W Savatthi. Tam Zrealizowany
wypowiedział te słowa: „'Gdyby tego nie było, to nie byłoby
moje, tego nie będzie i nie będzie to moje': rozważając tak,
mnich może odciąć niższe pęta”. Kiedy to zostało powiedziane,
pewien mnich powiedział do Zrealizowanego: „Ale jak, czcigodny
panie, może mnich rozważając tak: 'Gdyby tego nie było, to nie
byłoby moje, tego nie będzie i nie będzie to moje', odciąć
niższe pęta?”
„Tu mnichu,
niepouczony przeciętniak, nie szanujący szlachetnych i nieobeznany
z ich Dhammą, niezdyscyplinowany w niej, nie szanujący prawdziwych
ludzi i nieobeznany z ich Dhammą, niezdyscyplinowany w niej, widzi
materię jako ja, lub ja posiadające materię, lub materię w ja,
lub ja w materii. Widzi on uczucie jako ja, lub ja posiadające
uczucie, lub uczucie w ja, lub ja w uczuciu. Widzi on percepcję jako
ja, lub ja posiadające percepcję, lub percepcję w ja lub, ja w
percepcji. Widzi on determinacje jako ja, lub ja posiadające
determinacje, lub determinacje w ja, lub ja w determinacjach. Widzi
on świadomość jako ja, lub ja posiadające świadomość, lub
świadomość w ja, lub ja w świadomości.
Nie rozumie on jakim to
rzeczywiście jest; nietrwałą materię jako nietrwałą materię …
nietrwałe uczucie jako nietrwałe uczucie ... nietrwałą percepcję
jako nietrwałą percepcję ... nietrwałe determinacje jako
nietrwałe determinacje ... nietrwałą świadomość jako nietrwałą
świadomość.
Nie rozumie jakim to
rzeczywiście jest; bolesną materię jako bolesną materię …
bolesne uczucie jako bolesne uczucie ... bolesną percepcję jako
bolesną percepcję ...bolesne determinacje jako bolesne determinacje
... bolesną świadomość jako bolesną świadomość.
Nie rozumie jakim to
rzeczywiście jest; materię nie-ja jako materię nie-ja ... uczucie
nie-ja jako uczucia nie-ja ...percepcję nie-ja jako percepcję
nie-ja... determinacje nie-ja jako determinacje nie-ja ... świadomość
nie-ja jako świadomość nie-ja.
Nie rozumie jakim to
rzeczywiście jest; determinowaną materię jako determinowaną
materię ...determinowanego uczucia jako determinowanego uczucia ...
determinowaną percepcję jako determinowaną percepcję ...
determinowanych determinacji jako determinowanych determinacji ...
determinowaną świadomość jako determinowaną świadomość.
Nie rozumie on jakim to
rzeczywiście jest; materia ulegnie zniszczeniu … Uczucie ulegnie
zniszczeniu … Percepcja ulegnie zniszczeniu … Determinacje ulegną
zniszczeniu … Świadomość ulegnie zniszczeniu.
„Właściwie
poinstruowany szlachetny uczeń, szanujący szlachetnych i obeznany z
ich Dhammą, zdyscyplinowany w niej, szanujący prawdziwych ludzi i
obeznany z ich Dhammą, zdyscyplinowany w niej, nie widzi materii
jako ja, lub ja posiadającego materię, lub materię w ja, lub ja w
materii. Nie widzi on uczucia jako ja, lub ja posiadającego uczucie,
lub uczucie w ja, lub ja w uczuciu. Nie widzi percepcji jako ja, lub
ja posiadającego percepcję, lub percepcję w ja, lub ja w
percepcji. Nie widzi determinacji jako ja, lub ja posiadającego
determinacje, lub determinacje w ja, lub ja w determinacjach. Nie
widzi on świadomości jako ja, lub ja posiadającego świadomość,
lub świadomości w ja, lub ja w świadomości.
Rozumie
on jakim to rzeczywiście jest; nietrwałą materię jako nietrwałą
materię ...nietrwałe uczucie jako nietrwałe uczucie ... nietrwałą
percepcję jako nietrwałą percepcję ... nietrwałe determinacje
jako nietrwałe determinacje ... nietrwałą świadomość jako
nietrwałą świadomość.
Rozumie jakim to
rzeczywiście jest; bolesną materię jako bolesną materię
...bolesne uczucie jako bolesne uczucie ... bolesną percepcję jako
bolesną percepcję ...bolesne determinacje jako bolesne determinacje
... bolesną świadomość jako bolesną świadomość.
Rozumie jakim to
rzeczywiście jest; materię nie-ja jako materię nie-ja ... uczucie
nie-ja jako uczucia nie-ja ...percepcję nie-ja jako percepcję
nie-ja... determinacje nie-ja jako determinacje nie-ja ... świadomość
nie-ja jako świadomość nie-ja.
Rozumie jakim to
rzeczywiście jest; determinowaną materię jako determinowaną
materię ...determinowane uczucie jako determinowane uczucie ...
determinowaną percepcję jako determinowaną percepcję ...
determinowane determinacje jako determinowane determinacje ...
determinowaną świadomość jako determinowaną świadomość.
Rozumie jakim to
rzeczywiście jest; materia ulegnie zniszczeniu … Uczucie ulegnie
zniszczeniu … Percepcja ulegnie zniszczeniu … Determinacje ulegną
zniszczeniu … Świadomość ulegnie zniszczeniu.
Ze zniszczeniem materii,
uczucia, percepcji, determinacji, świadomości, ten mnich,
rozważając tak: 'Gdyby tego nie było, to nie byłoby moje, tego
nie będzie i nie będzie to moje', może odciąć niższe pęta”.
„Rozważając tak,
czcigodny panie, mnich może odciąć niższe pęta. Ale jak powinien
wiedzieć, jak powinien widzieć, by zaistniało bezpośrednie
zniszczenie skaz?”
„Tu, mnichu, niepouczony
przeciętniak staje się przestraszony sprawami nie budzącymi lęku.
Bo to budzi lęk u niepouczonego przeciętniaka: 'Gdyby tego nie
było, to nie byłoby moje, tego nie będzie i nie będzie to moje'.
Ale poinstruowany szlachetny uczeń nie staje się przestraszony
sprawami nie budzącymi leku. Bo to nie budzi lęku u poinstruowanego
szlachetnego ucznia: 'Gdyby tego nie było, to nie byłoby moje, tego
nie będzie i nie będzie to moje'.
Świadomość mnichu, gdy
bazuje, może bazować zaangażowana w materię, ustanowiona na
materii, z rozlaniem się rozmiłowania, może dojść do wzrostu,
zwiększenia się i ekspansji; lub świadomość gdy bazuje może
bazować zaangażowana w uczucie ... percepcję ... determinacje,
bazować na determinacjach, ustanowić się na determinacjach i z
rozlaniem się rozmiłowania może dojść do wzrostu, zwiększenia
się i ekspansji.
Mnichu, chociaż ktoś
może powiedzieć: „Poza materią, poza uczuciem, poza percepcją,
poza determinacjami, poznam przychodzenie i odchodzenie świadomości,
jej zamieranie i odrodziny, jej wzrost, zwiększanie się i
ekspansję”, to niemożliwe.
Mnichu, jeżeli mnich
porzucił pożądanie elementu materii, z porzuceniem pożądania ta
baza jest odcięta, nie ma wspomagania dla ustanowienia się
świadomości. Jeżeli mnich porzucił pożądanie elementu
uczucia.... elementu percepcji.... elementu determinacji... elementu
świadomości, z porzuceniem pożądania ta baza jest odcięta, nie
ma wspomagania dla ustanowienia się świadomości.
Kiedy ta świadomość
jest nieustanowiona, nie dochodząca do wzrostu, niegenerująca, jest
wyzwolona. Przez bycie wyzwoloną jest stabilna, będąc stabilną
jest zadowolona, będąc zadowolonym, mnich jest niezaniepokojony.
Będąc niezaniepokojonym, osobiście osiąga wygaszenie. Rozumie
tak: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było
wykonać, zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.
To mnichu, dla tego kto
wie w ten sposób, dla tego kto widzi w ten sposób, może zaistnieć
bezpośrednie zniszczenie skaz”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.