SN 12: 59
W Savatthi. Mnisi, kiedy człowiek trwa
kontemplując gratyfikację w rzeczach które mogą pętać, jest
zejście świadomości. Ze świadomością jako warunek,
imię-i-materia, z imieniem-i-materią jako warunek, sześć baz, z
sześcioma bazami jako warunek, kontakt, z kontaktem jako warunek,
uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie, z pragnieniem jako
warunek, utrzymywanie, z utrzymywaniem jako warunek, istnienie, z
istnieniem jako warunek, narodziny, z narodzinami jako warunek,
starość i śmierć, żal, płacz, ból, smutek i rozpacz dochodzą
do istnienia; takie jest powstanie tej całej masy cierpienia.
Załóżmy, mnisi, że jest wielkie
drzewo, i wszystkie korzenie zapuszczone w dół, i w poziomie
wysyłały by soki w górę. Wspomagane przez te soki, odżywiane
przezeń, to wielkie drzewo stałoby przez długi czas. Tak też,
kiedy człowiek trwa kontemplując gratyfikację w rzeczach które
mogą pętać, jest zejście świadomości. Ze
świadomością jako warunek, imię-i-materia, z imieniem-i-materią
jako warunek, sześć baz, z sześcioma bazami jako warunek, kontakt,
z kontaktem jako warunek, uczucie, z uczuciem jako warunek,
pragnienie, z pragnieniem jako warunek, utrzymywanie, z utrzymywaniem
jako warunek, istnienie, z istnieniem jako warunek, narodziny, z
narodzinami jako warunek, starość i śmierć, żal, płacz, ból,
smutek i rozpacz dochodzą do istnienia; takie jest powstanie tej
całej masy cierpienia.
Mnisi, kiedy człowiek trwa
kontemplując niebezpieczeństwo w rzeczach które mogą pętać, nie
ma zejścia świadomości. Ze wstrzymaniem świadomości następuje
wstrzymanie imienia-i-materii. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii
następuje wstrzymanie sześciorakiej bazy. Ze wstrzymaniem
sześciorakiej bazy następuje wstrzymanie kontaktu. Ze wstrzymaniem
kontaktu następuje wstrzymanie uczucia. Ze wstrzymaniem uczucia
następuje wstrzymanie pragnienia. Ze wstrzymaniem pragnienia
następuje wstrzymanie utrzymywania. Ze wstrzymaniem utrzymywania
następuje wstrzymanie istnienia. Ze wstrzymaniem istnienia następuje
wstrzymanie narodzin. Ze wstrzymaniem narodzin następuje wstrzymanie
starości i śmierci (jak również) żalu i płaczu,bólu i smutku i
rozpaczy; oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia.
Załóżmy mnisi, że jest wielkie
drzewo. Wtedy człowiek przyszedłby z łopatą i wiadrem. Uciąłby
drzewo u podnóża, wykopałby korzenie i wyciągnął, nawet
najmniejsze korzonki i włókna. Pociąłby drzewo na kawałki,
rozszczepił na części, i zredukował je do drzazg. Wtedy
wysuszyłby drzazgi na wietrze i słońcu, spalił je w ogniu i
zebrał popioły. To uczyniwszy, puściłby je z silnym wiatrem czy z
nurtem rwącej rzeki. W ten sposób wielkie drzewo byłoby ucięte u
korzenia, uczynione jak palmowy pieniek, zniszczone, tak, że nie
byłoby już dłużej podmiotem przyszłego powstania.
Tak też, misi, kiedy człowiek trwa
kontemplując niebezpieczeństwo w rzeczach które mogą pętać, nie
ma zejścia świadomości. Ze wstrzymaniem świadomości następuje
wstrzymanie imienia-i-materii. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii
następuje wstrzymanie sześciorakiej bazy. Ze wstrzymaniem
sześciorakiej bazy następuje wstrzymanie kontaktu. Ze wstrzymaniem
kontaktu następuje wstrzymanie uczucia. Ze wstrzymaniem uczucia
następuje wstrzymanie pragnienia. Ze wstrzymaniem pragnienia
następuje wstrzymanie utrzymywania. Ze wstrzymaniem utrzymywania
następuje wstrzymanie istnienia. Ze wstrzymaniem istnienia następuje
wstrzymanie narodzin. Ze wstrzymaniem narodzin następuje wstrzymanie
starości i śmierci (jak również) żalu i płaczu,bólu i smutku i
rozpaczy; oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.