Strony

środa, 26 czerwca 2013

Stopniowy postęp


AN X, 1

Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w Parku Anathapindiki. Tam czcigodny Ananda podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i powiedział do niego: „Czcigodny panie, jaki jest cel, jaka korzyść korzystnego moralnego zachowania się?” „Anando, celem i korzyścią korzystnego moralnego zachowania się jest brak wyrzutów sumienia”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią baraku wyrzutów sumienia?””Celem i korzyścią braku wyrzutów sumienia jest zadowolenie”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią zadowolenia?” ”Celem i korzyścią zadowolenia jest radość”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią radości?” ”Celem i korzyścią radości jest spokój”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią spokoju?” ”Celem i korzyścią spokoju jest przyjemność”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią przyjemności?” ”Celem i korzyścią przyjemności jest koncentracja”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią koncentracji?” ”Celem i korzyścią koncentracji jest wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi są”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią wiedzy i widzenia rzeczy takimi jakimi są?” ”Celem i korzyścią wiedzy i widzenia rzeczy takimi jakimi są jest wyobcowanie i beznamiętność”. „A co, czcigodny panie, jest celem i korzyścią wyobcowania i beznamiętności?” ”Celem i korzyścią wyobcowania i beznamiętności jest wiedza i wizja wyzwolenia.

W taki sposób Anando, celem i korzyścią korzystnego moralnego zachowania się jest brak wyrzutów sumienia; celem i korzyścią braku wyrzutów sumienia jest zadowolenie; celem i korzyścią zadowolenia jest radość; celem i korzyścią radości jest spokój; celem i korzyścią spokoju jest przyjemność; celem i korzyścią przyjemności jest koncentracja; celem i korzyścią koncentracji jest wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi są; celem i korzyścią wiedzy i widzenia rzeczy takimi jakimi są jest wyobcowanie i beznamiętność; celem i korzyścią wyobcowania i beznamiętności jest wiedza i wizja wyzwolenia. W taki sposób, Anando, korzystne moralne zachowanie stopniowo wiedzie do najwyższego”.

AN X, 2

Mnisi, dla moralnej osoby, tej której zachowanie jest moralne, nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech brak wyrzutów sumienia powstanie u mnie”. To naturalne, że barak wyrzutów sumienia powstaje u moralnej osoby, tej której zachowanie jest moralne.

Dla tego kto jest bez wyrzutów sumienia nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech zadowolenie powstanie u mnie”. To naturalne, że zadowolenie powstaje u kogoś bez wyrzutów sumienia.

Dla tego kto jest zadowolony nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech radość powstanie u mnie”. To naturalne, że radość powstaje u kogoś kto jest zadowolony.

Dla tego kto jest radosny nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech spokój powstanie u mnie”. To naturalne, że spokój powstaje u kogoś kto jest radosny.

Dla tego kto jest spokojny nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech koncentracja powstanie u mnie”. To naturalne, że koncentracja powstaje u kogoś kto jest spokojny.

Dla tego kto jest skoncentrowany nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi są powstaną u mnie”. To naturalne, że wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi są powstają u kogoś kto jest spokojny.

Dla tego kto poznaje i widzi rzeczy takimi jakimi są nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech wyobcowanie i beznamiętność powstaną u mnie.”. To naturalne, że wyobcowanie i beznamiętność powstają u kogoś kto jest poznaje i widzi rzeczy takimi jakimi są.

Dla tego kto doświadcza wyobcowania i beznamiętności nie jest konieczny wysiłek woli: „Niech wiedza i widzenie wyzwolenia powstanie u mnie”. To naturalne, że wiedza i widzenie wyzwolenia powstaje u kogoś kto doświadcza wyobcowania i beznamiętności.

W taki sposób, mnisi, wiedza i wizja wyzwolenia jest celem i korzyścią wyobcowania i beznamiętności; wyobcowanie i beznamiętność są celem i korzyścią wiedzy i widzenia rzeczy takimi jakimi są; wiedza i widzenie rzeczy takimi jakimi są jest celem i korzyścią koncentracji; koncentracja jest celem i korzyścią spokoju; spokój jest celem i korzyścią radości; radość jest celem i korzyścią zadowolenia; zadowolenie jest celem i korzyścią braku wyrzutów sumienia; brak wyrzutów sumienia jest celem i korzyścią korzystnego moralnego zachowania się.

W taki sposób jeden etap przechodzi w drugi etap, jeden etap wypełnia drugi etap, dla przejścia z bliskiego brzegu na odległy brzeg”.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.