Strony

sobota, 22 czerwca 2013

AN IX, 36


Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od pierwszej jhany. Powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od drugiej jhany. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od pierwszej jhany. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od czwartej jhany. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej przestrzeni. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej świadomości. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nicości. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy ani-percepcj-ani-nie-percepcj. Powiadam, że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od wstrzymania percepcji i uczucia.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od pierwszej jhany”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z odosobnienia, stowarzyszonych z myśleniem i rozważaniem. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od pierwszej jhany”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od drugiej jhany”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z zanikiem myślenia i rozważania, wkracza i trwa w drugiej jhanie, charakteryzującej się spokojem i zjednoczeniem umysłu i składającej się z błogości i przyjemności zrodzonych z koncentracji, bez myślenia i rozważania. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od drugiej jhany”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od trzeciej jhany”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z zanikiem również błogości, trwając w równowadze, uważny i jasno pojmujący, doświadczając przyjemności cielesnej; wkracza i trwa w trzeciej jhanie, o której szlachetni mówią: 'Jest zrównoważonym, uważnym, tym kto trwa szczęśliwy'.Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od trzeciej jhany”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od czwartej jhany”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z porzuceniem przyjemności i bólu, i z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, ani bolesnej ani przyjemnej, charakteryzującej się oczyszczoną uważnością przez równowagę. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od czwartej jhany”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej przestrzeni”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, z nie-skierowaniem uwagi na percepcję różnorodności, [postrzegając]: „Przestrzeń jest nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z zanikiem percepcji zmysłowego kontaktu, z nie-skierowaniem uwagi na percepcję różnorodności, [postrzegając]: „Przestrzeń jest nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie zrealizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej przestrzeni”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej świadomości”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni, [postrzegając]: „Świadomość jest nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej przestrzeni, [postrzegając]: „Świadomość jest nieskończona”, mnich wkracza i trwa w bazie nieskończonej świadomości. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nieskończonej świadomości”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nicości”, z jakiego powodu to zostało powiedziane? Tu, z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości, [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, mnich wkracza i trwa w bazie nicości.

Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Tak jak łucznik lub pomocnik łucznika przechodzi trening na słomianym człowieku, albo glinianej formie, i wtedy, później, staje się strzelcem z odległego dystansu, celnym strzelcem, tym który rozszczepia wielkie ciało, tak też z całkowitym przekroczeniem bazy nieskończonej świadomości, [postrzegając]: „Tu nic nie ma”, mnich wkracza i trwa w bazie nicości. Widzi jakąkolwiek rzecz tam istniejącą należną do materii, uczucia, percepcji, determinacji, i świadomości jako nietrwałą, cierpienie, chorobę, czyrak, drzazgę, żałość, dolegliwość, obcą, dezintegrującą się, pustą, i nie-ja. Odwraca swój umysł od tych rzeczy i nakierowuje go na element nieśmiertelny, w taki sposób: „To jest spokojne, to jest wzniosłe, mianowicie, uspokojenie wszystkich determinacji, rezygnacja z wszystkich posiadłości, wyczerpanie pragnienia, beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie”. Jeżeli jest w tym stały, osiąga wyczerpanie skaz. Ale jeżeli nie osiąga wstrzymania skaz to z powodu pożądania Dhammy, z powodu rozmiłowania się w Dhammie, z całkowitym zniszczeniem pięciu niższych pęt, odradza się spontanicznie [w czystych krainach] gdzie realizuje wygaszenie, bez powracania już na ten świat.

Kiedy zostało powiedziane: „Mnisi, powiadam że wyczerpanie skaz pojawia się w zależności od bazy nicości”, to z tego powodu to zostało powiedziane.

W taki sposób, mnisi, następuje penetracja finałowej wiedzy tak daleko jak sięgają medytacyjne osiągnięcia stowarzyszone z percepcją. Ale te dwie bazy – baza ani-percepcji-ani-nie-percepcji i wstrzymanie percepcji i uczucia – powiadam że są do opisania przez medytacyjnych mnichów obeznanych z osiągnięciach i obeznanych z wychodzeniem z osiągnięć, po tym jak je osiągnęli i wyszli z nich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.