AN X, 27
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta, w Parku Anathapindiki. Wtedy, o
poranku, liczni mnisi ubrali się, zabrali swoje miski i płaszcze, i
wkroczyli do Savatthi na żebraczy obchód. Wtedy wydało im się:
„Jest jeszcze za wcześnie na żebraczy obchód po Savatthi.
Chodźmy do parku wędrowców z innych sekt”.
Wtedy ci mnisi udali się do parku
wędrowców z innych sekt. Wymienili z nimi pozdrowienia, i kiedy
kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiedli z
boku. Wtedy ci wędrowcy powiedzieli do nich:
„Przyjaciele, pustelnik Gotama naucza
Dhammy dla swoich uczniów w taki oto sposób: 'Chodźcie, mnisi,
poznajcie bezpośrednio wszystkie rzeczy. Trwajcie poznawszy
wszystkie rzeczy'. I my również nauczamy Dhammy dla naszych uczniów
w taki oto sposób: 'Chodźcie, przyjaciele, poznajcie bezpośrednio
wszystkie rzeczy. Trwajcie poznawszy wszystkie rzeczy'. Jaka jest
odmienność, inność, różnica pomiędzy nauczaniem Dhammy
pustelnika Gotamy, i naszym nauczaniem, pomiędzy jego instrukcją i
naszą instrukcją?”
Wtedy ci mnisi ani nie zaaprobowali ani
nie odrzucili twierdzenia tych wędrowców. Bez aprobowania i
odrzucenia go, wstali ze swych miejsc i odeszli [myśląc]: „Dowiemy
się co Zrealizowany powie na temat tego twierdzenia”.
Wtedy, kiedy mnisi zakończyli żebranie
w Savatthi, po posileniu się, po powrocie z żebraczego obchodu,
podeszli do Zrealizowanego, złożyli mu hołd, usiedli z boku i
powiedzieli: 'Tu, czcigodny panie, o poranku, ubraliśmy się,
zabrali swoje miski i płaszcze, i wkroczyli do Savatthi na żebraczy
obchód. Wtedy wydało nam się: 'Jest jeszcze za wcześnie na
żebraczy obchód po Savatthi. Chodźmy do parku wędrowców z innych
sekt'.
Wtedy udaliśmy się do parku wędrowców
z innych sekt. Wymienili z nimi pozdrowienia, i kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiedliśmy z boku.
Wtedy ci wędrowcy powiedzieli do nas:
'Przyjaciele, pustelnik Gotama naucza
Dhammy dla swoich uczniów w taki oto sposób: 'Chodźcie, mnisi,
poznajcie bezpośrednio wszystkie rzeczy. Trwajcie poznawszy
wszystkie rzeczy'. I my również nauczamy Dhammy dla naszych uczniów
w taki oto sposób: 'Chodźcie, przyjaciele, poznajcie bezpośrednio
wszystkie rzeczy. Trwajcie poznawszy wszystkie rzeczy'. Jaka jest
odmienność, inność, równica pomiędzy nauczaniem Dhammy
pustelnika Gotamy, i naszym nauczaniem, pomiędzy jego instrukcją i
naszą instrukcją?'
Wtedy ani nie zaaprobowaliśmy ani nie
odrzucili twierdzenia tych wędrowców. Bez jego aprobowania i
odrzucenia, wstaliśmy ze swych miejsc i odeszli [myśląc]: 'Dowiemy
się co Zrealizowany powie na temat tego twierdzenia'”.
„Mnisi, kiedy wędrowcy z innych sekt
mówią w ten sposób, powinno się im odpowiedzieć w ten sposób:
'Pytanie o jedno, zwięzła wypowiedź o jednym, wyjaśnienie
jednego. Pytanie o dwa, zwięzła wypowiedź o dwóch, wyjaśnienie
dwóch. Pytanie o trzy, zwięzła wypowiedź o trzech, wyjaśnienie
trzech. Pytanie o cztery, zwięzła wypowiedź o czterech,
wyjaśnienie czterech. Pytanie o pięć, zwięzła wypowiedź o
pięciu, wyjaśnienie pięciu. Pytanie o sześć, zwięzła wypowiedź
o sześciu, wyjaśnienie sześciu. Pytanie o siedem, zwięzła
wypowiedź o siedmiu, wyjaśnienie siedmiu. Pytanie o osiem, zwięzła
wypowiedź o ośmiu, wyjaśnienie ośmiu. Pytanie o dziewięć,
zwięzła wypowiedź o dziewięciu, wyjaśnienie dziewięciu. Pytanie
o dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu, wyjaśnienie
dziesięciu'.
Gdyby wędrowcy z innych sekt zostali
zapytani w ten sposób, nie byliby w stanie odpowiedzieć, i co
więcej, zetknęliby się z trudnościami. Z jakiego powodu? Ponieważ
to nie byłoby w obrębie ich obszaru. Nie widzę nikogo, mnisi, na
świecie z jego bogami, Marą i Brahmą, w tym pokoleniu z jego
pustelnikami i braminami, z jego bogami i ludźmi, kto mógłby
zadowolić umysł odpowiedzią na te pytania, poza Tathagatą czy
uczniem Tathagaty czy tym kto usłyszał to od nich.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
jedno, zwięzła wypowiedź o jednym, wyjaśnienie jednego', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec jednej rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec niej, w pełni od niej wyzwolony, w pełni widzi jej granice,
i w pełni przebija się przez jej znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakiej jednej rzeczy? Wszystkie
stworzenia istnieją przez pokarm. Kiedy mnich doświadcza pełnego
wyobcowania wobec tej jednej rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec
niej, w pełni od niej wyzwolony, w pełni widzi jej granice, i w
pełni przebija się przez jej znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do
końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
jedno, zwięzła wypowiedź o jednym, wyjaśnienie jednego', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dwa, zwięzła wypowiedź o dwóch, wyjaśnienie dwóch', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec dwóch rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich dwóch rzeczy?
Imię-i-materia. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec
tych dwóch rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni
od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dwa, zwięzła wypowiedź o dwóch, wyjaśnienie dwóch, to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
trzy, zwięzła wypowiedź o trzech, wyjaśnienie trzech', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec trzech rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich trzech rzeczy? Są trzy
rodzaje uczuć. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec
tych trzech rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni
od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i pełni przebija się
przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
trzy, zwięzła wypowiedź o trzech, wyjaśnienie trzech', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
cztery, zwięzła wypowiedź o czterech, wyjaśnienie czterech', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec czterech rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich czterech rzeczy? Cztery
rodzaje pokarmu. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec
tych czterech rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni
od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
cztery, zwięzła wypowiedź o czterech, wyjaśnienie czterech', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
pięć, zwięzła wypowiedź o pięciu, wyjaśnienie pięciu', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec pięciu rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich pięciu rzeczy? Pięć
agregatów utrzymywania. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania
wobec pięciu rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni
od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i pełni przebija się
przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
pięć, zwięzła wypowiedź o pięciu, wyjaśnienie pięciu', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
sześć, zwięzła wypowiedź o sześciu, wyjaśnienie sześciu', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec sześciu rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich sześciu rzeczy? Sześć
wewnętrznych baz zmysłowych. Kiedy mnich doświadcza pełnego
wyobcowania wobec tych sześciu rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich
ograniczenia, i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i
teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
sześć, zwięzła wypowiedź o sześciu, wyjaśnienie sześciu', to
w odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu, wyjaśnienie siedmiu', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec siedmiu rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich siedmiu rzeczy? Siedem stacji
dla świadomości. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec
tych siedmiu rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni
od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu, wyjaśnienie siedmiu', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu, wyjaśnienie ośmiu', w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec ośmiu rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia. Jakich ośmiu rzeczy? Osiem
światowych rzeczy. Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania
wobec tych ośmiu rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w
pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i przebija się
przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu, wyjaśnienie ośmiu', to w
odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dziewięć, zwięzła wypowiedź o dziewięciu, wyjaśnienie
dziewięciu', w odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy
mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec dziewięciu rzeczy, jest
w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w
pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich
znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakich
dziewięciu rzeczy? Dziewięć przebywań istot. Kiedy mnich
doświadcza pełnego wyobcowania wobec dziewięciu rzeczy, jest w
pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni
widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich znaczenie,
tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dziewięć, zwięzła wypowiedź o dziewięciu, wyjaśnienie
dziewięciu', to w odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu, wyjaśnienie
dziesięciu', w odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy
mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec dziesięciu rzeczy, jest
w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w
pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich
znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakich
dziesięciu rzeczy? Dziesięć niekorzystnych kursów działania.
Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec dziewięciu
rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich
wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu, wyjaśnienie
dziesięciu', to w odniesieniu do tego to zostało powiedziane.
AN X, 28
Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Kajangala w Bambusowym Gaju. Wtedy liczni świeccy
wyznawcy z Kajangala podeszli do mniszki z Kajangala, złożyli jej
hołd, usiedli z boku i powiedzieli do niej: „Szlachetna pani, to
zostało powiedziane przez Zrealizowanego w 'Wielkich Pytaniach':
'Pytanie o jedno, zwięzła wypowiedź
o jednym, wyjaśnienie jednego. Pytanie o dwa, zwięzła wypowiedź o
dwóch, wyjaśnienie dwóch. Pytanie o trzy, zwięzła wypowiedź o
trzech, wyjaśnienie trzech. Pytanie o cztery, zwięzła wypowiedź o
czterech, wyjaśnienie czterech. Pytanie o pięć, zwięzła
wypowiedź o pięciu, wyjaśnienie pięciu. Pytanie o sześć,
zwięzła wypowiedź o sześciu, wyjaśnienie sześciu. Pytanie o
siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu, wyjaśnienie siedmiu. Pytanie
o osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu, wyjaśnienie ośmiu. Pytanie
o dziewięć, zwięzła wypowiedź o dziewięciu, wyjaśnienie
dziewięciu. Pytanie o dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu,
wyjaśnienie dziesięciu'. Jakie, szlachetna pani, jest szczegółowe
znaczenie tej krótkiej wypowiedzi Zrealizowanego?”
„Przyjaciele, nie usłyszałam i nie
nauczyłam się tego w obecności Zrealizowanego, ani nie usłyszałam
i nie nauczyłam się tego w obecności cenionych mnichów. Jednakże,
słuchajcie i bacznie uważajcie, wyjaśnię jakie według mnie ma
to znaczenie”. „Tak, szlachetna pani”, odpowiedzieli ci świeccy
wyznawcy z z Kajangala. Mniszka z Kajangala powiedziała to:
„Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o jedno, zwięzła wypowiedź o jednym,
wyjaśnienie jednego', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec
jednej rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec niej, w pełni od
niej wyzwolony, w pełni widzi jej granice, i w pełni przebija się
przez jej znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Jakiej jednej rzeczy? Wszystkie stworzenia istnieją przez pokarm.
Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec tej jednej rzeczy,
jest w pełni beznamiętny wobec niej, w pełni od niej wyzwolony, w
pełni widzi jej granice, i w pełni przebija się przez jej
znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o jedno, zwięzła wypowiedź o jednym,
wyjaśnienie jednego', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o dwa, zwięzła wypowiedź o dwóch,
wyjaśnienie dwóch', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec dwóch
rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich
wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakich
dwóch rzeczy? Imię-i-materia. Kiedy mnich doświadcza pełnego
wyobcowania wobec tych dwóch rzeczy, jest w pełni beznamiętny
wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice,
i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz
doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o dwa, zwięzła wypowiedź o dwóch,
wyjaśnienie dwóch', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o trzy, zwięzła wypowiedź o trzech,
wyjaśnienie trzech', w odniesieniu do czego to zostało powiedziane?
Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec trzech rzeczy,
jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w
pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich
znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakich
trzech rzeczy? Są trzy rodzaje uczuć. Kiedy mnich doświadcza
pełnego wyobcowania wobec tych trzech rzeczy, jest w pełni
beznamiętny wobec nich, w pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi
ich granice, i w pełni przebija się przez ich znaczenie, tutaj i
teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o trzy, zwięzła wypowiedź o trzech,
wyjaśnienie trzech', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o cztery, zwięzła wypowiedź o czterech,
wyjaśnienie czterech', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w
czterech rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia. Jakie to cztery rzeczy? Cztery podstawy uważności.
Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w tych
czterech rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o cztery, zwięzła wypowiedź o czterech,
wyjaśnienie czterech', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o pięć, zwięzła wypowiedź o pięciu,
wyjaśnienie pięciu', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w
pięciu rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się
przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Jakie to pięć rzeczy? Pięć zdolności. Kiedy mnich ma w pełni
odpowiednio rozwinięty umysł w tych pięciu rzeczach, w pełni
widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich znaczenie,
tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o pięć, zwięzła wypowiedź o pięciu,
wyjaśnienie pięciu', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o sześć, zwięzła wypowiedź o sześciu,
wyjaśnienie sześciu', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w
sześciu rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija
się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia. Jakie to sześc rzeczy? Sześć elementów ucieczki.
Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w tych sześciu
rzeczach, w pełni widzi ich granice , i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o sześć, zwięzła wypowiedź o sześciu,
wyjaśnienie sześciu', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu,
wyjaśnienie siedmiu', w odniesieniu do czego to zostało
powiedziane? Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w
siedmiu rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się
przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Jakie to siedem rzeczy? Siedem czynników przebudzenia. Kiedy mnich
ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w tych siedmiu rzeczach, w
pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich
znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu,
wyjaśnienie siedmiu', to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu,
wyjaśnienie ośmiu' w odniesieniu do czego to zostało powiedziane?
Kiedy mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w ośmiu
rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakie
to osiem rzeczy? Ośmioraka Szlachetna Ścieżka. Kiedy mnich ma w
pełni odpowiednio rozwinięty umysł w tych ośmiu rzeczach, w pełni
widzi ich granice, i w pełni przebija się przez ich znaczenie,
tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu,
wyjaśnienie ośmiu' to w odniesieniu do tego to zostało
powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o dziewięć, zwięzła wypowiedź o
dziewięciu, wyjaśnienie dziewięciu', w odniesieniu do czego to
zostało powiedziane? Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania
wobec dziewięciu rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w
pełni od nich wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni
przebija się przez ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca
cierpienia. Jakich dziewięciu rzeczy? Dziewięć przebywań istot.
Kiedy mnich doświadcza pełnego wyobcowania wobec dziewięciu
rzeczy, jest w pełni beznamiętny wobec nich, w pełni od nich
wyzwolony, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o dziewięć, zwięzła wypowiedź o
dziewięciu, wyjaśnienie dziewięciu', to w odniesieniu do tego to
zostało powiedziane.
Kiedy zostało powiedziane: 'Pytanie o
dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu, wyjaśnienie
dziesięciu', w odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Kiedy
mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w dziesięciu
rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia. Jakich
dziesięciu rzeczy? Dziesięć korzystnych kursów działania. Kiedy
mnich ma w pełni odpowiednio rozwinięty umysł w dziesięciu
rzeczach, w pełni widzi ich granice, i w pełni przebija się przez
ich znaczenie, tutaj i teraz doprowadza do końca cierpienia.
Kiedy zostało powiedziane przez
Zrealizowanego: 'Pytanie o dziesięć, zwięzła wypowiedź o
dziesięciu, wyjaśnienie dziesięciu', to w odniesieniu do tego to
zostało powiedziane.
I tak, przyjaciele, kiedy zostało
powiedziane przez Zrealizowanego w 'Wielkich Pytaniach':
'Pytanie o jedno, zwięzła wypowiedź
o jednym, wyjaśnienie jednego. Pytanie o dwa, zwięzła wypowiedź o
dwóch, wyjaśnienie dwóch. Pytanie o trzy, zwięzła wypowiedź o
trzech, wyjaśnienie trzech. Pytanie o cztery, zwięzła wypowiedź o
czterech, wyjaśnienie czterech. Pytanie o pięć, zwięzła
wypowiedź o pięciu, wyjaśnienie pięciu. Pytanie o sześć,
zwięzła wypowiedź o sześciu, wyjaśnienie sześciu. Pytanie o
siedem, zwięzła wypowiedź o siedmiu, wyjaśnienie siedmiu. Pytanie
o osiem, zwięzła wypowiedź o ośmiu, wyjaśnienie ośmiu. Pytanie
o dziewięć, zwięzła wypowiedź o dziewięciu, wyjaśnienie
dziewięciu. Pytanie o dziesięć, zwięzła wypowiedź o dziesięciu,
wyjaśnienie dziesięciu', to w taki sposób rozumiem szczegółowe
znaczenie tej krótkiej wypowiedzi Zrealizowanego. Ale jeżeli
chcecie, podejdźcie do Zrealizowanego, i spytajcie się go o tą
sprawę. Tak jak Zrealizowany wam odpowie, tak powinniście to
zapamiętać”.
Mówiąc: „Tak, czcigodna pani”, ci
świeccy wyznawcy z Kajangala ucieszyli się i uradowali słowami
mniszki z Kajangala. Wtedy wstali ze swych miejsc, złożyli jej
hołd, i okrążywszy ją trzymają swa prawą stronę zwróconą ku
niej, odeszli i poszli do Zrealizowanego. Złożyli mu hołd, usiedli
z boku i zdali sprawę Zrealizowanemu z całej dyskusji z mniszką z
Kajangala.
„Dobrze, dobrze, gospodarze! Mniszka
z Kajangala jest mądra, o wielkiej mądrości. Jeżeli byście
podeszli do mnie i zapytali mnie o tą sprawę, odpowiedziałbym
dokładnie tak jak odpowiedziała mniszka z Kajangala. Takie jest
tego znaczenie i w taki sposób powinniście to zapamiętać”.