Strony

sobota, 13 kwietnia 2013

papañca - AN IV, 173

Wtedy czcigodny Mahakotthita podszedł do czcigodnego Sariputty, i wymienił z nim pozdrowienia. Kiedy kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i powiedział do czcigodnego Sariputty:

„Przyjacielu, z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy jest tam coś jeszcze?” „Nie mów tak, przyjacielu”.

„Przyjacielu, z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy tam już niczego nie ma?” „Nie mów tak, przyjacielu”.

„Przyjacielu, z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy zarówno jest tam coś jeszcze jak i niczego nie ma?” „Nie mów tak, przyjacielu”.

„Przyjacielu, z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy ani jest tam coś jeszcze ani niczego nie ma?” „Nie mów tak, przyjacielu”.

„Przyjacielu, kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy jest tam coś jeszcze?' mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. I kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy tam już niczego nie ma?', mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. I kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy zarówno jest tam coś jeszcze jak i niczego nie ma?', mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. I kiedy spytany: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, czy ani jest tam coś jeszcze ani niczego nie ma?', mówisz: 'Nie mów tak, przyjacielu'. W jaki sposób, powinno być rozumiane znaczenie tego twierdzenia?”

„Przyjacielu, jeżeli ktoś mówi: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, jest tam coś jeszcze', traktuje dialektycznie nie podlegające dialektyce. I kiedy mówi: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, tam już niczego nie ma', traktuje dialektycznie nie podlegające dialektyce: Kiedy mówi: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, zarówno jest tam coś jeszcze jak i niczego nie ma', traktuje dialektycznie nie podlegające dialektyce. I kiedy mówi: 'Z zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, ani jest tam coś jeszcze ani niczego nie ma', traktuje dialektycznie nie podlegające dialektyce.

Tak długo, przyjacielu jak trwa sześć baz, tak długo trwa dialektyka; tak długo jak trwa dialektyka, tak długo trwa sześć baz. Z całkowitym zanikiem bez pozostałości i wstrzymaniem sześciu baz dla kontaktu, następie wstrzymanie dialektyki, zanik dialektyki".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.