1 Tak usłyszałem.
Przy tej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w Pałacu Matki Migary
w Wschodnim Parku.
2 Tego czasu właśnie,
piętnastego dnia Uposatha, nocą przy pełni księżyca,
Zrealizowany siedział na otwartej przestrzeni, otoczony
Zgromadzeniem mnichów.
3 Wtedy pewien mnich wstał
ze swojego miejsca, ułożył swę szatę na jednym ramieniu, wyciągnął swe
ręce w
stronę Zrealizowanego w geście szacunku i rzekł:
"Czcigodny, chciałbym zadać Zrealizowanemu pytanie,
jeżeli Zrealizowany może mi udzielić na nie
odpowiedzi"."Mnichu, siadaj na swoim miejscu i pytaj o co
chcesz". Mnich usiadł na swoim miejscu i spytał:
4"Są
czcigodny panie, czy też ich nie ma; te pięć agregatów
utrzymywania, mianowicie agregat materialnej formy objęty
utrzymywaniem, agregat
uczucia objęty utrzymywaniem, agregat
percepcji objęty utrzymywaniem agregat determinacji objęty
utrzymywaniem,
agregat świadomości objęty utrzymywaniem?"
"Jest tych pięć agregatów objętych utrzymywaniem, mnichu,
mianowicie agregat materialnej formy objęty utrzymywaniem, agregat
uczucia objęty utrzymywaniem, agregat
percepcji objęty utrzymywaniem agregat determinacji objęty
utrzymywaniem agregat świadomości objęty utrzymywaniem".
Mówiąc:"Dobrze,
czcigodny panie", mnich był zadowolony i ucieszony słowami
Zrealizowanego. Następnie zadał kolejne pytanie:
5 "Ale, czcigodny panie,
gdzie te
pięć agregatów utrzymywania jest
zakorzenionych?" "Te pięć agregatów utrzymywania ma pożądanie za
swoje korzenie".
6 "Czcigodny panie, czy to
utrzymywanie jest tym samym co pięć agregatów utrzymywania, czy
też utrzymywanie jest czymś
poza tymi pięcioma agregatami utrzymywania?"
" Mnichu, to utrzymywanie nie jest tym samym co pięć
agregatów utrzymywania, ani też utrzymywanie
nie jest czymś poza tymi pięcioma agregatami utrzymywania. To chęć i
pożądanie co do tych pięciu
agregatów jest tu utrzymywaniem".
7 "Ale czcigodny panie,
czy
może być rozróżnienie w chęci i pożądaniu
co do tych pięciu agregatów utrzymywania?"
"Może być, mnichu", rzekł Zrealizowany. "Tu,
mnichu, ktoś myśli: 'Niech moja materialna forma będzie taka w
przyszłości, niech moje uczucie będzie takie w
przyszłości, niech moja percepcja będzie taka w
przyszłości, niech moje determinacje będą takie w
przyszłości, niech moja świadomość będzie
taka w przyszłości'. Tak dochodzi do rozróżnienia
w chęci i pożądaniu dotyczącego tych pięciu
agregatów utrzymywania".
8 "Ale czcigodny panie, do
czego odnosi
się termin agregaty?" "Jakakolwiek materia, w
przeszłości, przyszłości, czy teraźniejsza,
w sobie czy na zewnątrz, toporna czy subtelna, podrzędna
czy nadrzędna, daleka czy bliska, to jest agregat materii.
Jakiekolwiek uczucie... Jakakolwiek percepcja.... Jakiekolwiek
determinacje... Jakakolwiek świadomość w przeszłości,
przyszłości, czy teraźniejsza, w sobie czy
na zewnątrz, toporna czy subtelna, podrzędna czy nadrzędna,
daleka czy bliska, to jest agregat świadomości".
9 "Jaki jest powód,
jaki warunek, czcigodny panie, dla opisania agregatu materii ...
agregatu
uczucia ... agregatu percepcji ... agregatu determinacji ... agregatu
świadomości?" "Cztery wielkie elementy są
warunkiem dla opisania agregatu materii, kontakt jest powodem, kontakt
jest warunkiem do opisania agregatu uczucia. Kontakt jest powodem,
kontakt jest warunkiem do opisania agregatu percepcji. Kontakt jest
powodem, kontakt jest warunkiem do opisania agregatu determinacji.
Imię-i-materia jest powodem, imię-i-materia jest warunkiem do
opisania agregatu świadomości".
10 "Czcigodny panie, jak
dochodzi do poglądu na osobowość?" "Tu
mnichu, niepouczony przeciętny człowiek, nieszanujący szlachetnych,
nieobeznany z ich Dhammą i niezdyscyplinowany w
niej, nie szanujący prawdziwych ludzi i nieobeznany ani
niezdyscyplinowany w Dhammie prawdziwych ludzi widzi materię jako
ja, lub ja za posiadające materię, lub materię w ja, lub ja
w materii. Widzi uczucie jako ja, lub ja posiadające uczucie, lub
uczucie w ja, lub ja w uczuciu. Widzi percepcję jako ja, lub ja
posiadające percepcję, lub percepcję w ja, lub ja w
percepcji. Widzi determinacje jako ja, lub ja posiadające
determinacje, lub determinacje w ja, lub ja w determinacjach. Widzi
świadomość jako ja, lub ja posiadające świadomość,
lub świadomość w ja, lub ja w świadomości.
Oto jak dochodzi do powstania poglądu na osobowość".
11 "Ale czcigodny panie,
jak nie
dochodzi do powstania poglądu na osobowość?" "Tu
mnichu. dobrze pouczony szlachetny uczeń, szanujący szlachetnych i
obeznany z ich Dhammą i zdyscyplinowany w ich
Dhammie, szanujący prawdziwych ludzi i obeznany i
zdyscyplinowany w Dhammie prawdziwych ludzi, nie widzi materii jako ja,
ani ja posiadającego materię, ani materii w ja, ani ja w materii. Nie
widzi uczucia jako ja. ani ja posiadającego uczucie, ani uczucia w ja,
ani ja w uczuciu. Nie widzi percepcji jako ja, ani ja
posiadającego percepcję, ani percepcji w ja, ani ja w
percepcji. Nie widzi on determinacji jako ja, ani ja posiadającego
determinacje, ani determinacji w ja, ani ja w determinacjach. Nie widzi
on świadomości jako ja, ani ja posiadającego świadomość, ani świadomość
w ja, ani ja w świadomości.
Oto jak nie dochodzi do poglądu na osobowość".
12 "Jaka czcigodny panie
jest
gratyfikacja, jakie niebezpieczeństwo, jaka ucieczka w przypadku
materii?... w przypadku uczucia?... w przypadku percepcji ... w
przypadku
determinacji ... w przypadku świadomości?" "(Cielesna)
przyjemność i (mentalna) radość, które
powstają zależnie od materii - to jest gratyfikacja w
przypadku materii. Materia jest nietrwała, bolesna i narażona
na zmianę - to jest niebezpieczeństwo w przypadku materii.
Usunięcie chęci i pożądania, zaniechanie chęci i pożądania materii - to
jest ucieczka w przypadku materii. (Cielesna) przyjemność i (mentalna)
radość,
która powstaje zależnie od uczucia ... zależnie od
percepcji ... zależnie od determinacji ... zależnie od
świadomości - to jest gratyfikacja w
przypadku świadomości. Świadomość jest nietrwała, bolesna i narażona
na zmianę - to jest niebezpieczeństwo w przypadku świadomości.
Usunięcie chęci i pożądania, zaniechanie chęci i
pożądania świadomości - to jest ucieczka w przypadku świadomości".
13 "Co człowiek wie, co
człowiek widzi, że nie dochodzi u niego do powstania
dogłębnych tendencji do wyobrażania sobie tego ciała
z jego świadomością i wszystkich zewnętrznych
znaków w terminach'ja' i 'moje'?"
"Jakakolwiek materia w przeszłości, przyszłości
czy teraźniejsza, w sobie, czy zewnętrzna, toporna
lub subtelna, podrzędna lub nadrzędna, daleko czy blisko
powinna być widziana taką jaką jest, z właściwym
zrozumieniem:'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja'.
Jakiekolwiek uczucie ... Jakakolwiek percepcja ... Jakiekolwiek
determinacje ... Jakakolwiek świadomość w przeszłości, przyszłości
czy teraźniejszości, w sobie, czy zewnętrzna, toporna
lub subtelna, podrzędna lub nadrzędna, daleko czy blisko
powinna być widziana taką jaką jest, z właściwym
zrozumieniem:'To nie
moje, tym nie jestem, to nie moje ja'".
14 Wtedy u pewnego mnicha
pojawiła się taka myśl: "Wydaje się, że materia to nie ja, uczucie to
nie ja, percepcja to nie ja, determinacje
to nie ja, świadomość to nie ja. Jakie więc ja
działa z rezultatem nie-ja?". Wtedy Zrealizowany poznał
myśli tego mnicha i odezwał się tak: "Jest
możliwe, mnisi, że jakiś błądzący
człowiek, niewiedzący ignorant, z umysłem opanowanym
przez pragnienie, może wyobrażać sobie, że jest w
stanie podważyć nauki Mistrza tak: 'Wydaje się, że materia to nie ja,
uczucie to nie ja, percepcja to nie ja, determinacje
to nie ja, świadomość to nie ja. Jakie więc ja
działa z rezultatem nie-ja?'. Mnisi, byliście
trenowani przeze mnie w współzależnym warunkowaniu w
różnoraki sposób.
15 Mnisi, jak to widzicie,
czy materia jest trwała czy nietrwała?" "Nietrwała,
czcigodny". "Ale to co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?"
"Bolesne, czcigodny". "Ale to co nietrwałe, bolesne i narażone
na zmianę, czy godzi się uważać tak:'To
moje, tym jestem, to jest moje ja?'. "Nie czcigodny panie. Mnisi,
jak
to
widzicie, czy uczucie jest trwałe ... percepcja ...
determinacje ... świadomość jest trwała czy nietrwała?" "Nietrwała,
czcigodny panie". "Ale to co nietrwałe jest bolesne czy przyjemne?"
"Bolesne, czcigodny". "Ale to co nietrwałe, bolesne i narażone
na zmianę, czy godzi się uważać tak:'To
moje, tym jestem, to jest moje ja?'". "Nie czcigodny panie".
16 "Zatem mnisi,
jakakolwiek
materia, czy to przeszła, przyszła czy teraźniejsza
... daleko czy blisko, powinna być widziana taką jaką
jest, zgodnie ze właściwym zrozumieniem:'To nie moje,
tym nie jestem, to nie moje ja'. Jakiekolwiek uczucie ... Jakakolwiek
percepcja ...
Jakiekolwiek determinacje ... Jakakolwiek świadomość czy
to przeszła przyszła czy teraźniejsza ... daleko czy
blisko, powinna być widziana taką jaką jest, zgodnie z
właściwym zrozumieniem:'To nie moje, tym nie jestem,
to nie moje ja'.
17 Kiedy widzi to tak,
dobrze pouczony, szlachetny uczeń, staje się beznamiętny
co do materii, staje się beznamiętny co do uczuć, staje
się beznamiętny co do percepcji, staje się beznamiętny
co do determinacji, staje się beznamiętny co do
świadomości.
18 Będąc
beznamiętnym, jego chciwość zanika, z zanikiem
chciwości jest wyzwolony, gdy wyzwolony, przychodzi wiedza: "Jest
wyzwolony" Rozumie on:"Narodziny wyczerpane, święte
życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane.
Nigdy więcej już tego stanu istnienia". Oto co powiedział
Zrealizowany. Mnisi byli zadowoleni i ucieszeni słowami
Zrealizowanego. A w czasie tej mowy serca sześćdziesięciu
mnichów zostały wyzwolone przez nie utrzymywanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.