Strony

poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Niechronione SN 35: 94


W Savatthi. Mnisi, te sześć baz dla kontaktu – jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości, przynoszą cierpienie. Jakie sześć?

Oko, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Ucho, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Nos, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Język, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Ciało, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowane, niechronione, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Umysł, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli nieopanowany, niechroniony, bez protekcji, bez wstrzemięźliwości – przynosi cierpienie.

Mnisi, te sześć baz dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynoszą szczęście. Jakie sześć?

Oko, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Ucho, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Nos, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Język, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Ciało, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowane, dobrze chronione, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Umysł, mnisi, jako baza dla kontaktu – jeżeli dobrze opanowany, dobrze chroniony, z dobrą protekcją, z dobrą wstrzemięźliwością, przynosi szczęście.

Oto co powiedział Zrealizowany. To powiedziawszy, Pomyślny, Nauczyciel, dalej rzekł to:

Właśnie sześć, o mnisi, jest tych baz dla kontaktu,
Gdzie niewstrzemięźliwy spotyka się z cierpieniem.
Ci którzy wiedzą jak zachować ich wstrzemięźliwość
Trwają niezepsuci, z wiarą jako ich partnerem.

Zobaczywszy materialne formy, wprawiające umysł w rozmiłowanie,
I zobaczywszy te nie powodujące rozmiłowania,
Porzuć ścieżkę pożądania wobec wprawiających w rozmiłowanie,
I nie zanieczyszczaj umysłu myśleniem:
[Te inne] są mi niemiłe.

Usłyszawszy dźwięki, zarówno przyjemne jak i zgrzytliwe
Nie daj się oczarować przyjemnemu dźwiękowi.
Porzuć drogę nienawiści wobec zgrzytliwego
I nie zanieczyszczaj umysłu myśleniem:
[Ten] jest mi niemiły.

Powąchawszy zapach budzący rozmiłowanie,
I powąchawszy nieprzyjemny odór,
Usuń awersję wobec odoru,
I nie skłaniaj się ku pożądaniu miłego.

Doznawszy słodkiego, wybornego smaku,
I czasami posmakowawszy gorzkiego,
Nie ciesz się chciwie słodkim smakiem,
I nie czuj awersji wobec gorzkiego.

Dotknięty miłym kontaktem, nie daj się mu oczarować
Nie drżyj gdy zetkniesz się z bólem.
Patrz równo jak i na przyjemne tak i bolesne,
Nie daj się przez nic wciągnąć ani odpychać.

Kiedy zwykli ludzie o zróżnicowanej percepcji,
Postrzegają i różnicują, stają się zaangażowani.
Usunąwszy wszystkie stany umysłu związane ze świeckim życiem
Podróżuj drogą wyrzeczenia.

Kiedy umysł jest tak rozwinięty w sześciu,
Jeżeli dotknięty, nigdy nigdzie nie wybiega.
Doprowadziwszy do zaniku zarówno pożądanie jak i nienawiść, o mnisi,
Podążajcie na drugi brzeg poza narodziny i śmierć!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.