Okoliczność
była taka: Wędrowiec Sańjaya mieszkał w Rajagaha
z licznymi podążającymi za nim wędrowcami.
Sariputta i Mogallana wiedli święte życie pod
przewodnictwem wędrowca Sańjaya. Uczynili oni pakt, kto
pierwszy z nich osiągnie Nieśmiertelność,
poinformuje o tym drugiego. O poranku czcigodny Assaji ubrał się
i zabierając swą miskę i zewnętrzną szatę
udał się do Rajagaha na żebraczy obchód. Idąc,
jego sposób bycia budził zaufanie, czy poruszając
się na przód, czy poruszając się do tyłu,
spoglądając przed siebie, czy na bok, schylając się
czy wyprostowując, ze spuszczonymi oczami szedł z gracją.
Wędrowiec Sariputta zobaczył go, gdy ten żebrał o
jedzenie w Rajagaha i pomyślał: “Są arahaci na
świecie, ci co posiedli ścieżkę arahata i ten
mnich jest jednym z nich. Załóżmy, że podejdę
do niego i spytam pod czyją wodzą odszedł w
bezdomność, lub kto jest jego nauczycielem, lub czyją
Dhammę wyznaje”. Ale wtedy pomyślał: “Nie
jest to czas na zadawanie pytań temu mnichowi, gdy wędruje
między domami żebrając o jedzenie. Załóżmy,
że będę podążał za nim i zbadam co ten
poszukiwacz odkrył?”
Kiedy
czcigodny Assaji zakończył obchód i opuścił
Rajagaha ze swoim jedzeniem, czcigodny Sariputta podszedł do
niego i go pozdrowił. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa
wymiana zdań została zakończona, stanął z
boku i rzekł do niego: “Przyjacielu, twe zmysły są
uspokojone, kolor twojej skóry jest czysty i jasny. Pod czyją
wodzą odszedłeś w bezdomność? Lub kto jest
twoim nauczycielem? Czyją Dhammę wyznajesz?" “Jest
Wielki Mnich, przyjacielu, syn z rodu Sakyów, który
odszedł w bezdomność z klanu Sakyów. Odszedłem
w bezdomność pod wodzą Zrealizowanego. On jest moim
nauczycielem. To Dhammę Zrealizowanego wyznaję”.
“Ale co nauczyciel czcigodnego mówi, czego naucza?”
“Dopiero niedawno odszedłem w bezdomność,
przyjacielu, dopiero co zetknąłem się z tą Dhammą
i Dyscypliną. Nie mogę nauczyć cię tej Dhammy
szczegółowo. Jednakże, nauczę cię tej
Dhammy w skrócie”. Wtedy Sariputta powiedział:
“Niech tak będzie, przyjacielu. Powiedz dużo lub
mało, jak ci wygodniej, przekaż mi teraz tylko znaczenie,
gdyż nie potrzebuję nic więcej jak znaczenie, bez
myśli jeszcze o szczegółach". Czcigodny Assaji
przekazał wędrownemu Sariputtcie ten oto zarys Dhammy:
Tathagata określił
przyczynę
Warunkowo powstałych
rzeczy;
I także to co
przynosi ich wstrzymanie.
Taka jest doktryna
głoszona przez Wielkiego Mnicha.
I teraz
gdy wędrowiec Sariputta usłyszał ten przekaz Dhammy,
czyste, nieskazitelne oko Dhammy powstało u niego: Cokolwiek
jest podmiotem powstania jest podmiotem wstrzymania.
To jest
prawda: nawet gdyby to było wszystko
Osiągnąłeś
stan gdzie nie ma żalu
Który
my wiele razy przez dziesięć tysięcy wieków
Mijaliśmy,
nie dostrzegając.
Wędrowiec
Sariputta udał się do wędrowca Moggallany. Wędrowiec
Moggallana zobaczył go nadchodzącego. Powiedział:
“Twoje zmysły są uspokojone, kolor twojej skóry
jest czysty i jasny. Czy to możliwe byś odnalazł
Nieśmiertelność?” “Tak przyjacielu,
odnalazłem Nieśmiertelność”. “Ale jak
ją odnalazłeś, przyjacielu?” Wędrowiec
Sariputta opowiedział co się wydarzyło. Wtedy
wędrowiec Moggallana usłyszał przekaz Dhammy:
Tathagata określił
przyczynę
Warunkowo powstałych
rzeczy;
I także to co
przynosi ich wstrzymanie.
Taka jest doktryna
głoszona przez Wielkiego Mnicha.
I
wtedy, czyste, nieskazitelne oko Dhammy powstało u niego: Cokolwiek jest podmiotem powstania jest podmiotem wstrzymania.
(Vin. Mv1:23)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.