Strony

poniedziałek, 28 stycznia 2013

Rozmiłowanie – nandi



SN 35: 19

Mnisi, ten kto szuka rozmiłowania w oku, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia. Ten kto szuka rozmiłowania w uchu ... nosie ... języku ... ciele ... umyśle, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia.

Mnisi, ten kto nie szuka rozmiłowania w oku, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia. Ten kto nie szuka rozmiłowania w uchu ... nosie ... języku ... ciele ... umyśle, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia.


SN 35: 20

Mnisi, ten kto szuka rozmiłowania w widzialnych formach, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia. Ten kto szuka rozmiłowania w dźwiękach ... zapachach ... smakach ... obiektach dotyku ... mentalnych obiektach, szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że nie jest wolny od cierpienia.

Mnisi, ten kto nie szuka rozmiłowania w widzialnych formach, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia. Ten kto nie szuka rozmiłowania w dźwiękach ... zapachach ... smakach ... obiektach dotyku ... mentalnych obiektach, nie szuka rozmiłowania w cierpieniu. Ten kto nie szuka rozmiłowania w cierpieniu, powiadam, że jest wolny od cierpienia.


SN 35: 118

Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha na Górze Szczyt Sępa. Wtedy Sakkha, król bogów, podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, stanął z boku i rzekł do Zrealizowanego: „Czcigodny panie, jaki jest powód i przyczyna, tego, że pewne istoty tutaj nie osiągają wygaszenia w tym życiu? I jaki jest powód i przyczyna, tego, że pewne istoty tutaj osiągają wygaszenie w tym życiu?”

„Są tu, władco bogów, formy poznawane przez oko, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.
Są tu, władco bogów, dźwięki poznawane przez ucho, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.

Są tu, władco bogów, zapachy poznawane przez nos, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.

Są tu, władco bogów, smaki poznawane przez język, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.

Są tu, władco bogów, dotyki poznawane przez ciało, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.

Są tu, władco bogów, obiekty mentalne poznawane przez umysł, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich szuka w nich rozmiłowania, wita je i pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość staje się zależna od nich i trzyma się ich. Mnich z utrzymywaniem nie osiąga wygaszenia.

To jest powód i przyczyna, tego, że pewne istoty tutaj nie osiągają wygaszenia w tym życiu.

Są tu, władco bogów, formy poznawane przez oko, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

Są tu, władco bogów, dźwięki poznawane przez ucho, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

Są tu, władco bogów, zapachy poznawane przez nos, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

Są tu, władco bogów, smaki poznawane przez język, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

Są tu, władco bogów, dotyki poznawane przez ciało, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

Są tu, władco bogów, obiekty mentalne poznawane przez umysł, które są chciane, rozkoszne, miłe, przyjemne, nęcące zmysłowo, kuszące. Jeżeli mnich nie szuka w nich rozmiłowania, nie wita ich i nie pozostaje chwytając się ich, to jego świadomość nie staje się zależna od nich i nie trzyma się ich. Mnich bez utrzymywania osiąga wygaszenie.

To jest powód i przyczyna, tego, że pewne istoty tutaj osiągają wygaszenie w tym życiu.

SN 35: 156

Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe oko które rzeczywiście jest nietrwałe: to jest jego właściwy pogląd. Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze wyzwolony.

Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe ucho ... nos ... język ... ciało ... umysł który rzeczywiście jest nietrwały: to jest jego właściwy pogląd. Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze znoszeniem rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze wyzwolony.

SN 35: 157

Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe widzialne formy które rzeczywiście jest nietrwałe: to jest jego właściwy pogląd. Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze wyzwolony.
Mnisi, mnich widzi jako nietrwałe dźwięki ... zapachy ... smaki ... dotyki ... mentalne obiekty które rzeczywiście są nietrwałe: to jest jego właściwy pogląd. Widząc właściwie, doświadcza wyobcowania. Ze znoszeniem rozmiłowania zachodzi zniszczenie pożądania; ze zniszczeniem pożądania zachodzi zniszczenie rozmiłowania. Ze zniszczeniem rozmiłowania i pożądania mówi się, że umysł jest dobrze wyzwolony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.