Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Savatthi w Gaju Jeta w Parku Anathapindiki. Przy tej
okazji czcigodny Girimananda był schorowany, obolały, ciężko
chory. Wtedy czcigodny Ananda podszedł do Zrealizowanego, złożył
mu hołd, usiadł z boku, i powiedział do niego:
„Czcigodny panie, czcigodny
Girimananda jest schorowany, obolały, ciężko chory. Byłoby
dobrze, gdyby Zrealizowany odwiedził go, kierowany współczuciem”.
„Jeżeli Anando, odwiedzisz mnicha
Girimanandę i przemówisz do niego na temat dziesięciu percepcji,
to jest możliwe, że słysząc o nich od ciebie, jego dolegliwość
natychmiast zniknie. Jakich dziesięciu?
Percepcji nietrwałości, percepcji
nie-ja, percepcji brzydoty, percepcji niebezpieczeństwa, percepcji
porzucania, percepcji beznamiętności, percepcji wstrzymania,
percepcji braku rozmiłowania w całym świecie, percepcji
nietrwałości wszystkich determinacji, i uważności oddychania.
A czym, Anando, jest percepcja
nietrwałości? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy
pustej chatki, mnich rozważa tak: 'Materialna forma jest nietrwała,
uczucie jest nietrwałe, percepcja jest nietrwała, determinacje są
nietrwałe, świadomość jest nietrwała'. W taki sposób trwa
kontemplując nietrwałość w tych pięciu agregatach utrzymywania.
To jest nazywane percepcją nietrwałości.
A czym, Anando, jest percepcja nie-ja?
Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej chatki,
mnich rozważa tak: 'Oko jest nie-ja, materialne formy są nie-ja;
ucho jest nie-ja, wdzięki są nie-ja; nos jest nie-ja, zapachy są
nie-ja; język jest nie-ja, smaki są nie-ja; ciało jest nie-ja,
dotyki są nie-ja; umysł jest nie-ja, idee są nie-ja'. W taki
sposób trwa kontemplując nie-ja w tych sześciu wewnętrznych i
zewnętrznych bazach zmysłowych. To jest nazywane percepcją nie-ja.
A czym jest percepcja brzydoty? Tu,
mnich przegląda to samo ciało od podeszew stóp do włosów na
czubku głowy jako pełne wielu rodzajów nieczystości, tak oto: 'W
tym ciele są włosy głowy, włosy ciała, paznokcie, zęby, skóra,
mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce, wątroba,
przepona, śledziona, płuca, jelita duże i małe, krtań, smarki.
łajno, żółć, flegma, ropa, krew, pot, tłuszcz, łzy, ślina,
olej we złączach i mocz'. Tak jak gdyby był tam worek otwarty z
obu stron, pełny wielu rodzajów ziaren takich jak górski ryż,
czerwony ryż, fasola, groch, kasza, i biały ryż, i człowiek o
dobrym wzroku otworzyłby go i przeglądał go tak: 'To jest górski
ryż, to jest czerwony ryż, to fasola, to groch, to kasza, to biały
ryż', tak też mnich przegląda to samo ciało od podeszew stóp do
włosów na czubku głowy jako pełne wielu rodzajów nieczystości,
tak oto: 'W tym ciele są włosy głowy, włosy ciała, paznokcie,
zęby, skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik kostny, nerki, serce,
wątroba, przepona, śledziona, płuca, jelita duże i małe, krtań,
smarki. łajno, żółć, flegma, ropa, krew, pot, tłuszcz, łzy,
ślina, olej we złączach i mocz'. W taki sposób trwa kontemplując
brzydotę w ciele. To jest nazywane percepcją brzydoty.
A czym, Anando, jest percepcja
niebezpieczeństwa? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy
pustej chatki, mnich rozważa tak: 'Te ciało jest źródłem
wielkiego bólu i niebezpieczeństwa; gdyż wszelkiego rodzaju
dolegliwości powstają w tym ciele, mianowicie, choroby oczu,
choroby wewnętrznego ucha, choroby nosa, choroby zewnętrznego ucha,
choroby ust, choroby zębów, kaszel, astma, katar, szkarlatyna,
gorączka, bóle żołądka, omdlenia, dyzenteria, grypa, cholera,
trąd, czyraki, egzema, ospa, świerzb, gruźlica, epilepsja,
liszaje, swędzenie, martwica, hemoroidy, cukrzyca, krwotok, rak,
przetoka, choroby powstałe z bile, flegmy, wiatru, czy ich
kombinacji; choroby spowodowane przez zmianę klimatu, choroby
spowodowane wypadkiem, choroby jako rezultat działania; i zimno,
gorąco, głód, pragnienie, defekacja, i oddawanie moczu'. W taki
sposób trwa kontemplując niebezpieczeństwo w tym ciele. To jest
nazywane percepcją niebezpieczeństwa.
A czym, Anando, jest percepcja
porzucania? Tu, mnich nie toleruje powstałej zmysłowej myśli;
porzuca ją, usuwa ją, niszczy ją, unicestwia ją. Nie toleruje
powstałej myśli złej woli; porzuca ją, usuwa ją, niszczy ją,
unicestwia ją. Nie toleruje powstałej myśli krzywdzenia; porzuca
ją, usuwa ją, niszczy ją, unicestwia ją. Nie toleruje powstałych
złych niekorzystnych stanów; porzuca je, usuwa je, niszczy je,
unicestwia je. To jest nazywane percepcją porzucania.
A czym, Anando, jest percepcja
beznamiętności? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy
pustej chatki, mnich rozważa tak: 'To jest spokojne, to jest
wzniosłe, mianowicie uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja
ze wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność,
wygaszenie'. To jest nazywane percepcją beznamiętności.
A czym, Anando, jest percepcja
wstrzymania? Tu, po odejściu do lasu, do korzenia drzewa, czy pustej
chatki, mnich rozważa tak: 'To jest spokojne, to jest wzniosłe,
mianowicie uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja ze
wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność,
wygaszenie'. To jest nazywane percepcją wstrzymania.
A czym, Anando, jest percepcja braku
rozmiłowania w całym świecie? Tu, mnich unika jakiegokolwiek
zaangażowania czy utrzymywania, mentalnych stanowisk, przywiązań,
i dogłębnych tendencji w odniesieniu do świata, porzuca je bez ich
utrzymywania. To jest nazywane percepcją braku rozmiłowania w całym
świecie.
A czym, Anando, jest percepcja
nietrwałości we wszystkich determinacjach? Tu mnich jest
zbrzydzony, upokorzony, i zdegustowany wszystkimi determinacjami. To
jest nazywane percepcją nietrwałości we wszystkich determinacjach.
A czym, Anando, jest uważność
oddychania? Tu mnich udaje się do lasu czy
korzenia drzewa czy pustej chaty, siada ze skrzyżowanymi nogami i
wyprostowanym ciałem ustanawiając uważność (na oddychaniu) przed
sobą, zawsze uważny wdycha, uważny wydycha.
Wdychając długo rozumie
on: 'Wdycham długo'. Wdychając krótko rozumie on: 'Wdycham
krótko'. Wydychając długo rozumie on: 'Wydycham długo'.
Wydychając krótko rozumie on: 'Wydycham krótko'. Trenuje tak:
'Będę wdychał doświadczając całego ciała'; trenuje tak: 'Będę
wydychał doświadczając całego ciała'; trenuje tak: 'Będę
wdychał uspokajając cielesne determinacje'; trenuje tak: 'Będę
wydychał uspokajając cielesne determinacje'.
Trenuje tak: 'Będę wdychał
doświadczając błogość'; trenuje tak: 'Będę wydychał
doświadczając błogość'. Trenuje tak: 'Będę wdychał
doświadczając przyjemność'; trenuje tak: 'Będę wydychał
doświadczając przyjemność'. Trenuje tak: 'Będę wdychał
doświadczając mentalną determinację'; trenuje tak: 'Będę
wydychał doświadczając mentalną determinację'. Trenuje tak:
'Będę wdychał uspokajając mentalną determinację'; trenuje tak:
'Będę wydychał uspokajając mentalną determinację'.
Trenuje tak: 'Będę wdychał
doświadczając umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał doświadczając
umysł'. Trenuje tak: 'Będę wdychał zadowalając umysł'; trenuje
tak: 'Będę wydychał zadowalając umysł'. Trenuje tak: 'Będę
wdychał koncentrując umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał
koncentrując umysł'. Trenuje tak: 'Będę wdychał wyzwalając
umysł'; trenuje tak: 'Będę wydychał wyzwalając umysł'.
Trenuje tak: 'Będę wdychał
kontemplując nietrwałość'; trenuje tak: 'Będę wydychał
kontemplując nietrwałość'. Trenuje tak: 'Będę wdychał
kontemplując zanik'; trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując
zanik'. Trenuje tak: 'Będę wdychał kontemplując wstrzymanie';
trenuje tak: 'Będę wydychał kontemplując wstrzymanie'. Trenuje
tak: 'Będę wdychał kontemplując rezygnację'; trenuje tak: 'Będę
wydychał kontemplując rezygnację'. To jest nazywane uważnością
oddychania.
Jeżeli Anando, odwiedzisz mnicha
Girimanandę i przemówisz do niego na temat dziesięciu percepcji,
to jest możliwe, że słysząc o nich od ciebie, jego dolegliwość
natychmiast zniknie”.
Wtedy, gdy czcigodny Anand a nauczył
się tych dziesięciu percepcji od Zrealizowanego, udał się do
czcigodnego Girimanandy i przemówił o nich do niego. Kiedy
czcigodny Girimananda usłyszał o tych dziesięciu percepcjach, jego
dolegliwość natychmiast zniknęła. Czcigodny Girimananda
wyzdrowiał z tej choroby i oto jak został wyleczony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.