„Mnisi, kiedy jest ciało, wtedy z
powodu cielesnej intencji przyjemność i ból powstają wewnętrznie;
kiedy jest mowa, wtedy z powodu werbalnej intencji przyjemność i
ból powstają wewnętrznie; kiedy jest umysł, wtedy z powodu
mentalnej intencji przyjemność i ból powstają wewnętrznie –
samą ignorancją jako warunkiem.
Albo sam z siebie wykonuje tą cielesną
intencjonalną aktywność, determinowaną przez którą przyjemność
i ból powstają wewnętrznie u niego, albo inni sprawiają, że
generuje tą cielesną intencjonalną aktywność, determinowaną
przez którą przyjemność i ból powstają wewnętrznie u niego,
albo bez jasnego pojmowania wykonuje tą cielesną intencjonalną
aktywność, determinowaną przez którą przyjemność i ból
powstają wewnętrznie u niego.
Albo sam z siebie wykonuje tą werbalną
intencjonalną aktywność, determinowaną przez którą przyjemność
i ból powstają wewnętrznie u niego, albo inni sprawiają że
generuje tą werbalną intencjonalną aktywność, determinowaną
przez którą przyjemność i ból powstają wewnętrznie u niego,
albo bez jasnego pojmowania wykonuje tą werbalną intencjonalną
aktywność, determinowaną przez którą przyjemność i ból
powstają wewnętrznie u niego.
Albo sam z siebie wykonuje tą mentalną
intencjonalną aktywność, determinowaną przez którą przyjemność
i ból powstają wewnętrznie u niego, albo inni sprawiają że
generuje tą mentalną intencjonalną aktywność, determinowaną
przez którą przyjemność i ból powstają wewnętrznie u niego,
albo bez jasnego pojmowania wykonuje tą mentalną intencjonalną
aktywność, determinowaną przez którą przyjemność i ból
powstają wewnętrznie u niego.
Ignorancja zawarta jest w obrębie tych
stanów. Ale z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem ignorancji,
te ciało nie istnieje, determinowane przez które przyjemność i
ból powstają wewnętrznie u niego; ta mowa nie istnieje,
determinowane przez którą przyjemność i ból powstają
wewnętrznie u niego; ten umysł nie istnieje, determinowane przez
który przyjemność i ból powstają wewnętrznie u niego. To pole
nie istnieje, te miejsce nie istnieje, ta baza nie istnieje, ta
lokacja nie istnieje, determinowane przez którą ta przyjemność i
ból powstają u niego wewnętrznie.
Mnisi, są te cztery pozyskania
indywidualności. Jakie cztery? Jest pozyskanie indywidualności w
którym operuje własna intencjonalność, nie intencjonalność
innych. Jest pozyskanie indywidualności w którym operuje
intencjonalność innych nie własna intencjonalność. Jest
pozyskanie indywidualności w którym operuje zarówno własna
intencjonalność, jak i intencjonalność innych. Jest pozyskanie
indywidualności w którym nie operuje ani własna intencjonalność,
ani nie operuje intencjonalność innych”.
Kiedy to zostało powiedziane,
czcigodny Sariputta powiedział do Zrealizowanego: „Czcigodny
panie, rozumiem szczegółowe znaczenie tego twierdzenia jakie
Zrealizowany przedstawił w skrócie, następująco:
W tym pozyskaniu indywidualności w
którym operuje własna intencjonalność, ale nie intencjonalność
innych, to z powodu ich własnej intencjonalności te istoty
przemijają z tamtej grupy. W tym pozyskaniu indywidualności w
którym operuje intencjonalność innych, ale nie własna
intencjonalność, to z intencjonalności innych, te istoty
przemijają z tamtej grupy. W tym pozyskaniu indywidualności w
którym operuje zarówno własna intencjonalność, jak i
intencjonalność innych, to z powodu zarówno ich własnej
intencjonalności jak i intencjonalności innych, te istoty
przemijają z tamtej grupy. Ale, czcigodny panie, jaki rodzaj bogów
powinien być rozumiany jako pozyskanie indywidualności w którym
nie operuje ani własna intencjonalność, ani nie operuje
intencjonalność innych?”
„Są to, Sariputto, bogowie z bazy
ani-percepcji-ani-nie-percepcji”.
„Dlaczego tak jest, czcigodny panie,
że pewne istoty które przemijają z tamtej grupy są powracającymi,
którzy powracają do tego stanu istnienia, podczas gdy inne są
nie-powracającymi, którzy nie powracają do tego stanu istnienia?”
„Tu, Sariputto, pewna osoba nie
porzuciła niższych pęt. W tym życiu wkracza i trwa w bazie
ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Rozkoszuje się tym, chce tego, i
znajduje w tym satysfakcję. Jeżeli jest w tym stała, skupiona na
tym, często w tym trwa, i nie gubi tego gdy umiera, odradza się w
towarzystwie bogów bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Kiedy
przemija stamtąd, jest powracającym, który powraca do tego stanu
istnienia.
Ale pewna osoba porzuciła niższe
pęta. W tym życiu wkracza i trwa w bazie
ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Rozkoszuje się tym, chce tego, i
znajduje w tym satysfakcję. Jeżeli jest w tym stała, skupiona na
tym, często w tym trwa, i nie gubi tego gdy umiera, odradza się w
towarzystwie bogów bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji. Kiedy
przemija stamtąd, jest nie-powracającym, który nie powraca do tego
stanu istnienia”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.