Strony

sobota, 26 stycznia 2013

Współzależne powstawanie i współzależnie powstałe rzeczy

SN 12:20

Mnisi pouczę was o współzależnym powstawaniu i o współzależnie powstałych rzeczach. Słuchajcie i uważajcie na to co będę mówił. A czym jest, mnisi, współzależne powstawanie? Z narodzinami jako warunek, starość i śmierć (dochodzą do pozytywnego istnienia), czy Tathagatowie pojawiają się, czy nie ma pojawienia się Tathagatów, ten element natury, ta stabilność Dhammy, te swoiste uwarunkowanie ciągle pozostaje właśnie takim, Tathagata przejrzał i poznał to. To osiągnąwszy, wyjaśnia to, naucza tego, proklamuje, ustanawia, ukazuje, analizuje, naświetla to i mówi: „Zobacz! Z narodzinami jako warunek, starość i śmierć!” Z istnieniem jako warunek narodziny ... Z utrzymywaniem jako warunek, istnienie ... Z pragnieniem jako warunek utrzymywanie ... Z uczuciem jako warunek pragnienie ... Z kontaktem jako warunek uczucie ... Z sześcioraką bazą zmysłową kontakt ... Z imieniem-i-materią jako warunek, sześcioraka baza ... Z świadomością jako warunek imię-i-materia. Z determinacjami jako warunek świadomość ... Z ignorancją jako warunek determinacje (dochodzą do pozytywnego istnienia), czy Tathagatowie pojawiają się, czy nie ma pojawienia się Tathagatów, ten element natury, ta stabilność Dhammy, te swoiste uwarunkowanie ciągle pozostaje właśnie takim, Tathagata przejrzał i poznał to. To osiągnąwszy, wyjaśnia to, naucza tego, proklamuje, ustanawia, ukazuje, analizuje, naświetla to i mówi: „Zobacz! Z ignorancją jako warunek, determinacje".

A czym są współzależnie powstałe rzeczy? Starość i śmierć, mnisi są nietrwałe, determinowane, współzależnie powstałe, są podmiotem destrukcji, zaniku, przemijania i wstrzymania. Narodziny są nietrwałe ... Istnienie jest nietrwałe ... Utrzymywanie jest nietrwałe ... Pragnienie jest nietrwałe ... Uczucie jest nietrwałe ... Kontakt jest nietrwały ... Sześć baz zmysłowych jest nietrwałych ... Imię-i-materia jest nietrwała ... Świadomość jest nietrwała ... Determinacje są nietrwałe ... Ignorancja jest nietrwała, determinowana, współzależnie powstała, podmiotem destrukcji, zaniku, przemijania i wstrzymania. To nazywa się współzależnie powstałymi rzeczami.

Mnisi, kiedy szlachetny uczeń jasno dostrzegł z właściwą mądrością, takim jakim jest to współzależne powstawanie i te współzależnie powstałe rzeczy, nie jest możliwe by wracał on do przeszłości, myśląc:

 "Istniałem w przeszłości?", "Czy nie istniałem w przeszłości?", "Czym byłem w przeszłości?", "Jak byłem w przeszłości?", "Będąc czym, czym się stałem w przeszłości?" Lub by wybiegał on w przyszłość, myśląc "Będę istniał w przyszłości?" "Czy nie będę istniał w przyszłości?" "Czym będę w przyszłości?" "Jak będę w przyszłości?" "Będąc czym, czym stanę się w przyszłości?" Lub by był teraz wewnętrznie zaniepokojony o obecny czas: "Jestem?" "Nie jestem?" "Czym jestem?" " Jak jestem?" " Te stworzenie skąd się wzięło?" " Dokąd zmierza?"

 Z jakiego powodu (jest to niemożliwe?) Ponieważ mnisi szlachetny uczeń jasno zobaczył z właściwą wiedzą takim jakim jest to współzależne powstawanie i te współzależnie powstałe rzeczy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.