Strony

sobota, 26 stycznia 2013

Timbaruka

SN 12:18

W Savatthi. Wtedy to wędrowiec Timbaruka zbliżył się do Zrealizowanego i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do niego: „Jak to jest, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone przez samego siebie?” „Nie jest tak, Timbaruka”, odpowiedział Zrealizowany. „Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone przez innego?” „Nie jest tak, Timbaruka”, odpowiedział Zrealizowany. „Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone zarówno przez siebie samego jak i innego?” „Nie jest tak, Timbaruka”, odpowiedział Zrealizowany. „Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból powstały przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie samego ani przez innego?” „Nie jest tak, Timbaruka”, odpowiedział Zrealizowany. „Jak to jest mistrzu Gotama, czy nie ma tu przyjemności i bólu?” „Nie jest tak, że nie ma przyjemności i bólu, Timbaruka, jest przyjemność i ból”. „Zatem jest tak, że mistrz Gotama nie zna i nie widzi przyjemności i bólu?” „Nie jest tak Timbaruka, że nie znam i nie widzę przyjemności i bólu. Znam przyjemność i ból. Widzę przyjemność i ból”.

„Kiedy spytany: 'Jak to jest, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone przez samego siebie?' lub 'Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone przez innego?' lub 'Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból są stworzone zarówno przez siebie samego jak i innego?' lub „Zatem, mistrzu Gotama, czy przyjemność i ból powstały przypadkowo, nie będąc stworzone ani przez siebie samego ani przez innego?, w każdym z tych przypadków mówisz: 'Nie jest tak, Timbaruka'. Gdy spytany: 'Jak to jest mistrzu Gotama, czy nie ma tu przyjemności i bólu?' mówisz: 'Nie jest tak, że nie ma przyjemności i bólu, Timbaruka, jest przyjemność i ból'. Gdy spytany: 'Zatem jest tak, że mistrz Gotama nie zna i nie widzi przyjemności i bólu?', odpowiadasz: 'Nie jest tak Timbaruka, że nie znam i nie widzę przyjemności i bólu. Znam przyjemność i ból. Widzę przyjemność i ból'. Niech Zrealizowany wyjaśni mi przyjemność i ból, niech Zrealizowany nauczy mnie o przyjemności i bólu”.

„Timbaruka, jeżeli myśli: 'Uczucie i ten kto czuje są tym samym (wtedy twierdzi) w odniesieniu do jednego bytu od początku: 'Przyjemność i ból są stworzone przez samego siebie'. Nie mówię w ten sposób. Ale Timbaruka, jeżeli myśli: 'Uczucie to jedna rzecz a ten kto czuje to druga rzecz', (wtedy twierdzi) w odniesieniu do podległego uczuciu: 'Przyjemność i ból są stworzone przez innego'. W taki sposób również nie mówię.

 Bez polegania na tych dwóch ekstremach, Tathagata naucza Dhammy środkowej: Z ignorancją jako warunek, determinacje, z determinacjami jako warunek, świadomość, ze świadomością jako warunek, imię-i-materia, z imieniem-i-materią jako warunek, sześć baz, z sześcioma bazami jako warunek, kontakt, z kontaktem jako warunek, uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie z utrzymywaniem jako warunek, istnienie, z istnieniem jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek, starość i śmierć, żal, płacz, ból, smutek i rozpacz dochodzą do istnienia; takie jest powstanie tej całej masy cierpienia. Ale z zanikiem i wstrzymaniem ignorancji, wstrzymanie determinacji, ze wstrzymaniem determinacji, wstrzymanie świadomości, ze wstrzymaniem świadomości, wstrzymanie imienia-i-matreii, ze wstrzymaniem imienia-i-matreii, wstrzymanie sześciu baz, ze wstrzymaniem sześciu baz, wstrzymanie kontaktu, że wstrzymaniem kontaktu, wstrzymanie uczucia, że wstrzymaniem uczucia, wstrzymanie pragnienia, ze wstrzymaniem pragnienia, wstrzymanie utrzymywania, ze wstrzymaniem utrzymywania wstrzymanie istnienia, ze wstrzymaniem istnienia wstrzymanie narodzin, ze wstrzymaniem narodzin wstrzymanie starości i śmierci . Takie jest wstrzymanie tej całej masy cierpienia.

Kiedy to zostało powiedziane, nagi asceta Timbaruka rzekł do Zrealizowanego: "Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone, odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy. Biorę schronienie u mistrza Gotamy, biorę schronienie w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz Gotama zapamięta mnie jako świeckiego wyznawcę który udał się po życiowe schronienie".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.