Mnisi, są toporne zanieczyszczenia
złota, ziemia, i małe i większe kamyki. Oczyszczacz czy jego
pomocnik wpierw wkłada złoto do naczynia, i myje je, płucze i
oczyszcza. Kiedy te zanieczyszczenia zostały usunięte i
wyeliminowane, ciągle pozostają średniej wielkości
zanieczyszczenia: subtelne kamyczki i piasek. Oczyszczacz czy jego
pomocnik wpierw znów myje je, płucze i oczyszcza. Kiedy to zostało
usunięte i wyeliminowane, ciągle pozostają średniej wielkości
zanieczyszczenia: subtelny piasek i czarny pył. Oczyszczacz czy jego
pomocnik wpierw znów myje je, płucze i oczyszcza. Kiedy to zostało
usunięte i wyeliminowane, pozostają tylko ziarna złota.
Złotnik czy jego pomocnik, wkładają
złoto do odpowiedniego naczynia i dmucha nań, roztapia, i ogrzewa.
Ale nawet mimo tego, że to zostało wykonane, złoto nie jest
jeszcze w pełni gotowe i brudy nie zostały jeszcze całkowicie
usunięte. Złoto nie jest jeszcze kowalne, podatne, i świetliste,
ale ciągle kruche i nieodpowiednie do pracy.
Ale złotnik czy jego pomocnik
kontynuuje dmuchanie nań, roztapianie i ogrzewanie i nadchodzi czas,
gdy złoto jest gotowe i skazy zostały całkowicie usunięte, także
złoto staje się kowalne, podatne, i świetliste, plastyczne i
odpowiednie do pracy. Wtedy jakikolwiek rodzaj ornamentu złotnik
chce z niego wykonać – czy to bransoletę, kolczyki, naszyjnik,
czy złotą ozdobę – może zrealizować swój zamiar.
Tak też, mnisi, kiedy mnich poświęca
się wyższemu umysłowi, są u niego obecne toporne skalania:
cielesnego, werbalnego i mentalnego zachowania. Gorliwy, zdolny
mnich, porzuca, usuwa, niszczy je. Kiedy to zostało wykonane, ciągle
pozostają średnie skalania: zmysłowe myśli, myśli złej woli, i
myśli o krzywdzeniu. Gorliwy, zdolny mnich, porzuca, usuwa, niszczy
je. Kiedy to zostało wykonane, ciągle pozostają subtelne skalania:
myśli o rodzinie, myśli o jego kraju, i myśli dotyczące
reputacji. Gorliwy, zdolny mnich porzuca, usuwa, niszczy je. Kiedy to
zostało wykonane, ciągle pozostają myśli związane z Dhammą. Ta
koncentracja nie jest spokojna i doskonała, zdobyta nie przez pełne
uspokojenie, bez osiągnięcia zjednoczenia, i jest wiedziona i
ograniczana przez siłowe wyparcie [skalań].
Ale, mnisi, nadchodzi czas, gdy jego
umysł staje się stabilny, ułożony, zjednoczony i skoncentrowany.
Ta koncentracja jest spokojna i doskonała, zdobyta przez pełne
uspokojenie z osiągniętym zjednoczeniem i nie jest wiedziona i
ograniczana przez siłowe wyparcie [skalań]. Wtedy, gdy
jest do tego odpowiednia baza, jest zdolny do zrealizowania
jakiegokolwiek stanu dającego się zrealizować przez bezpośrednią
wiedzę, ku któremu mógłby skierować swój umysł.
Jeżeli chce: 'Niech władam
rozlicznymi rodzajami nadnaturalnych mocy: będąc jednym niech stanę
się wieloma, będąc wieloma niech stanę się jednym; niech
przechodzę bez przeszkód przez mur, przez ogrodzenie, przez górę
jak przez przestrzeń, niech zanurzam się i wynurzam z ziemi jakby
była to woda; niech chodzę po powierzchni wody jakby była to
ziemia; siedząc ze skrzyżowanymi nogami niech podróżuję w
powietrzu jak uskrzydlony ptak; swoją ręką niech dotykam księżyca
i słońca, tak możnych tak potężnych; niech władam cielesnym
mistrzostwem nawet tak daleko jak świat Brahmy' – może to
zrealizować, gdy jest do tego odpowiednia baza.
Jeżeli chce: 'Niech
elementem boskiego ucha, co oczyszczone i przewyższające ludzkie,
słyszę oba rodzaje dźwięków, niebiańskie i ludzkie, te które
są odległe jak również te bliskie' – może to zrealizować, gdy
jest do tego odpowiednia baza.
Jeżeli chce: 'Niech swym
umysłem badam umysły innych istot, innych osób. Niech rozumiem
umysł skażony przez pożądanie jako umysł skażony przez
pożądanie i umysł nieskażony przez pożądanie jako umysł
nieskażony przez pożądanie; niech rozumiem umysł skażony przez
nienawiść jako umysł skażony przez nienawiść i umysł
nieskażony przez nienawiść jako umysł nieskażony przez
nienawiść; niech rozumiem umysł skażony przez złudzenie jako
umysł skażony przez złudzenie i umysł nieskażony przez złudzenie
jako umysł nieskażony przez złudzenie; niech rozumiem umysł
zjednoczony jako umysł zjednoczony i umysł rozproszony jako umysł
rozproszony, niech rozumiem umysł wzniosły jako umysł wzniosły i
umysł bez wzniosłości jako umysł bez wzniosłości; niech
rozumiem umysł wychodzący poza jako umysł wychodzący poza i umysł
nie wychodzący poza jako umysł nie wychodzący poza; niech rozumiem
umysł skoncentrowany jako skoncentrowany i
nieskoncentrowany umysł jako umysł nieskoncentrowany; niech
rozumiem umysł wyzwolony jako umysł wyzwolony i umysł niewyzwolony
jako umysł niewyzwolony' – może to
zrealizować, gdy jest do tego odpowiednia baza.
Jeżeli chce: 'Niech
wspominam swe rozliczne przeszłe życia: jedne narodziny, drugie
narodziny, trzecie narodziny, czwarte narodziny, piąte narodziny,
dziesięć narodzin, dwadzieścia narodzin, trzydzieści narodzin,
czterdzieści narodzin, pięćdziesiąt narodzin, sto narodzin,
tysiąc narodzin, sto tysięcy narodzin, wiele eonów kurczenia się
wszechświata, wiele eonów rozciągania się wszechświata, wiele
eonów kurczenia i rozciągania się wszechświata. Tu miałem takie
imię, byłem takiego rodu, tak wyglądałem, taki był mój pokarm,
takie było moje doświadczenie przyjemności i bólu, taki okres
mojego życia, umierając tam, pojawiłem się gdzie indziej i tam
też miałem takie imię, byłem takiego rodu, taki był mój wygląd,
taki był mój pokarm... pojawiłem się tu. Tak z detalami i
szczegółami niech wspominam swe rozliczne życia' – może to
zrealizować, gdy jest do tego odpowiednia baza.
Jeżeli chce: 'Niech boskim
okiem co oczyszczone i przewyższające ludzkie, widzę istoty
umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne,
piękne i brzydkie, szczęśliwe i nieszczęśliwe. Niech rozumiem
jak istoty przechodzą zgodnie z ich działaniami tak: 'Te
wartościowe istoty, które źle prowadziły się ciałem mową i
umysłem, lżące szlachetnych, błędne w swoich poglądach,
kierujące się w swych działaniach błędnym poglądem, po
rozpadzie ciała, po śmierci, pojawiły się w stanie deprywacji,
złej destynacji, zatraceniu, nawet w piekle; ale te wartościowe
istoty, które dobrze się prowadziły ciałem, mową i umysłem, nie
lżące szlachetnych, właściwe w swych poglądach, kierujące się
w swych działaniach właściwym poglądem, po rozpadzie ciała, po
śmierci, pojawiły się w dobrej destynacji, nawet w niebiańskim
świecie'. Tak boskim okiem, co oczyszczone i przewyższające
ludzkie, niech widzę istoty umierające i pojawiające się
ponownie, podrzędne i nadrzędne, piękne i brzydkie, szczęśliwe i
nieszczęśliwe i niech rozumiem jak istoty przechodzą zgodnie ze
swoimi działaniami' – może to zrealizować, gdy jest do tego
odpowiednia baza.
Jeżeli chce: 'Niech przez
realizację samemu dla siebie z bezpośrednią wiedzą, tutaj i teraz
wkroczę i trwam w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie
co bez skaz przez wyczerpanie skaz' - może to zrealizować, gdy jest
do tego odpowiednia baza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.