Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
Zrealizowany mieszkał w Baranasi w Parku Jeleni w Isipatana. Przy
tej okazji, po posiłku, powróciwszy z żebraczego obchodu, liczni
starsi mnisi zebrali się i siedzieli razem w holu pawilonu, kiedy to
powstała taka rozmowa: „Zostało powiedziane przez Zrealizowanego
w Parayana, w 'Pytaniach Metteyya':
Zrozumiawszy oba końce,
mądry nie tkwi pośrodku.
Jego to nazywam wielkim człowiekiem:
On to przekroczył krawca.
Co przyjaciele jest pierwszym końcem?
Co jest drugim końcem? Co jest pośrodku? Co jest krawcem?”
Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich rzekł do starszych mnichów: „Kontakt, przyjaciele, jest
jednym końcem; powstanie kontaktu jest drugim końcem; wstrzymanie
kontaktu jest pośrodku, i pragnienie jest krawcem. Gdyż pragnienie
zszywa człowieka do wygenerowania tego czy tamtego stanu istnienia.
To w ten sposób, mnich bezpośrednio zna to co powinno być
bezpośrednio poznane; w pełni rozumie to co powinno być w pełni zrozumiane; i czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do końca
cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, inny
mnich rzekł do starszych mnichów: „Przeszłość, przyjaciele,
jest jednym końcem; przyszłość jest drugim końcem; teraźniejsze
jest pośrodku, i pragnienie jest krawcem. Gdyż pragnienie zszywa
człowieka do wygenerowania tego czy tamtego stanu istnienia. To w
ten sposób, mnich bezpośrednio zna to co powinno być bezpośrednio
poznane; w pełni rozumie to co powinno być w pełni zrozumiane; i
czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do końca cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, inny
mnich rzekł do starszych mnichów: „Przyjemnie uczucie,
przyjaciele, jest jednym końcem; bolesne uczucie jest drugim końcem;
ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie jest pośrodku, i pragnienie jest
krawcem. Gdyż pragnienie zszywa człowieka do wygenerowania tego czy
tamtego stanu istnienia. To w ten sposób, mnich bezpośrednio zna to
co powinno być bezpośrednio poznane; w pełni rozumie to co powinno
być w pełni zrozumiane; i czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do
końca cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, inny
mnich rzekł do starszych mnichów: „Imię, przyjaciele, jest
jednym końcem; materia jest drugim końcem; świadomość jest
pośrodku, i pragnienie jest krawcem. Gdyż pragnienie zszywa
człowieka do wygenerowania tego czy tamtego stanu istnienia. To w
ten sposób, mnich bezpośrednio zna to co powinno być bezpośrednio
poznane; w pełni rozumie to co powinno być w pełni zrozumiane; i
czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do końca cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, inny
mnich rzekł do starszych mnichów: „Sześć baz w sobie,
przyjaciele, jest jednym końcem; sześć zewnętrznych baz jest
drugim końcem; świadomość jest pośrodku, i pragnienie jest
krawcem. Gdyż pragnienie zszywa człowieka do wygenerowania tego czy
tamtego stanu istnienia. To w ten sposób, mnich bezpośrednio zna to
co powinno być bezpośrednio poznane; w pełni rozumie to co powinno
być w pełni zrozumiane; i czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do
końca cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, inny
mnich rzekł do starszych mnichów: „Osobowość, przyjaciele, jest
jednym końcem; powstanie osobowości jest drugim końcem;
wstrzymanie osobowości jest pośrodku, i pragnienie jest krawcem.
Gdyż pragnienie zszywa człowieka do wygenerowania tego czy tamtego
stanu istnienia. To w ten sposób, mnich bezpośrednio zna to co
powinno być bezpośrednio poznane; w pełni rozumie to co powinno
być w pełni zrozumiane; i czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do
końca cierpienia”.
Kiedy to zostało powiedziane, pewien
mnich rzekł do tych starszych mnichów: „Przyjaciele, my wszyscy
wyjaśniliśmy zgodnie z naszą własną inspiracją. Chodźmy do
Zrealizowanego i opowiedzmy mu o tej sprawie. Tak jak to Zrealizowany
nam wyjaśni, tak powinniśmy to zapamiętać”.
„Tak, przyjacielu”, odpowiedzieli
ci mnisi. Wtedy starsi mnisi udali się do Zrealizowanego, złożyli
mu hołd, usiedli zboku i zdali sprawę o całej rozmowie, jaka miała
miejsce, pytając: „Czcigodny panie, który z nas wypowiedział się
dobrze?”
„Na pewien sposób, wszyscy
wypowiedzieliście się dobrze, ale posłuchajcie i bacznie uważajcie
na to, co miałem na myśli, gdy powiedziałem w Parayana, w
'Pytaniach Metteyya':
Zrozumiawszy oba końce,
mądry nie tkwi pośrodku.
Jego to nazywam wielkim człowiekiem:
On to przekroczył krawca”.
„Tak, czcigodny panie”,
odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany rzekł to:
„Kontakt, mnisi, jest jednym końcem;
powstanie kontaktu jest drugim końcem; wstrzymanie kontaktu jest
pośrodku, i pragnienie jest krawcem. Gdyż pragnienie zszywa
człowieka do wygenerowania tego czy tamtego stanu istnienia. To w
ten sposób, mnich bezpośrednio zna to co powinno być bezpośrednio
poznane; w pełni rozumie to co powinno być w pełni zrozumiane; i
czyniąc tak, w tym życiu doprowadza do końca cierpienia”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.