtedy czcigodny Ananda pomyślał: "Wędrowiec Uttiya nie może poczynić żadnego takiego zgubnego poglądu:'Kiedy mnich Gotama otrzymał pytanie, należne mi i nikomu innemu i milczy i nie odpowiada: czy to dla tego, że nie jest w stanie odpowiedzieć?' To byłoby długo na jego krzywdę i cierpienie". Tak więc odezwał się do niego:
"Przyjacielu Uttiya, dam ci przykład, gdyż pewni mądrzy ludzie tutaj dojdą do poznania znaczenia tego co zostało powiedziane za pomocą przykładu. Załóżmy, że król posiada miasto z mocnymi fosami, wałami i bastionami i z pojedynczą bramą i ma mądrego i sprytnego i bystrego stróża, zatrzymującego tych których nie zna i wpuszczającego tych których zna i ponieważ osobiście obszedł dookoła ścieżkę otaczającą miasto i nie dojrzał żadnych wyrw w rampach ani żadnej dziury wystarczająco dużej by przeszedł przez nią kot, może on dojść do wniosku, że żywe istoty powyżej pewnych rozmiarów muszą wchodzić i wychodzić przez bramę - tak również przyjacielu Uttija, Tathagata nie zakłada:
'Cały świat znajdzie wyjście przez to, lub połowa lub jedna trzecia', ale raczej, że:
'ktokolwiek znalazł, znajduje lub znajdzie wyjście z cierpienia, musiał to uczynić przez poniechanie pięciu przeszkód, skalań, które osłabiają zrozumienie, i przez wypełnienie siedmiu czynników oświecenia z umysłem dobrze ustanowionym na czterech podstawach uważności'.
Twoje pytanie, które postawiłeś Zrealizowanemu, było źle sformułowane, dlatego Zrealizowany na nie nie odpowiedział”. AN 10: 95
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.