Strony

sobota, 29 czerwca 2013

AN X, 29


Mnisi, tak daleko jak rozciąga się Kasi i Kosala, tak daleko jak rozciąga się państwo króla Pasenadi z Kosala, tam król Pasenadi z Kosala ma rangę nadrzędnego. Ale nawet dla króla Pasenadi istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, tak daleko jak krążą słońce i księżyc oświetlając strony świata swą jasnością, tak daleko rozciąga się system tysiąca światów. W tym systemie tysiąca światów jest tysiąc księżyców, tysiąc słońc, tysiąc Sineru królów gór, tysiąc Jambudip, tysiąc Aparagoyan, tysiąc Uttarakurus, tysiąc Pubbavidehas, i tysiąc czterech wielkich oceanów; tysiąc [krain] Czterech Wielkich Króli, tysiąc [krain] Tavatimsa, tysiąc [krain] Yama, tysiąc [krain] Tusita, tysiąc [krain] bogów którzy rozmiłowują się w kreacji, tysiąc [krain] bogów sprawujących kontrolę nad kreacjami innych, tysiąc światów Brahmy. Tak daleko, mnisi, jak rozciąga się system tysiąca światów, Wielki Brahma ma rangę nadrzędnego. Ale nawet dla Wielkiego Brahmy istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Nadchodzi czas, mnisi, kiedy ten świat się rozpada. Kiedy ten świat się rozpada, istoty w większości migrują do bogów Strumienistej Promienistości. Tam przebywają jako stworzone z umysłu, odżywiając się radością, samo-świetliste, poruszając się po niebie, żyjąc w chwale, i pozostając w tym stanie przez długi czas. Kiedy ten świat się rozpada, bogowie Strumienistej Promienistości mają rangę nadrzędnych. Ale nawet dla bogów Strumienistej Promienistości istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, jest te dziesięć baz kasin. Jakie dziesięć? Ktoś postrzega kasinę ziemi powyżej, poniżej, na wskroś, niepodzielną, niezmierzalną. Ktoś postrzega kasinę wody … kasinę ognia … kasinę powietrza … niebieską kasinę … żóltą kasinę … czerwoną kasinę … białą kasinękasinę przestrzeni … kasinę świadomości powyżej, poniżej, na wskroś, niepodzielną, niezmierzalną. Z tych dziesięciu baz kasin, ta jest nadrzędna, mianowicie kiedy ktoś postrzega kasinę świadomości, powyżej, poniżej, na wskroś, niepodzielną, niezmierzalną. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, jest tych osiem baz przezwyciężenia. Jakie osiem?

Ktoś postrzegający materialne formy wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, ograniczone, piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest pierwsza baza przezwyciężenia.

Ktoś postrzegający materialne formy wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niezmierzalne, piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest druga baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, ograniczone, piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest trzecia baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych formy wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niezmierzalne, piękne czy brzydkie. Przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w ten sposób: „Wiem, widzę”. To jest czwarta baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niebieskie, niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim odcieniem. Tak jak kwiat lnu jest niebieski, niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim odcieniem, czy materiał z Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być niebieski, niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, niebieskie, niebieskiego koloru, o niebieskim zabarwieniu, z niebieskim odcieniem. To jest piąta baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, żółte, żółtego koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem. Tak jak kwiat kanikara jest żółty, żółtego koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem, czy materiał z Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być żółty żółtego koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, żółte, żółtego koloru, o żółtym zabarwieniu, z żółtym odcieniem. To jest szósta baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, czerwone, czerwonego koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem. Tak jak kwiat bahdhujivaka jest czerwony, czerwonego koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem, czy materiał z Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być czerwony, czerwonego koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, czerwone, czerwonego koloru, o czerwonym zabarwieniu, z czerwonym odcieniem. To jest siódma baza przezwyciężenia.

Ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe, białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem. Tak jak poranna gwiazda jest biała, białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem, czy materiał z Baranasi, wygładzony z obu stron, mógłby być biały, białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem, tak też ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe, białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem. To jest ósma baza przezwyciężenia.

Takie jest te osiem baz przezwyciężania. Z tych ośmiu baz przezwyciężenia, ta jest nadrzędna, mianowicie kiedy ktoś nie postrzegający materialnych form wewnętrznie, widzi materialne formy zewnętrznie, białe, białego koloru, o białym zabarwieniu, z białym odcieniem, i przezwyciężywszy je, jest postrzegającym w taki sposób: „Wiem, widzę”. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, są te cztery sposoby percepcji. Jakie cztery? Ktoś postrzega to co ograniczone; inny ktoś postrzega to co wzniosłe; jeszcze inny ktoś postrzega to co niezmierzalne; jeszcze inny ktoś [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, postrzega bazę nicości. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, ze spekulacyjnych poglądów utrzymywanych przez ludzi z zewnątrz, ten jest nadrzędny, mianowicie: „Mógłbym nie być i to nie byłoby moje; nie będę i to nie będzie moje”. Gdyż można oczekiwać po tym kto utrzymuje taki pogląd, że nie będzie lgnął do istnienia, ani nie będzie zdegustowany wstrzymaniem istnienia. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, są pewni pustelnicy i bramini, którzy proklamują doskonałe oczyszczenie. Z tych którzy proklamują doskonałe oczyszczenie, to jest nadrzędne, mianowicie z całkowitym przekroczeniem bazy nicości, ktoś wkracza i trwa w bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Nauczają oni swej Dhammy dla bezpośredniej wiedzy i tego realizacji. Są istoty które postrzegają w taki sposób. Ale nawet dla istot postrzegających w taki sposób istnieje zmienność, jest zmiana. Widząc to w ten sposób, poinstruowany szlachetny uczeń doświadcza wyobcowania wobec tego, będąc wyobcowany staje się beznamiętnym wobec nadrzędnego, nie mówiąc już nic o tym co podrzędne.

Mnisi, są pewni pustelnicy i bramini, którzy proklamują doskonałe wygaszenie tutaj i teraz. Z tych którzy proklamują doskonałe wygaszenie tutaj i teraz, to jest nadrzędne, mianowicie wyzwolenie przez nie-utrzymywanie, po tym jak się zobaczyło takimi jakimi rzeczywiście są powstanie, przemijanie, gratyfikacja, niebezpieczeństwo, i ucieczka w odniesieniu do sześciu baz dla kontaktu.

Mnisi, choć ogłaszam i deklaruję [Dhammę] w ten sposób, pewni pustelnicy i bramini, nieprawdziwie, bezpodstawnie, i błędnie, niewłaściwie mnie reprezentują [mówiąc]: „Pustelnik Gotama nie proklamuje pełnego zrozumienia zmysłowych przyjemności, pełnego zrozumienia materialnych form, czy pełnego zrozumienia uczuć”. Ale mnisi, właśnie że proklamuję pełne zrozumienie zmysłowych przyjemności, pełne zrozumienie materialnych form, czy pełne zrozumienie uczuć. Tutaj i teraz, bez głodu, wygaszony, i wychłodzony, proklamuję ostateczne wygaszenie przez nie-utrzymywanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.