Strony

niedziela, 16 czerwca 2013

AN VIII, 71


Mnisi, mnich może być obdarzony wiarą, ale nie jest cnotliwym; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą i również cnotliwym?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą i jest również cnotliwy, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich może być obdarzony wiarą i cnotliwy, ale nie być uczonym; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy i również uczony?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy i również uczony, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich może być obdarzony wiarą, cnotliwy, i uczony; ale nie być mówcą Dhammy; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony i być mówcą Dhammy?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, i również mówcą Dhammy, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich może być obdarzony wiarą, cnotliwy, i uczony, mówcą Dhammy, ale nie odwiedzającym zgrupowania; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy i odwiedzać zgrupowania?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, i również odwiedzającym zgrupowania, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich może być obdarzony wiarą, cnotliwy, i uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, ale nie tym który z przekonaniem naucza Dhammy w zgrupowaniach; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzać zgrupowania i być tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, i tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.


Mnich może być obdarzony wiarą, cnotliwy, i uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, tym który z przekonaniem naucza Dhammy w zgrupowaniach, ale nie tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzać zgrupowania, być tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach, i również tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach, i również tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich może być obdarzony wiarą, cnotliwy, i uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, tym który z przekonaniem naucza Dhammy w zgrupowaniach, i tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz, ale nie tym kto ze zniszczeniem skaz zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią wiedzą wyzwolenie umysłu wolne od skaz, wyzwolenie przez zrozumienie, i wkroczywszy weń trwa w nim; w taki sposób jest niekompletny w odniesieniu do tego czynnika. Powinien wypełnić ten czynnik, [myśląc]: „Jak mógłbym być obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzać zgrupowania, być tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach, tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz i również tym kto ze zniszczeniem skaz zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią wiedzą wyzwolenie umysłu wolne od skaz, wyzwolenie przez zrozumienie, i wkroczywszy weń trwa w nim?” Ale kiedy mnich jest obdarzony wiarą, cnotliwy, uczony, mówcą Dhammy, odwiedzającym zgrupowania, tym który z przekonaniem uczy Dhammy w zgrupowaniach, tym który bez kłopotu czy trudności osiąga cztery jhany, konstytuujące wyższy umysł i będące przyjemnymi przebywaniami tutaj i teraz, i również tym kto ze zniszczeniem skaz zrealizował sam dla siebie z bezpośrednią wiedzą wyzwolenie umysłu wolne od skaz, wyzwolenie przez zrozumienie, i wkroczywszy weń trwa w nim, wtedy jest kompletny w odniesieniu do tego czynnika.

Mnich który posiada te osiem cech jest tym kto budzi pewność we wszystkich aspektach i który jest kompletny we wszystkich aspektach”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.