Strony

czwartek, 27 czerwca 2013

AN X, 20


Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał wśród Kurów blisko miasta Kurów zwanego Kammasadamma. Tam Zrealizowany odezwał się do mnichów: „Mnisi!” „Czcigodny panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:

„Jest te dziesięć przebywań szlachetnych tych z przeszłości, obecnych i przyszłych. Jakie dziesięć?

Tu, mnich porzucił pięć czynników; posiada sześć czynników; posiada jednego strażnika; i cztery wspomagania; usunął personalne prawdy, całkowicie wyrzekł się poszukiwań, oczyścił swe intencje, uspokoił cielesne determinacje, i stał się dobrze wyzwolony w umyśle i dobrze wyzwolony w zrozumieniu.

A jak mnich porzucił pięć czynników? Tu, mnich porzucił zmysłowe pożądanie, złą wolę, ospałość i stany letargiczne, niepokój i wyrzuty sumienia, i wątpliwość. To w ten sposób mnich porzucił pięć czynników.

A jak mnich posiada sześć czynników? Tu, po zobaczeniu materialnej formy okiem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po usłyszeniu dźwięku uchem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po powąchaniu zapachu nosem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po odczuciu smaku językiem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po odczuciu dotyku ciałem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. Po poznaniu idei umysłem, mnich nie jest ani radosny ani zasmucony, ale trwa w równowadze, uważny i jasno postrzegający. To w taki sposób mnich posiada sześć czynników.

A jak mnich posiada jednego strażnika? Tu, mnich posiada umysł strzeżony przez uważność. To w ten sposób mnich posiada jednego strażnika.

A jak mnich posiada cztery wspomagania? Tu, po refleksji, mnich używa pewne rzeczy, cierpliwie wytrzymuje pewne rzeczy, unika jeszcze innych rzeczy, i usuwa jeszcze inne rzeczy. To w ten sposób mnich ma cztery wspomagania.

A jak mnich usunął personalne prawdy? Tu, jakiekolwiek personalne prawdy mogłyby być utrzymywane przez zwykłych pustelników i braminów – mianowicie, „Świat jest wieczny”, czy „Świat nie jest wieczny”, czy „Świat jest nieskończony”, czy „Świat jest skończony”,czy „Dusza i ciało są jednym”, czy „Dusza to jedna rzecz a ciało to druga rzecz”, czy „Tathagata istnieje po śmierci”, czy „Tathagata nie istnieje po śmierci”, czy „Tathagata istnieje jak i nie istnieje po śmierci”, czy „Tathagata ani istnieje ani nie istnieje po śmierci” - mnich odrzucił i usunął je wszystkie, zrezygnował z nich, oddalił je, puścił je, porzucił je i zrezygnował z nich. To w ten sposób mnich usunął personalne prawdy.

A jak mnich całkowicie wyrzekł się poszukiwań? Tu, mnich porzucił poszukiwania zmysłowej przyjemności, i poszukiwania istnienia, i uśmierzył poszukiwanie świętego życia. To w ten sposób mnich porzucił wszelkie poszukiwania.

A jak mnich oczyścił swoje intencje? Tu mnich porzucił zmysłową intencje, intencję złej woli, i intencję krzywdzenia. To w ten sposób mnich oczyścił swoje intencje.

A jak mnich uspokoił swoje cielesne determinacje? Tu, z porzuceniem przyjemności i bólu i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę. To w ten sposób mnich uspokoił cielesne determinacje.

A jak mnich jest wyzwolony w umyśle? Tu, umysł mnicha jest wyzwolony z pożądania, nienawiści, i złudzenia. To w ten sposób mnich jest wyzwolony w umyśle.

A jak mnich jest dobrze wyzwolony przez zrozumienie? Tu, mnich rozumie: „Porzuciłem pożądanie, uciąłem je u korzenia, uczyniłem jak palmowy pieniek, zniszczyłem, tak że nie jest już dłużej podmiotem powstania; porzuciłem nienawiść, uciąłem ją u korzenia, uczyniłem jak palmowy pieniek, zniszczyłem, tak że nie jest już dłużej podmiotem powstania; porzuciłem złudzenie, uciąłem je u korzenia, uczyniłem jak palmowy pieniek, zniszczyłem, tak że nie jest już dłużej podmiotem powstania”. To w taki sposób mnich jest dobrze wyzwolony przez zrozumienie.

Mnisi, jacykolwiek szlachetni w przeszłości trwali w szlachetnych przebywaniach, wszyscy trwali w tych samych dziesięciu przebywaniach. Jacykolwiek szlachetni w przyszłości będą trwali w szlachetnych przebywaniach, wszyscy będą trwali w tych samych dziesięciu przebywaniach. Jacykolwiek szlachetni obecnie trwają w szlachetnych przebywaniach, wszyscy trwają w tych samych dziesięciu przebywaniach.

Takie jest te dziesięć przebywań szlachetnych tych z przeszłości, obecnych i przyszłych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.