W
Savatthi. Mnisi, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy
istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie,
eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką
ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak oracz, jesienią, orałby wielkim pługiem niszcząc wszelkie
chwasty, tak też kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana
przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe
pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje
wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak wycinacz sitowia wyciąłby sitowie, chwycił za górę,
potrząsnął w tą i tamtą stronę, i poobracał dookoła, tak też,
kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i
kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje
wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i
wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak gdy gałąź z owocami mango została ucięta, i wszystkie
owoce mango przywiązane do tej gałęzi odpadają razem z nią, tak
też kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i
kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje
wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i
wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak krokwie w domu o spadzistym dachu wiodą do szczytu dachu,
skłaniają się do szczytu dachu, i schodzą na szczycie dachu, i
szczyt dachu jest deklarowany ich najważniejszym elementem, tak też,
kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i
kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje
wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i
wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak wśród zapachowych korzeni, czarny irys jest deklarowany
jako najlepszy, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest
utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie
zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia,
eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak wśród zapachowych rdzeni drzewa czerwony sandałowiec
jest deklarowany jako najlepszy, tak też, kiedy percepcja
nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana,
eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie
pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia
wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak wśród zapachowych kwiatów, jaśmin jest deklarowany jako
najlepszy, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana
przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe
pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje
wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak wszyscy niskiej rangi książęta są wasalami obracającego
kołem monarchy, i obracający kołem monarcha jest deklarowany jako
najlepszy z nich, tak też, kiedy percepcja nietrwałości jest
utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie
zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia,
eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak promieniowanie wszystkich gwiazd nie znaczy więcej niż
szesnasta część promieniowania księżyca, i promieniowanie
księżyca jest deklarowane jako główne wśród nich, tak też,
kiedy percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu i
kultywowana, eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje
wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i
wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
Mnisi,
tak jak jesienią, kiedy niebo jest czyste i bezchmurne, i słońce,
wchodzie na niebo rozprasza wszelkie ciemności w przestrzeni, gdy
tak świeci i promieniuje, tak też kiedy percepcja nietrwałości
jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, eliminuje ona wszelkie
zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie istnienia,
eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”.
A
jak, mnisi, percepcja nietrwałości jest utrzymywana przy istnieniu
i kultywowana, że eliminuje ona wszelkie zmysłowe pożądanie,
eliminuje wszelkie pożądanie istnienia, eliminuje wszelką
ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie „jestem”? „Taka jest
materia, takie jej powstanie, takie przemijanie; takie jest uczucie,
takie jego powstanie, takie przemijanie, taka jest percepcja, takie
jej powstanie, takie przemijanie; taka są determinacje, takie ich
powstanie, takie przemijanie; taka jest świadomość, takie jej
powstanie, takie przemijanie”: oto jak percepcja nietrwałości
jest utrzymywana przy istnieniu i kultywowana, że eliminuje ona
wszelkie zmysłowe pożądanie, eliminuje wszelkie pożądanie
istnienia, eliminuje wszelką ignorancję, i wykorzenia wyobrażenie
„jestem”.
SN
22: 102
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.