Strony

środa, 19 czerwca 2013

AN IX, 12



Przy pewnej okazji czcigodny Sariputta mieszkał w Savatthi i Gaju Jeta w parku Anathapindiki. Wtedy, o poranku, czcigodny Sariputta ubrał się, zabrał swoją miskę i płaszcz i wkroczył do Savatthi na żebraczy obchód. Wtedy przedstawiło mu się: „Jest jeszcze za wcześnie na żebraczy obchód w Savatthi. Pójdę do parku wędrowców z innych sekt”.

Wtedy czcigodny Sariputta poszedł do parku wędrowców z innych sekt. Wymienił pozdrowienia z tymi wędrowcami, i kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku. Przy tej okazji ci wędrowcy zebrali się i siedzieli razem, gdy powstała między nimi taka konwersacja: „Przyjaciele, każdy kto umarł z pewną pozostałością nie jest wolny od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, nie jest wolny od żałości, złej destynacji, niższego świata”.

Wtedy czcigodny Sariputta ani się ucieszył ani nie odrzucił twierdzenia tych wędrowców, ale wstał ze swego miejsca i odszedł [myśląc]: „Dowiem się znaczenia tych słów od Zrealizowanego”.

Wtedy czcigodny Sariputta po żebraniu w Savatthi, po swym posiłku, powróciwszy z żebraczego obchodu, podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, i usiadł z boku i powiedział: „Czcigodny panie o poranku, ubrałem się, zabrałem swoją miskę i płaszcz i wkroczyłem do Savatthi na żebraczy obchód. Wtedy przedstawiło mi się: 'Jest jeszcze za wcześnie na żebraczy obchód w Savatthi. Pójdę do parku wędrowców z innych sekt'.Wtedy poszedłem do parku wędrowców innych sekt. Wymieniłem pozdrowienia z tymi wędrowcami, i kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadłem z boku. Przy tej okazji ci wędrowcy zebrali się i siedzieli razem, gdy powstała między nimi taka konwersacja: 'Przyjaciele, każdy kto umarł z pewną pozostałością nie jest wolny od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, nie jest wolny od żałości, złej destynacji, niższego świata”.

Wtedy ani się nie ucieszyłem ani nie odrzuciłem twierdzenia tych wędrowców, ale wstałem ze swego miejsca i odszedłem [myśląc]: 'Dowiem się znaczenia tych słów od Zrealizowanego'”.

„Sariputto, kim są ci głupi i niekompetentni wędrowcy z innych sekt i i kim są ci którzy wiedzą o kimś z pewną pozostałością jako o 'tym z pewną pozostałością i o kimś bez pozostałości jako o 'tym bez pozostałości'?

Tych dziewięć osób, Sariputto, umierających z pewną pozostałością, jest wolnych od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolnych od żałości, złej destynacji, niższego świata. Jakie dziewięć?

Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie w interwale. To pierwsza osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie przy lądowaniu. To druga osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie bez wysiłku. To trzecia osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

Tu, Sariputto, pewna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie z wysiłkiem. To czwarta osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

I znów, pewna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w umiarkowanym stopniu. Z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych więzów, ta osoba jest realizującą wygaszenie realizującą wygaszenie realizującą wygaszenie idącą pod prąd, kierującą się ku królestwu Akanittha. To piąta osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

I znów, pewna osoba wypełnia moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych pęt i z umniejszeniem chciwości, nienawiści i złudzenia, ta osoba jest raz-powracającym, który po powróceniu na ten świat tylko raz więcej, zakończy cierpienie. To szósta osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

I znów, pewna osoba wypełnia moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych pęt, ta osoba jest jedno-nasiennym który po odrodzeniu się raz więcej jako ludzka istota, zakończy cierpienie. To siódma osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

I znów, pewna osoba wypełnia moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych pęt ta osoba jest z rodziny-do rodziny realizującym, który po wędrówce i podróżowaniu wśród dobrych rodzin dwa albo trzy razy, zakończy cierpienie. To ósma osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

I znów, pewna osoba wypełnia moralność ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w umiarkowanym zakresie. Z całkowitym zniszczeniem trzech niższych pęt ta osoba jest co-najwyżej-siedem-razy realizującym który, po wędrówce i podróżowaniu wśród bogów i ludzi co najwyżej siedem razy, zakończy cierpienie. To dziewiąta osoba umierająca z pewną pozostałością, która jest wolna od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolna od żałości, złej destynacji, niższego świata.

„Sariputto, kim są ci głupi i niekompetentni wędrowcy z innych sekt i i kim są ci którzy wiedzą o kimś z pewną pozostałością jako o 'tym z pewną pozostałością i o kimś bez pozostałości jako o 'tym bez pozostałości'?

Tych dziewięć osób, Sariputto, umierających z pewną pozostałością, jest wolnych od piekła, świata zwierząt, czy sfery głodnych duchów, jest wolnych od żałości, złej destynacji, niższego świata. Sariputto, nie skłaniałem się do przedstawienia tej ekspozycji Dhammy mnichom, mniszkom, świeckim wyznawcom, i świeckim wyznawczyniom. Z jakiego powodu? Troszczyłem się oto, że po usłyszeniu tej rozprawy Dhammy, mogliby oni zejść na drogę rozluźnienia. Jednakże, wygłosiłem tą rozprawę Dhammy, w celu odpowiedzi na twoje pytanie”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.