Strony

sobota, 26 stycznia 2013

Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia


(Bezpośrednia wiedza)
 SN 12: 68

Przy pewnej okazji Czcigodny Musila, czcigodny Savittha, czcigodny Narada i czcigodny Ananda mieszkali w Kosambi w Parku Ghosita. Tam czcigodny Savittha rzekł do czcigodnego Musili: „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z narodzinami jako warunek, starość i śmierć (dochodzi do bycia)'?”.

„Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z narodzinami jako warunek, starość i śmierć (dochodzi do bycia)'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z istnieniem jako warunek, narodziny'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z istnieniem jako warunek, narodziny'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z utrzymywaniem jako warunek, istnienie'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z utrzymywaniem jako warunek, istnienie'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z uczuciem jako warunek, pragnienie'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z uczuciem jako warunek, pragnienie'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z kontaktem jako warunek, uczucie'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z kontaktem jako warunek, uczucie'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z sześcioraką bazą jako warunek, kontakt'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z sześcioraką bazą jako warunek, kontakt'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z imieniem-i-materią jako warunek, sześcioraka baza'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z imieniem-i-materią jako warunek, sześcioraka baza'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze świadomością jako warunek, imię-i-materia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze świadomością jako warunek, imię-i-materia'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z determinacjami jako warunek, świadomość'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z determinacjami jako warunek, świadomość'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Z ignorancją jako warunek, determinacje'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Z ignorancją jako warunek, determinacje'”.

 „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem narodzin dochodzi do wstrzymania starości i śmierci'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem narodzin dochodzi do wstrzymania starości i śmierci'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem istnienia dochodzi do wstrzymania narodzin?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem istnienia dochodzi do wstrzymania narodzin'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem utrzymywania dochodzi do wstrzymania istnienia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem utrzymywania dochodzi do wstrzymania istnienia'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem pragnienia dochodzi do wstrzymania utrzymywania'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem pragnienia dochodzi do wstrzymania utrzymywania'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem uczucia dochodzi do wstrzymania pragnienia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem uczucia dochodzi do wstrzymania pragnienia'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem kontaktu dochodzi do wstrzymania uczucia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem kontaktu dochodzi do wstrzymania uczucia'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem sześciorakiej bazy dochodzi do wstrzymania kontaktu'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem sześciorakiej bazy dochodzi do wstrzymania kontaktu'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem imienia-i-materii dochodzi do wstrzymania sześciorakiej bazy'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem imienia-i-materii dochodzi do wstrzymania sześciorakiej bazy'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem świadomości dochodzi do wstrzymania imienia-i-materii'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem świadomości dochodzi do wstrzymania imienia-i-materii'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem determinacji dochodzi do wstrzymania świadomości'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem determinacji dochodzi do wstrzymania świadomości'”. „Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Ze wstrzymaniem ignorancji dochodzi do wstrzymania determinacji'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Ze wstrzymaniem ignorancji dochodzi do wstrzymania determinacji'”.

„Przyjacielu Musila, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Musila ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia'”. „Zatem czcigodny Musila jest arahatem, którego skazy są wyczerpane”. Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Musila milczał.

 Wtedy czcigodny Narada rzekł do czcigodnego Savittha: „Przyjacielu Savittha, byłoby dobrze, gdybym ja odpowiadał na te pytania. Zadaj mi tą serię pytań a odpowiem ci”. „Zatem niech czcigodny Narada odpowie na tą serię pytań. Zadam czcigodnemu naradzie tą serię pytań, niech mi odpowie”. (Tu czcigodny Savittha stawia te same pytania czcigodnemu Naradzie i uzyskuje te same odpowiedzi jak w przypadku czcigodnego Musili)

„Przyjacielu Narada, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, czy czcigodny Narada ma osobistą wiedzę w taki sposób: 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia'?” „Przyjacielu Savittha, poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu, wiem to, widzę to: 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia'”. „Zatem czcigodny Narada jest arahatem, którego skazy są wyczerpane”.

 „Przyjacielu, choć jasno zobaczyłem, jakim to rzeczywiście jest, z odpowiednią wiedzą, że 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia', nie jestem arahatem, z wyczerpanymi skazami. Przypuśćmy przyjacielu, że jest studnia przy pustynnej drodze, ale nie ma ani sznura ani wiadra. Wtedy nadszedłby człowiek, znużony i zmęczony gorącem, umęczony, osłabiony i spragniony. Zajrzałby do studni i pojawiłaby się u niego wiedza: 'jest woda', ale nie byłby zdolny wejść z nią w cielesny kontakt. Tak też, choć jasno zobaczyłem jakim rzeczywiście to jest, z odpowiednim zrozumieniem, że 'Wygaszenie jest wstrzymaniem istnienia', nie jestem arahatem z wyczerpanymi skazami”. Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Ananda spytał czcigodnego Savittha: „Kiedy mówi w ten sposób, przyjacielu Savittha, co mógłbyś powiedzieć o czcigodnym Naradzie?” „Kiedy mówi w ten sposób, przyjacielu Anando, nie powiedziałbym nic o czcigodnym Naradzie, poza tym co dobre i odpowiednie”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.