Gospodarze, są pewni pustelnicy i bramini, których teoria i pogląd jest
taki:'Zdecydowanie nie ma czegoś takiego jak stany niematerialne'.
Są pewni pustelnicy i bramini, których teoria i pogląd jest
taki: 'Zdecydowanie są stany niematerialne'. Jak myślicie gospodarze, czy
ci pustelnicy i bramini utrzymują poglądy w wzajemnej sprzeczności?"
"Tak, czcigodny panie".
"Na ten temat mądry człowiek myśli
tak:'Kiedy ci wartościowi pustelnicy i bramini utrzymują teorię i
pogląd: -Zdecydowanie nie ma stanów niematerialnych-, to nie zostało
przeze mnie zobaczone, i kiedy ci drudzy wartościowi pustelnicy i
bramini utrzymują teorię i pogląd:-Zdecydowanie są stany niematerialne -
to nie zostało przeze mnie poznane. Gdybym nie widząc i niewiedząc
przyjął całkowicie jednostronne stanowisko (mówiąc): -Tylko to jest
prawdą, wszystko inne jest błędne- to nie byłoby moje. Teraz jeżeli ta
teoria i pogląd tych pustelników i braminów: -Zdecydowanie nie ma stanów
niematerialnych- jest prawdziwa, to ciągle bezsprzecznie jest możliwe,
że pojawię się po śmierci wśród bogów utworzonych z umysłu, ale jeżeli
teoria i pogląd tych pustelników i braminów: -Zdecydowanie są stany
niematerialne- jest prawdziwa, jest również możliwe że po śmierci
pojawię się wśród bogów niematerialnych, utworzonych z percepcji. (To co
trzeba rozważyć, to że) używanie kijów, broni, kłótnie, awantury,
dyskusje, wzajemne oskarżenia, złośliwość, fałszywa mowa odnoszą się do
materii, ale zdecydowanie nie do stanów niematerialnych'. Po refleksji
praktykuje on beznamiętność, zanik i wstrzymanie materii (ale nie
istnienia).
Nie ma wstrzymania istnienia
32 Gospodarze, są pewni pustelnicy i bramini, których teoria i pogląd jest taki:'Zdecydowanie nie ma wstrzymania istnienia'.
Są pewni pustelnicy i bramini, których teoria i pogląd jest w
bezpośredniej opozycji do tych pierwszych, i mówią oni tak:
'Zdecydowanie jest wstrzymanie istnienia'. Jak myślicie gospodarze czy
ci pustelnicy i bramini nie utrzymują teorii w bezpośredniej wzajemnej
opozycji?" "Tak, czcigodny panie".
"Na ten temat mądry
człowiek myśli tak:'Kiedy ci wartościowi pustelnicy i bramini utrzymują
pogląd, że nie ma wstrzymania istnienia, to nie zostało przeze mnie
zobaczone. I kiedy ci pustelnicy i bramini utrzymują pogląd, że
zdecydowani jest wstrzymanie istnienia to nie zostało przeze mnie
poznane. Gdybym nie widząc i nie wiedząc przyjął całkowicie jednostronne
stanowisko (mówiąc):-Tylko to jest prawdą, wszystko inne jest błędne-
to nie byłoby moje. Jeżeli teoria tych pustelników i braminów -Nie ma
wstrzymania istnienia- jest prawdziwa, to ciągle bezsprzecznie jest
możliwe, że po śmierci pojawię się wśród bogów niematerialnych,
utworzonych z percepcji. Ale jeżeli teoria tych pustelników i braminów:
-Zdecydowanie jest wstrzymanie istnienia- jest prawdziwa, to jest
możliwe, że mogę tutaj i teraz osiągnąć wygaszenie. (To co trzeba
rozważyć, to że) pogląd tych wartościowych pustelników i braminów:
-Zdecydowanie nie ma wstrzymania istnienia- jest bliski pożądania,
zniewolenia, rozmiłowania, akceptacji, utrzymywania, podczas gdy pogląd
tych wartościowych pustelników i braminów: -Zdecydowanie jest
wstrzymanie istnienia- jest bliski nie-pożądaniu, nie-zniewoleniu,
nie-rozmiłowaniu, nie-akceptacji, nie-utrzymywaniu'. Po tej refleksji,
praktykuje on beznamiętność, zanik i wstrzymanie również istnienia (jak i
materii).
Kto myli nieistotne z tym co istotne, a postrzega istotne jako nieistotne, nie dojdzie do tego co istotne, bo żywi się błędnymi myślami. – Dhammapada 1.11
Strony
▼
sobota, 23 grudnia 2017
piątek, 22 grudnia 2017
Bycie zależnym
Kiedy to zostało
powiedziane, czcigodny Maha Cunda rzekł do czcigodnego Channy: "Zatem
przyjacielu Channa na te instrukcje Zrealizowanego trzeba stale baczyć:
'Jest chwiejność u tego kto jest zależny, nie ma chwiejności u tego kto
jest niezależny, kiedy nie ma chwiejności, jest spokój, kiedy jest
spokój, nie ma skłonności, kiedy nie ma skłonności, nie ma przychodzenia
i odchodzenia. Kiedy nie ma przychodzenia i odchodzenia, nie ma
umierania i ponownego pojawiania, kiedy nie ma umierania i ponownego
pojawiania, nie ma tutaj ani tam ani pomiędzy dwoma. I to jest koniec
cierpienia".
M 144
M 144