1. Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w
Gaju Jeta w Parku Anathapindiki. Tam odezwał się do mnichów tak:
„Mnisi”. „Czcigodny panie”, odpowiedzieli mnisi. Zrealizowany rzekł to:
2.
„Mnisi, wyłożę wam Dhammę która jest dobra na początku, dobra w środku i
dobra na końcu, o właściwym znaczeniu i frazie i ogłoszę święte życie
co całkowicie doskonałe i czyste, mianowicie sześć szóstek. Słuchajcie i
dobrze uważajcie na to co powiem”. „Tak jest, czcigodny panie”
odpowiedzieli mnisi. Zrealizowany rzekł to:
synopsis
3.
Sześć baz w sobie może być zrozumianych. Sześć zewnętrznych baz może być
zrozumianych. Sześć klas świadomości może być zrozumianych. Sześć klas
kontaktu może być zrozumianych. Sześć klas uczuć może być zrozumianych.
Sześć klas pragnienia może być zrozumianych.
(A. Wyliczenie)
4.(1)
„Sześć baz w sobie może być zrozumianych”, to zostało powiedziane. A w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Są oko-baza, ucho-baza,
nos-baza, język-baza, ciało-baza, umysł-baza. To w odniesieniu do tego
zostało powiedziane: „Sześć baz w sobie może być zrozumianych”. To
pierwsza szóstka.
5. (2) „Sześć zewnętrznych baz może być
zrozumianych”, to zostało powiedziane. A w odniesieniu do czego to
zostało powiedziane? Są bazy: baza materialnych form, baza dźwięku, baza
zapachu, baza smaku, baza dotyku, baza idei. To w odniesieniu do tego
zostało powiedziane: „Sześć zewnętrznych baz może być zrozumianych”. To
druga szóstka.
6. (3) „Sześć klas świadomości może być
zrozumianych”, to zostało powiedziane. A w odniesieniu do czego to
zostało powiedziane? Zależnie od oka i materialnych form powstaje
świadomość oka, zależnie od ucha i dźwięków powstaje świadomość ucha,
zależnie od nosa i zapachów powstaje świadomość nosa, zależnie języka i
smaków powstaje świadomość języka, zależnie od ciała i obiektów dotyku
powstaje świadomość ciała, zależnie od umysłu i idei powstaje świadomość
umysłu. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane: „Sześć klas
świadomości może być zrozumianych”. To trzecia szóstka.
7. (4)
„Sześć klas kontaktu może być zrozumianych”, to zostało powiedziane. A w
odniesieniu do czego to zostało powiedziane? Zależnie od oka i
materialnych form powstaje świadomość oka, spotkanie tych trzech to
kontakt; zależnie od ucha i dźwięków powstaje świadomość ucha, spotkanie
tych trzech to kontakt; zależnie od nosa i zapachów powstaje świadomość
nosa, spotkanie tych trzech to kontakt; zależnie od języka i smaków
powstaje świadomość języka, spotkanie tych trzech to kontakt; zależnie
od ciała i obiektów dotyku powstaje świadomość ciała, spotkanie tych
trzech to kontakt; zależnie od umysłu i idei powstaje świadomość umysłu,
spotkanie tych trzech to kontakt. To w odniesieniu do tego zostało
powiedziane: „Sześć klas kontaktu może być zrozumianych” . To czwarta
szóstka.
8. (5) „Sześć klas uczucia może być zrozumianych”, to
zostało powiedziane. A w odniesieniu do czego to zostało powiedziane?
Zależnie od oka i materialnych form powstaje świadomość oka, spotkanie
tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie, zależnie od
ucha i dźwięków powstaje świadomość ucha, spotkanie tych trzech to
kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie, zależnie od nosa i zapachów
powstaje świadomość nosa, spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem
jako warunek uczucie, zależnie od języka i smaków powstaje świadomość
języka, spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek
uczucie, zależnie od ciała i obiektów dotyku powstaje świadomość ciała,
spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie,
zależnie od umysłu i idei powstaje świadomość umysłu, spotkanie tych
trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie. To w odniesieniu do
tego zostało powiedziane „Sześć klas uczucia może być zrozumianych” .
To piąta szóstka.
9. (6) „Sześć klas pragnienia może być
zrozumianych”, to zostało powiedziane. A w odniesieniu do czego to
zostało powiedziane? Zależnie od oka i materialnych form powstaje
świadomość oka, spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako
warunek uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie. Zależnie od ucha i
dźwięków powstaje świadomość ucha, spotkanie tych trzech to kontakt, z
kontaktem jako warunek uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie.
Zależnie od nosa i zapachów powstaje świadomość nosa, spotkanie tych
trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie, z uczuciem jako
warunek, pragnienie. Zależnie od języka i smaków powstaje świadomość
języka, spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek
uczucie, z uczuciem jako warunek, pragnienie. Zależnie od ciała i
obiektów dotyku powstaje świadomość ciała, spotkanie tych trzech to
kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie, z uczuciem jako warunek,
pragnienie. Zależnie od umysłu i idei powstaje świadomość umysłu,
spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek uczucie, z
uczuciem jako warunek, pragnienie. To w odniesieniu do tego zostało
powiedziane „Sześć klas pragnienia może być zrozumianych” .To szósta
szóstka.
(B nie-ja)
10. 1 (1) Jeżeli ktoś powie że oko to
ja, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik oka są oczywiste, a
skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja”
powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że oko to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(2) Jeżeli ktoś powie że materialne formy to „ja”,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik materialnych form jest
oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby,
że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że materialne formy to
„ja” - nie jest to do obronienia.
(3) Jeżeli ktoś powie że
świadomość oka to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik
świadomości oka jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty
z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
świadomość oka to „ja” - nie jest to do obronienia.
(4) Jeżeli
ktoś powie że kontakt oka to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik kontaktu oka jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że kontakt oka to „ja” - nie jest to do obronienia.
(5)
Jeżeli ktoś powie że uczucie to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik uczucia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że uczucie to „ja” - nie jest to do obronienia.
(6) Jeżeli
ktoś powie że pragnienie to ja, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik pragnienia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że pragnienie to „ja” - nie jest to do obronienia.
11.2 (1)
Jeżeli ktoś powie że ucho to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie
i zanik ucha jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z
tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
ucho to „ja” - nie jest to do obronienia.
(2) Jeżeli ktoś powie
że dźwięki to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik
dźwięków jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego
wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że dźwięki
to „ja” - nie jest to do obronienia.
(3) Jeżeli ktoś powie że
świadomość ucha to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik
świadomości ucha jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że świadomość ucha to „ja” - nie jest to do obronienia.
(4)
Jeżeli ktoś powie że kontakt ucha to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik kontaktu ucha jest oczywisty, a skoro powstanie i
zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada.
Dlatego gdy ktoś mówi, że kontakt ucha to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(5) Jeżeli ktoś powie że uczucie to ja, nie jest to
do obronienia. Powstanie i zanik uczucia jest oczywisty, a skoro
powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i
upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że uczucie to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(6) Jeżeli ktoś powie że pragnienie to ja, nie jest
to do obronienia. Powstanie i zanik pragnienia jest oczywisty, a skoro
powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i
upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że pragnienie to „ja” - nie jest to do
obronienia.
12.(1) Jeżeli ktoś powie że nos to „ja”, nie jest to
do obronienia. Powstanie i zanik nosa jest oczywisty, a skoro powstanie i
zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada.
Dlatego gdy ktoś mówi, że nos to „ja” - nie jest to do obronienia.
(2)
Jeżeli ktoś powie że zapachy to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik zapachów jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik
jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy
ktoś mówi, że zapachy to „ja” - nie jest to do obronienia.
(3)
Jeżeli ktoś powie że świadomość nosa to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik świadomości nosa jest oczywisty, a skoro powstanie i
zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada.
Dlatego gdy ktoś mówi, że świadomość nosa to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(4) Jeżeli ktoś powie że kontakt nosa to „ja”, nie
jest to do obronienia. Powstanie i zanik kontaktu nosa jest oczywisty, a
skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja”
powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że kontakt nosa to „ja” - nie
jest to do obronienia.
(5) Jeżeli ktoś powie że uczucie to ja,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik uczucia jest oczywisty, a
skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja”
powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że uczucie to „ja” - nie jest
to do obronienia.
(6) Jeżeli ktoś powie że pragnienie to „ja”,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik pragnienia jest oczywisty, a
skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja”
powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że pragnienie to „ja” - nie
jest to do obronienia.
13 (1) Jeżeli ktoś powie że język to „ja”,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik języka jest oczywisty, a
skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja”
powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że język to „ja” - nie jest to
do obronienia.
(2) Jeżeli ktoś powie że smaki to „ja”, nie jest
to do obronienia. Powstanie i zanik smaków jest oczywisty, a skoro
powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i
upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że smaki to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(3) Jeżeli ktoś powie że świadomość języka to „ja”,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik świadomości języka jest
oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby,
że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że świadomość języka to
„ja” - nie jest to do obronienia.
(4) Jeżeli ktoś powie że
kontakt języka to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik
kontaktu języka jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty
z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
kontakt języka to „ja” - nie jest to do obronienia.
(5) Jeżeli
ktoś powie że uczucie to ja, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik uczucia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z
tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
uczucie to „ja” - nie jest to do obronienia.
(6) Jeżeli ktoś
powie że pragnienie to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik pragnienia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że pragnienie to „ja” - nie jest to do obronienia.
14
(1)Jeżeli ktoś powie że ciało to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik ciała jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że ciało to „ja” - nie jest to do obronienia.
(2) Jeżeli
ktoś powie że obiekty dotyku to „ja”, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik obiektów dotyku jest oczywisty, a skoro powstanie i
zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada.
Dlatego gdy ktoś mówi, że obiekty dotyku to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(3) Jeżeli ktoś powie że świadomość ciała to „ja”,
nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik świadomości ciała jest
oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby,
że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że świadomość ciała to
„ja” - nie jest to do obronienia.
(4) Jeżeli ktoś powie że
kontakt ciała to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik
kontaktu ciała jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z
tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
kontakt ciała to „ja” - nie jest to do obronienia.
(5) Jeżeli
ktoś powie że uczucie to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik uczucia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z
tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
uczucie to „ja” - nie jest to do obronienia.
(6) Jeżeli ktoś
powie że pragnienie to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i
zanik pragnienia jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest
oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś
mówi, że pragnienie to „ja” - nie jest to do obronienia.
15 (1)
Jeżeli ktoś powie że umysł to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie
i zanik umysłu jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty
z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
umysł to „ja” - nie jest to do obronienia.
(2) Jeżeli ktoś powie
że idee to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik idei jest
oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby,
że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że dźwięki to „ja” -
nie jest to do obronienia.
(3) Jeżeli ktoś powie że świadomość
umysłu to „ja”, nie jest to do obronienia. Powstanie i zanik świadomości
umysłu jest oczywisty, a skoro powstanie i zanik jest oczywisty z tego
wynikałoby, że „ja” powstaje i upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że
świadomość umysłu to „ja” - nie jest to do obronienia.
(4) Jeżeli
ktoś powie że kontakt umysłu to ja, nie jest to do obronienia.
Powstanie i zanik kontaktu umysłu jest oczywisty, a skoro powstanie i
zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i upada.
Dlatego gdy ktoś mówi, że kontakt umysłu to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(5) Jeżeli ktoś powie że uczucie to „ja”, nie jest to
do obronienia. Powstanie i zanik uczucia jest oczywisty, a skoro
powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i
upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że uczucie to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(6) Jeżeli ktoś powie że pragnienie to ja, nie jest
to do obronienia. Powstanie i zanik pragnienia jest oczywisty, a skoro
powstanie i zanik jest oczywisty z tego wynikałoby, że „ja” powstaje i
upada. Dlatego gdy ktoś mówi, że pragnienie to „ja” - nie jest to do
obronienia.
(C Powstanie osobowości)
16. Mnisi, droga do powstania osobowości jest taka:
17.
1. (1-6) Człowiek widzi oko tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'.
Widzi on materialne formy tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi
on świadomość oka tak:'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi on
kontakt oka tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi on uczucie
tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi on pragnienie tak: 'To
moje, tym jestem, to moje ja'.
18.2. (1-6) Człowiek widzi ucho tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'....
19.2.(1-6) Człowiek widzi nos tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'....
20.3.(1-6) Człowiek widzi język tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'....
21.4.(1-6) Człowiek widzi ciało tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'....
22.5.(1-6)
Człowiek widzi umysł tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi idee
tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi on świadomość umysłu tak:
'To moje, tym jestem, to moje ja'. Widzi on kontakt oka tak: 'To moje,
tym jestem, to moje ja'. Widzi on uczucie tak: 'To moje, tym jestem, to
moje ja'. Widzi on pragnienie tak: 'To moje, tym jestem, to moje ja'.
(D Wstrzymanie osobowości)
23. Mnisi, droga do wstrzymania osobowości jest taka:
24.
1. (1-6) Człowiek widzi oko tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. Widzi on materialne formy tak: 'To nie moje, tym nie jestem,
to nie moje ja'. Widzi on świadomość oka tak: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'. Widzi on kontakt oka tak: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'.Widzi on uczucie tak: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'. Widzi on pragnienie tak: ''To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'.
25.2. (1-6) Człowiek widzi ucho tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'...
26.2.(1-6) Człowiek widzi nos tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'...
27.3.(1-6) Człowiek widzi język tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'...
28.4.(1-6) Człowiek widzi ciało tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'...
29.5.(1-6)
Człowiek widzi umysł tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje
ja'. Widzi idee tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Widzi on świadomość umysłu tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. Widzi on kontakt oka tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. Widzi on uczucie tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'. Widzi on pragnienie tak: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie
moje ja'.
(E Dogłębne tendencje)
30.1.(1-6) Mnisi
świadomość oka powstaje zależnie od oka i materialnych form, spotkanie
tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek powstaje to co jest
odczuwane jako przyjemne lub bolesne lub ani-przyjemne-ani-bolesne.
Jeżeli gdy dotknięty przyjemnym uczuciem, rozmiłowuje się w nim,
afirmuje i potwierdza je, to stoją za tym dogłębne tendencje do
pożądania. Jeżeli gdy dotknięty bolesnym uczuciem, żali się i smuci
bijąc w piersi, płacze i staje się poruszony, to stoją za tym dogłębne
tendencje do oporu. Gdy dotknięty ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem
nie rozumie go takim jakim w rzeczywistości jest, jego powstania i
wstrzymania czy gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki (w przypadku
uczucia) to stoją za tym dogłębne tendencje do ignorancji. Zatem, w
rzeczy samej mnisi, by zakończył on cierpienie bez porzucenia dogłębnych
tendencji do pożądania przyjemnego uczucia, bez wyeliminowania
dogłębnych tendencji do oporu wobec bolesnego uczucia, bez likwidacji
dogłębnych tendencji do ignorancji o ani-bolesnym-ani-przyjemnym
uczuciu, bez porzucenia ignorancji czy wypracowania prawdziwej wiedzy –
to niemożliwe.
31.2.(1-6) Świadomość ucha powstaje zależnie od ucha i dźwięków ...
32.3.(1-6) Świadomość nosa powstaje zależnie od nosa i zapachów ...
33.4.(1-6) Świadomość języka powstaje zależnie od języka i smaków ...
34.5.(1-6) Świadomość ciała powstaje zależnie od ciała i dotyków...
35.6.(1-6)
Świadomość umysłu powstaje zależnie od umysłu i idei. Spotkanie tych
trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek powstaje to co jest
odczuwane jako przyjemne lub bolesne lub ani-przyjemne-ani-bolesne.
Jeżeli gdy dotknięty przyjemnym uczuciem, rozmiłowuje się w nim,
afirmuje i potwierdza je, to stoją za tym dogłębne tendencje do
pożądania. Jeżeli gdy dotknięty bolesnym uczuciem, żali się i smuci
bijąc w piersi, płacze i staje się poruszony, to stoją za tym dogłębne
tendencje do oporu. Gdy dotknięty ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem
nie rozumie go takim jakim w rzeczywistości jest jego jego powstania i
wstrzymania czy gratyfikacji, niebezpieczeństwa i ucieczki (w przypadku
uczucia) to stoją za tym dogłębne tendencje do ignorancji. Zatem, w
rzeczy samej mnisi, by zakończył on cierpienie bez porzucenia dogłębnych
tendencji do pożądania przyjemnego uczucia, bez wyeliminowania
dogłębnych tendencji do oporu wobec bolesnego uczucia, bez likwidacji
dogłębnych tendencji do ignorancji o ani-bolesnym-ani-przyjemnym
uczuciu, bez porzucenia ignorancji czy wypracowania prawdziwej wiedzy –
to niemożliwe.
(F Porzucenie dogłębnych tendencji)
30.1.(1-6)
Mnisi świadomość oka powstaje zależnie od oka i materialnych form,
spotkanie tych trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek powstaje to
co jest odczuwane jako przyjemne lub bolesne lub
ani-przyjemne-ani-bolesne. Jeżeli gdy dotknięty przyjemnym uczuciem, nie
rozmiłowuje się w nim, nie afirmuje i nie potwierdza go, to dogłębne
tendencje do pożądania nie zalegają pod tym. Jeżeli gdy dotknięty
bolesnym uczuciem, nie żali się i nie smuci, nie bije się w piersi, nie
płacze i nie staje się poruszony, to dogłębne tendencje do oporu nie
zalegają pod tym. Gdy dotknięty ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem
rozumie go takim jakim w rzeczywistości jest, jego powstanie i
wstrzymanie czy gratyfikacja, niebezpieczeństwo i ucieczka (w przypadku
uczucia) to dogłębne tendencje do ignorancji nie zalegają pod tym.
Zatem, w rzeczy samej mnisi, by zakończył on cierpienie wraz z
porzuceniem dogłębnych tendencji do pożądania przyjemnego uczucia, wraz z
wyeliminowaniem dogłębnych tendencji do oporu wobec bolesnego uczucia,
wraz z likwidacją dogłębnych tendencji do ignorancji o
ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciu, z porzuceniem ignorancji i
wypracowaniem prawdziwej wiedzy – to możliwe.
31.2.(1-6) Świadomość ucha powstaje zależnie od ucha i dźwięków ...
32.3.(1-6) Świadomość nosa powstaje zależnie od nosa i zapachów ...
33.4.(1-6) Świadomość języka powstaje zależnie od języka i smaków ...
34.5.(1-6) Świadomość ciała powstaje zależnie od ciała i dotyków...
35.6.(1-6)
Świadomość umysłu powstaje zależnie od umysłu i idei. Spotkanie tych
trzech to kontakt, z kontaktem jako warunek powstaje to co jest
odczuwane jako przyjemne lub bolesne lub ani-przyjemne-ani-bolesne.
Jeżeli gdy dotknięty przyjemnym uczuciem, nie rozmiłowuje się w nim, nie
afirmuje i nie potwierdza go, to dogłębne tendencje do pożądania nie
zalegają pod tym. Jeżeli gdy dotknięty bolesnym uczuciem, nie żali się i
nie smuci, nie bije się w piersi, nie płacze i nie staje się poruszony,
to dogłębne tendencje do oporu nie zalegają pod tym. Gdy dotknięty
ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciem rozumie go takim jakim w
rzeczywistości jest, jego powstanie i wstrzymanie czy gratyfikacja,
niebezpieczeństwo i ucieczka (w przypadku uczucia) to dogłębne tendencje
do ignorancji nie zalegają pod tym. Zatem, w rzeczy samej mnisi, by
zakończył on cierpienie wraz z porzuceniem dogłębnych tendencji do
pożądania przyjemnego uczucia, wraz z wyeliminowaniem dogłębnych
tendencji do oporu wobec bolesnego uczucia, wraz z likwidacją dogłębnych
tendencji do ignorancji o ani-bolesnym-ani-przyjemnym uczuciu, z
porzuceniem ignorancji i wypracowaniem prawdziwej wiedzy – to możliwe.
(Konkluzja)
42.
Widząc tak, dobrze pouczony szlachetny uczeń staje się beznamiętny co
do oka, staje się beznamiętny co do materialnych form, staje się
beznamiętny co do świadomości oka, staje się beznamiętny co do kontaktu
oka, staje się beznamiętny co do uczucia, staje się beznamiętny co do
pragnienia. Staje się beznamiętny co do ucha ... nosa ... języka ...
ciała ... staje się beznamiętny co do umysłu, staje się beznamiętny co
do idei, staje się beznamiętny co do świadomości umysłu, staje się
beznamiętny co do kontaktu umysłu, staje się beznamiętny co do uczucia,
staje się beznamiętny co do pragnienia. Będąc beznamiętnym (jego
pożądanie) zanika, z zanikiem (pożądania) jest wyzwolony, gdy wyzwolony,
przychodzi wiedza: 'jest wyzwolony'. Rozumie on: 'Narodziny wyczerpane,
święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy
więcej już tego stanu istnienia'. Oto co powiedział Zrealizowany. Mnisi
byli zadowoleni i ucieszeni słowami Zrealizowanego i podczas tej
rozprawy umysły sześćdziesięciu mnichów zostały wyzwolone przez nie
utrzymywanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.