Przy
pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha, w Bambusowym Gaju, w
Sanktuarium Wiewiórek. Tam Zrealizowany odezwał się do mnichów
tak:
Mnisi,
pewnego razu w przeszłości, pewien człowiek wyszedł z Rajagaha i
udał się nad Lotosowy Staw Sumaggadha, myśląc: „Dokonam
refleksji o świecie”. Usiadł nad brzegiem Lotosowego Stawu
Sumaggadha, i zastanawiał się nad światem. Wtedy, mnisi, ten
człowiek zobaczył poczwórną dywizję armii wkraczającą do
kwiatu lotosu nad brzegiem stawu. Zobaczywszy to, pomyślał: „Muszę
być szalony! Musiałem zwariować! Zobaczyłem coś co nie istnieje
w świecie”. Wtedy ten człowiek powrócił do miasta i
poinformował wielki tłum ludzi: „Muszę być szalony! Musiałem
zwariować! Zobaczyłem coś co nie istnieje w świecie”.
„Ale
dlaczego, dobry człowieku, jesteś szalony? Jak to jest, że
zwariowałeś? I co zobaczyłeś, co nie istnieje w świecie?”
„Tu,
dobrzy panowie, opuściłem Rajagaha i poszedłem nad Lotosowy Staw
Sumaggadha, myśląc: „Dokonam refleksji o świecie”. Usiadłem
nad brzegiem Lotosowego Stawu Sumaggadha, i zastanawiałem się nad
światem. Wtedy,dobrzy panowie, zobaczyłem poczwórną dywizję
armii wkraczającą do kwiatu lotosu nad brzegiem stawu. Oto dlaczego
jestem szalony, oto dlaczego zwariowałem, oto jak zobaczyłem to co
nie istnieje w świecie”.
„Z
pewnością jesteś szalony, dobry człowieku! Z pewnością
zwariowałeś! Oto jak zobaczyłeś coś co nie istnieje w świecie”.
Jednakże,
mnisi, to co ten człowiek zobaczył, było naprawdę realne, nie
nierzeczywiste. Pewnego razu w przeszłości bogowie i demony stanęły
do bitwy. W tej bitwie bogowie wygrali a demony przegrały. Będąc
pokonanymi, demony przestraszyły się i wkroczyły do miasta demonów
przez kwiat lotosu, ku niezadowoleniu bogów.
Zatem mnisi, nie rozmyślajcie nad
światem, myśląc: 'świat jest wieczny', 'świat nie jest
wieczny',' świat jest skończony', 'świat jest nieskończony',
'dusza i ciało to jedno', 'dusza to jedna rzecz, a ciało to druga
rzecz', 'po śmierci Tathagata istnieje', 'po śmierci Tathagata nie
istnieje', 'po śmierci Tathagata istnieje i nie istnieje', 'po
śmierci Tathagata ani istnieje ani nie istnieje'. Z jakiego powodu?
Ponieważ, mnisi, taka refleksja jest niekorzystna, nie należy do
fundamentów świętego życia i nie wiedzie do beznamiętności,
rozwiania złudzeń, wstrzymania, pokoju, bezpośredniej wiedzy, do
oświecenia, do wygaszenia.
Kiedy rozmyślacie, mnisi, powinniście
rozmyślać tak: 'To jest cierpienie'. 'To jest
powstanie cierpienia'. 'To jest wstrzymanie cierpienia'. 'To jest
droga prowadząca do wstrzymania cierpienia' .
Z jakiego powodu? Ponieważ
to korzystne i należy do fundamentów świętego życia i wiedzie do
beznamiętności, rozwiania złudzeń, wstrzymania, pokoju
bezpośredniej wiedzy, do oświecenia, do wygaszenia.
Zatem mnisi, wysiłek musi zostać
podjęty by zrozumieć: 'To jest cierpienie'.
Wysiłek musi zostać podjęty by zrozumieć: 'To
jest powstanie cierpienia'. Wysiłek musi zostać podjęty by
zrozumieć: 'To jest wstrzymanie cierpienia'.
Wysiłek musi zostać podjęty by zrozumieć: 'To
jest droga prowadząca do wstrzymania cierpienia' .
SN 55: 41
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.